DOBRA PRILIKA

Potencijal za franšize u hotelijerstvu i uslugama

12.11.2009 u 14:16

Bionic
Reading

U Hrvatskoj je aktivno 12 franšiza na nacionalnoj razini, a najveći potencijal za njihovo širenje je u hotelijerstvu i uslužnom sektoru, ocijenjeno je danas na Međunarodnom franšiznom forumu koji se održava u organizaciji Hrvatske udruge za franšizno poslovanje

Prema procjeni te udruge, koju je iznijela njezina predsjednica Ljiljana Kukec, kroz franšize je u Hrvatskoj izravno zaposleno 16.500 ljudi

Usporedbe radi spomenula je podatke o rasprostranjenosti franšiza u razvijenim europskim zemljama - u Njemačkoj je u sustavu franšiznog poslovanja zastupljeno 845 robnih marki, a zaposleno je 406 tisuća osoba. U Francuskoj broj marki je 929, uz 400 tisuća zaposlenih, u Italiji 708 (118 tisuća zaposlenih), a u Španjolskoj 650 (186 tisuća zaposlenih).

Pomoćnik direktora Sektora za industriju Hrvatske gospodarske komore Zoran Barišić dodaje da u Sjedinjenim Američkim Državama franšize čine 4,5 posto ukupnog gospodarstva te da je u njima sedmina svih radnih mjesta u SAD-u, dok je u Velikoj Britaniji vrijednost franšiznih koncesija procijenjena na 11,5 milijardi funta.

Jedna od najvećih prednosti franšiznog poslovanja, o kojoj se govorilo na skupu, je postotak opstanka poduzetnika koji je znatno veći u odnosu na klasično poslovanje. Tako međunarodne statistike pokazuju da 97 posto poduzetnika - primatelja franšize opstaje nakon prve godine, 92 posto nakon pet godina, a 90 posto nakon deset godina rada, u odnosu na 62 posto klasičnih poduzetnika koji preživljavaju nakon jedne godine, 23 posto nakon pet i 18 posto nakon deset godina.

Franšize su nastale u SAD-u polovicom 19. stoljeća, a u drugoj polovici 20. stoljeća proširile su se svijetom. Riječ je o poslovnom modelu u kojem davatelj franšize ustupa korisniku pravo da posluje na propisani, određeni način tijekom određenog vremena i na određenom mjestu. Korisnik ili primatelj prihvaća obvezu obavljanja posla pod već isprobanim i poznatim uvjetima te pod imenom i uz promociju zajedničkim i za druga poduzeća u lancu. Davatelji franšize obično su velika međunarodna poduzeća, vlasnici poznatih brandova.

Poznatije svjetske franšize su Coca Cola, McDonald's, Intercontinental, Hertz, Marlboro i druge.