ANALIZA TRŽIŠTA RADA

Potražnja na hrvatskom tržištu rada pada, raste broj stranih radnika i zapošljavanje 'za stalno'

21.08.2024 u 10:31

Bionic
Reading

U Hrvatskoj je u prvih šest mjeseci objavljeno više od 174.000 oglasa za posao, što predstavlja pad od 2,1 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine, otkriva analiza tržišta rada provedena od strane Alma Career Croatia, koja upravlja portalom MojPosao

'Promotrimo li jedinstvene oglase, odnosno natječaje za slobodna radna mjesta objavljene na više različitih mjesta, poput web stranica ili društvenih mreža, koji se u statističkom izračunu gledaju kao jedna jedinica, otkrivamo kako je tijekom prve polovice godine objavljeno 148.140 jedinstvenih oglasa, odnosno 0,3 posto manje nego lani', navode iz Alma Career Croatia.

Broj stranih radnika neprekidno raste

Međutim, prije nego se utvrdi kako je nakon višegodišnjeg rasta došlo do blagog pada potražnje za radom na hrvatskom tržištu rada, potrebno je razmotriti važnu činjenicu – kontinuirani rast broja stranih radnika u Hrvatskoj.

'U skladu s predviđanjima, u prvoj polovici godine nastavljen je val dolazaka radnika iz inozemstva kao i rast broja izdanih radnih dozvola. Imajući u vidu da se proces zapošljavanja stranaca najčešće provodi posredstvom specijaliziranih agencija za uvoz strane radne snage, baš kao i trenutne uvjete na domaćem tržištu rada, vjerujemo kako je stvarna potražnja za radom ipak u porastu, i to za otprilike 3 posto u usporedbi s prošlom godinom', izjavio je Igor Žonja, direktor Alma Career regije Jug i direktor Alma Career Croatia koja upravlja portalom MojPosao.

Pad potražnje za radnicima u Turizmu, rast u Skrbi i Marketingu

Najveći rast broja oglasa primjećujemo u kategoriji Skrb (o djeci, starijima…) gdje je zabilježeno povećanje od 28 posto u broju objavljenih natječaja za posao. Pojačano zapošljavanje ostvareno je i u kategorijama: Marketing, PR i mediji (+22 posto), Arhitektura (+20 posto) i Ljudski resursi (+12 posto).

S druge strane, najizraženiji pad potražnje za radnom snagom na tržištu rada u Hrvatskoj zabilježen je u Dizajnu i umjetnosti (-15 posto), Turizmu i ugostiteljstvu (-12 posto), Prodaji (-10 posto) i Proizvodnji (-10 posto).

Najtraženiji radnici: Prodavači i konobari

Među najtraženijim zanimanjima u Hrvatskoj i dalje su prisutna zanimanja iz područja prodaje, proizvodnje te turizma i ugostiteljstva.

Najtraženija zanimanja u prvih šest mjeseci bila su:

  • Prodavač/Trgovac
  • Konobar/Barmen
  • Kuhar
  • Skladištar
  • Vozač

Najveća ponuda poslova zabilježena je u sljedećim kategorijama zanimanja:

  • Turizam i ugostiteljstvo
  • Prodaja (Trgovina)
  • Proizvodnja i zanatske usluge

Svaki drugi natječaj za posao odnosi se na Zagreb i okolicu

Više od polovice oglasa za posao (55 posto) objavljenih u prvoj polovici godine odnosila se na rad u Zagrebu i zagrebačkoj županiji, nakon čega slijede obalne županije: Splitsko – Dalmatinska (17 posto), Primorsko-goranska (14 posto) te Istarska (11 posto) županija.

Nastavljen je rast zapošljavanja na neodređeno. Poslodavci su u čak 80 posto oglasa za posao objavljenih u prvih 6 mjeseci nudili stalno zaposlenje, što je rast od 4 posto u usporedbi s 2023. godinom.

Oglasa za rad na određeno bilo je 47 posto, što je četiri posto manje nego godinu prije. Djelatnici za sezonski posao tražili su se u sedam posto oglasa, dok se dva posto oglasa odnosilo na studentske poslove.

'Tržište rada trenutno je izrazito povoljno za tražitelje posla, što poslodavce potiče da nude stalna zaposlenja kako bi privukli i zadržali kvalitetne radnike. Povećana fluktuacija zaposlenika, uz visoka očekivanja novih generacija koje traže stabilnost i sigurnost, dodatno motivira poslodavce na ovu praksu. Uz to, mogućnost rada na daljinu za inozemne tvrtke dodatno proširuje opcije za talente, što dodatno motivira poslodavce da nude atraktivnije uvjete kako bi ostali konkurentni na tržištu. Poslodavci sve više prepoznaju važnost cjelovite brige o zaposlenicima, uključujući konkurentne beneficije i osluškivanje njihovih potreba. Pružanje prilika za profesionalni razvoj, fleksibilnost u radu te podrška ravnoteži između poslovnog i privatnog života postaju neophodni za izgradnju lojalnosti i zadovoljstva zaposlenika', komentirao je Igor Žonja.