dublja simbolika

Propeti konji i krilate strijele: Ovo je priča o svakom znaku poznatih marki automobila

23.03.2025 u 19:43

Bionic
Reading

Ono što svaki brend automobila razlikuje od drugih je njegovo ime, ali i znak na poklopcu motora. Kako iza svakog imena stoji više ili manje uspješna reputacija, tako iza svakog logotipa stoji priča kako je nastao. Na ponos vlasnika brojnih vozila, velik dio logotipa iza sebe ima dublju simboliku, a neki su se i mijenjali kroz povijest

Ti znakovi na poklopcu motora često su bili odraz statusa i moći u društvu. Pojedine marke su orijentirane na proizvodnju automobila 'za široke mase', dok su druge usmjerene samo na 'premium' klijentelu. No, svaka od njih ima zanimljivu priču, ne samo oko svog nastanka, nego i oko nastanka njihovih logotipa.

Alfa Romeo

Nakon što je tvornica Alfa Romeo preseljena u Milano, njeni vlasnici odlučili su da će njihova vozila krasiti dva simbola tog grada, ali i cijele regije - crveni križ na bijeloj podlozi s lijeve te Viscontijeva zmija s desne strane. Sve se to nalazilo na kružnom logotipu Alfa-Romea, koji je nedavno doživio dizajnerske izmjene, ali su glavne značajke ostale.

Audi

Jedan od prepoznatljivijih amblema u autoindustriji je svakako onaj Audija. Četiri prstena zapravo predstavljaju spajanje četiriju ranijih tvornica automobila: Audija, Horcha, DKV-a i Wanderera. August Horch, osnovao je tvrtke Horch i Audi, koje su u to vrijeme bili poznati samo po inicijalima. Prije početka proizvodnje automobila, 1913. godine, Wanderer je proizvodio bicikle i motocikle, dok je DKV imao sličnu povijest, priključivši se proizvodnji automobila u dvadesetim godinama prošlog stoljeća, piše Forbes.

BMW

Oko simbolike iza znaka BMW-a nema puno dileme. Iako neki smatraju kako je riječ o propelerima koji se vrte na nebu, motiv unutar crnog kruga s oznakom BMW odnosi se na zastavu Bavarske. No, za razlike od zastave, boje na logotipu su obrnute zbog zakona koji je štitio pokrajinsku zastavu 1917. godine, kad je kultni 'Roundel' nastao i do dana današnjeg se nije značajnije mijenjao.

Bugatti

Luksuzni brend sportskih vozila može se pohvaliti otmjenim logotipom, ali bez pretjerano velike simbolike, osim 60 crvenih točkica koje se nalaze unutar bijelog obruba, a koje se slažu s pozadinom ispred koje stoji ikonski 'EB'. Neki vjeruju da te točkice predstavljaju dijamante, jer je Ettore Bugatti vjerovao da su njegovi automobili zapravo 'fini dragulji'.

Cadillac

Jedan od živopisnijih amblema je onaj Cadillaca. U njemu je sadržano jako puno simbolike. Prije svega, osnovu logotipa čini obiteljski grb francuskog istraživača Antoinea de la Motte Cadillaca, čovjeka kojeg se smatra utemeljiteljem Detroita, američkog grada koji je u 20. stoljeću bio globalni centar autoindustrije.

Logotip Cadillaca nastao je 1902. godine. U službenoj varijanti iz 1905. godine je imao lovorov vijenac, krunu i minijature u obliku pataka u letu. Riječ je o Merganser patkama, mitskim pticama bez kljuna i nogu koje su uvijek u letu. Vijenac je s logotipa uklonjen krajem devedesetih, kao i preostala simbolika. Ostao je samo obiteljski grb Antoinea de la Motte Cadillaca.

