Prošlog vikenda domaće medije preplavili su dramatični naslovi s porukom kako s hrvatske poslovne scene odlaze Mate Rimac i Hrvoje Prpić. Rimac je najavio kako je moguće da se sjedište Rimac Automobila preseli u inozemstvo dok je Prpić potvrdio ono što je najavio još prije dvije godine – da će dio svojih tvrtki rasprodati, a drugi dio preseliti u inozemstvo
Rimac je vrlo brzo putem Facebooka pojasnio da će pokušati poslovati bez seljenja sjedišta te da uprava, razvoj, proizvodnja i, što je najvažnije, radna mjesta ostaju u Hrvatskoj. Prpić se pak seli zbog pravne nesigurnosti i, kako kaže, loše poslovne klime i pritiska poreznika.
Domaće ekonomiste koji prate startup scenu i poslovanje oba aktera ove priče njihove najave ne šokiraju. U slučaju Rimca ulagači koji ulože kapital i postanu suvlasnici tvrtke inzistiraju na tome da sjedište tvrtke bude u pravno sigurnijem okruženju. Ta se praksa provodi globalno.
'Takvih je primjera bilo. Svojevremeno je Pliva imala pokušaj premještanja sjedišta u New Jersey jer su investitori to tražili. U svakom slučaju radi se pravnoj sigurnosti i vladavini prava s jedne strane dok se s druge strane želi preseliti sjedište tvrtke u centar u kojem su dostupniji pravi kadrovi jer je gotovo sigurno da će investitori u Rimac Automobile inzistirati na postavljanju profesionalnih menadžera', rekao je tportalu ekonomist Damir Novotny.
Dakle, privuče li višemilijunska ulaganja, Rimac više neće moći sam upravljati biznisom, smatra Novotny.
Što se Prpića tiče, Novotny misli da se radi o njegovu inatu jer on i Rimac ipak traže posve različit profil ulagača. 'U slučaju Rimca govorimo o investicijama od nekoliko stotina milijuna eura, a toliko je potrebno da se pokrene proizvodnja prototipnih automobila', zaključio je.
Ivo Špigel, suosnivač Zagrebačkog inkubatora poduzetništva (ZIP), također smatra da se u slučaju Rimca radi o zahtjevu ulagača. 'Kada ulagač iz SAD-a odluči uložiti u vaš biznis, sigurno će tražiti da se sjedište tvrtke preseli u tu zemlju', rekao je Špiegel za tportal.
'Prpić najviše radi na projektu Trillenium te već ima britanske partnere koji također možda traže da se sjedište preseli u Veliku Britaniju, a takvi zahtjevi nemaju puno veze s poslovnim okruženjem u Hrvatskoj', komentirao je Špigel.
Prema podacima Poslovne Hrvatske, Mate Rimac vezan je uz tri tvrtke: Rimac Automobili, Greyp Bikes i RIMC Projekt, akoje su ukupno u 2014. ostvarile prihod od 14 milijuna kuna te su zapošljavale 40 ljudi.
Hrvoje Prpić povezan je pak s pet kompanija koje se uglavnom bave internetskom trgovinom ikoje su u 2014. ostvarile promet od 3,2 milijuna kuna te su zapošljavale sedam osoba.