Unatoč dobrim poslovnim rezultatima većine burzovnih uzdanica u prvih devet poslovnih mjeseci, indeksi Zagrebačke burze klize dolje. Investitore izgleda više brine budućnost, a ona nije ružičasta. Mračne prognoze o nadolazećoj globalnoj recesiji, koje podgrijava zahuktala inflacija, prevladavaju nad ohrabrujućim financijskim učincima kompanija
Sezona objave financijskih izvještaja potvrdila je pozitivna očekivanja. Većina kompanija iz sastava CROBEX 10 u prvih devet mjeseci zabilježila je rast prihoda i dobiti, a po uspješnosti prednjačili su hotelijeri i brodari.
Nakon dvije pandemijske godine turistički sektor konačno je odradio pravu sezonu pa su poslovni rezultati hotelskih kompanija nadmašili one iz 2019.
U odnosu na prvih devet mjeseci prošle godine, najveća hotelijerska kuća Valamar Riviera ostvarila je rast poslovnih prihoda od 50 posto (na 2,32 milijarde kuna) i povećanje čiste dobiti od 30,4 posto (na 467,3 milijuna kuna). U usporedbi s 2019., poslovni prihodi rasli su za 14 posto, a operativna dobit (prilagođena EBITDA) dosegnula je 944 milijuna kuna, uz rast od 7,7 posto. No značajno povećanje troškova spustilo je EBITDA marginu za 2,3 postotna boda u odnosu na onu iz 2019. godine.
Adris grupa, koja uz turistički biznis obuhvaća osiguranje i proizvodnju hrane, prvih devet mjeseci zaključila je s rastom prihoda od 15,1 posto (na 5,27 milijardi kuna) i čistom dobiti od 705,1 milijun kuna, što je 16,6 posto više nego u odnosu na isto razdoblje lani. Turistički segment ostvario je prihode od prodaje u iznosu od 1,75 milijardi kuna, što je 12 posto više od rekordne 2019. godine. Operativna dobit (EBITDA) u iznosu od 700 milijuna kuna nadmašila je za jedan posto ostvarenje iz 2019. Rezultati Adris grupe opterećeni su smanjenjem vrijednosti financijske imovine u portfelju Croatia osiguranja za 602,6 milijuna kuna.
Najveći pozitivan pomak napravila je pulska Arena Hospitality Group skokom poslovnih prihoda za 74,8 posto (na 739,7 milijuna kuna) i čiste dobiti za 90,8 posto (na 132,8 milijuna kuna). Poslovni rezultati premašili su razine iz 2019. godine značajnim ubrzanjem ukupnog rasta prihoda od sedam posto, kao i EBITDA-e od 10 posto.
Među istaknutim dobitnicima su i brodarske tvrtke te su nakon dugotrajne ere niskih vozarina ušle u razdoblje stabilnog poslovanja. Najveća brodarska kompanija, dubrovačka Atlantska plovidba s flotom od 11 brodova, ostvarila je rast prihoda od 36 posto (na 458,7 milijuna kuna), a čista dobit narasla je za 51,5 posto, dosegnuvši 144,1 milijun kuna.
U sektoru proizvođačke industrije nastavak snažnog uzleta bilježi Končar grupa. U prvih devet mjeseci konsolidirani prihodi najvećeg domaćeg proizvođača elektroopreme dosegnuli su 3,76 milijardi kuna, što je čak 51,63 posto više u odnosu na isto razdoblje lani. Odličnu godinu potvrđuje rast čiste dobiti za 81,5 posto (na 280,4 milijuna kuna) i povećanje vrijednosti ugovorenih poslova za gotovo 20 posto.
Hrvatski Telekom zaključio je promatrano razdoblje rastom organskih prihoda za 2,8 posto, na 5,5 milijardi kuna, potaknut kontinuiranim zamahom rasta ključnih fiksnih i mobilnih usluga, kako u Hrvatskoj, tako i u Crnoj Gori. Organska EBITDA AL u trećem tromjesečju 2022. godine bila je manja za 2,2 posto zbog viših troškova energije i inflatornih pritisaka na operativne troškove, a gledajući svih devet mjeseci 2022., zabilježen je rast od 1,1 posto, na 2,2 milijarde kuna, zbog dobrih rezultata u prvoj polovici 2022. godine.
Solidne poslovne rezultate bilježe Podravka i Končar, ali njihova je profitabilnost ugrožena snažnim rastom troškova.
Grupa Podravka ostvarila je neto dobit nakon manjinskih interesa od 269,1 milijun kuna, što je rast od 3,8 posto u odnosu na isto razdoblje lani, dok su prihodi od prodaje porasli za 9,7 posto, na 3,7 milijardi kuna. Usporen rast dobiti u usporedbi s rastom prihoda posljedica je povećanih troškova sirovina, materijala i energije. Samo u segmentu proizvodnje hrane navedeni troškovi porasli su za 269 milijuna kuna ili 25,3 posto.
Negativan efekt rasta cijena sirovina i energije još više je pogodio Atlantic grupu, kojoj su poslovni prihodi porasli 11 posto (na 4,77 milijardi kuna) dok je neto dobit smanjena za gotovo trećinu (na 271,3 milijuna kuna). U financijskom izvješću napominje se da je tijekom godine došlo do značajnih poskupljenja velikog dijela sirovina i pakirnog materijala, logističkih i drugih usluga te energenata, što je samo djelomično kompenzirano povećanjem prodajnih cijena.
Profitne marže smanjene su i u kompaniji Ericsson Nikola Tesla te ona bilježi rast prihoda od 1,5 posto (na 1,57 milijardi kuna) i smanjenje dobiti za 31 posto (na 79,3 milijuna kuna). Bruto marža bilježi smanjenje devet posto, prije svega zbog sankcija na bjeloruskom tržištu, ali i porasta troškova rada te cijena energenata, sirovina i materijala, dok je operativna dobit niža 22,4 posto te iznosi 102,6 milijuna kuna.
Rat u Ukrajini i logistički problemi koji pritišću automobilsku industriju izrazito negativno utjecali su na poslovanje AD-a Plastik, najvećeg domaćeg proizvođača auto dijelova. Kompanija je pretrpjela pad prihoda za 24,9 posto (na 624 milijuna kuna), a neto gubitak dosegnuo je 87 milijuna pod utjecajem vrijednosnih usklađenja napravljenih na temelju procjene nadoknadivosti imovine ruskih društava. Na operativnoj razini ostvarena je dobit od 11,57 milijuna kuna, što je za 88,1 posto manje nego u istom razdoblju lani.
Dobri poslovni rezultati većine kompanija nisu polučili rast burzovnih indeksa. Naprotiv, nakon objave financijskih izvještaja većina dionica našla se u negativnom teritoriju.
Izgleda da su nagovještaji globalne recesije i inflacija koja nagriza profitabilnost učvrstili negativno raspoloženje investitora, što se već duže vrijeme očituje u kronično slaboj potražnji i niskoj likvidnosti Zagrebačke burze.
U takvim okolnostima indeks CROBEX 10 je u prvom tjednu listopada oslabio 1,3 posto, a u odnosu na početak godine gubitak se popeo na 10,8 posto.