Citroën

Mladi inženjer André Citroën kupio je 1900. godine u Poljskoj patent za zupčanike s oštrim streličastim uzorkom koji su se nalazili u strojevima za mljevenje žita. Proučavajući taj mehanizam shvatio je da je on puno tiši i efikasniji od ostalih. Kasnije je odlučio da će dvije uspravne strelice, koje simboliziraju taj uzorak, biti zaštitni znak njegovih proizvoda. Kasnije se isti logotip našao i na haubama automobila.

Ferrari

Ferrarijev propinjući konj već je dugo jedna od najpoznatijih ikona u svijetu automobilskih brendova. Kako navode u Ferrariju, amblem je inspiriran trupom zrakoplova kojeg je Enzo Ferrari ukrao pilotu i talijanskom ratnom heroju, grofu Francescu Barraci. Grofica Paolina, pilotova majka, uvjeravala je mladog Ferrarija da će mu korištenje znaka njenog sina na automobilima donijeti sreću. On je znak malo izmijenio, obojavši konja u crno i ostavivši pozadinu u žutoj boji, koja je simbol grada Modene.

Fiat

Talijanska tvornica automobila u Torinu, kako bi glasio prijevod punog naziva Fiata na hrvatski, jedan je od brendova koji je najčešće mijenjao svoje logotipe. Sadašnja stilizirana slova ostatak su logotipa okruženog lovorovim vijencom, a koji je bio reminiscencija na drugi Fiatov logo iz 1921. godine.

No, ljubiteljima automobila, naročito nešto starijeg datuma u pamćenju su ostala dva logotipa. Krajem šezdesetih, Fiat je bio prisutan na više od 150 tržišta na svijetu. Kako bi to naglasio, dizajner Armin Vogt osmislio je četiri plava romboida nagnuta unaprijed pod kutem od 18 stupnjeva, obrubljena srebrnim okvirom. Godine 1982. na modelu Panda pojavljuje se logotip sastavljen samo od ukošenih bridova tih romboida. Dva logotipa su koegzistirala do devedesetih kad se ustalio potonji znak.

Jaguar

Simbol, odnosno cijela minijaturna statua mačke u skoku, priča je o rebrendiranju jedne marke. Naime, 1934. je britanska tvornica prikolica za motocikle Swallow Sidecar Company preimenovana u SS Cars Limited. Godinu poslije će na tržište pustiti svoj prvi model automobila nazvan Jaguar. Logotip na tom vozilu sastojao se od natpisa 'Jaguar', na kojeg su dodani krila i rep ptice.

No, 1945. godine je SS Cars Limited preimenovan u Jaguar kako ne bi došlo do zabune, odnosno zamjene sa zloglasnim nacističkim SS trupama. Ubrzo je statua mačke postala nezaobilazan ukras svake haube, koji je još krajem sedamdesetih počeo iščezavati zbog novih pravila o sigurnosti pješaka. Kako su se ta pravila postrožavala, tako je logotip s jaguarovom glavom postao učestaliji.

Maserati

Nakon prvog svjetskog prvenstva za proizvođače automobila, 1925. godine, trojica braće Maserati su provela sljedeću zimu u Bologni kreirajući svoj prvi automobil. No, Tipo 26 nije imao svoj amblem. Priča kaže da je Mario Maserati šetao Bolognom i ostao impresioniran kipom boga Neptuna koji se često prikazivao s trozupcem u ruci. No, trozubac simbolizira snagu, mudrost i disciplinu, stoga je idealan egzemplar onog što vozila ovog brenda nude i danas.

Mercedes-Benz

Simbolika Mercedesove zvijezde s tri kraka povezana je izravno s njegovim osnivačem, Gottliebom Daimlerom i obiteljskim grbom. No, tri kraka mogu označavati i težnju kompanije za univerzalnom motorizacijom, odnosno prijevozom zemljom, morem i zrakom. Spajanjem Daimlera i Benza, 1926. godine, trokraka zvijezda je opasana kružnicom, što je ostao do danas jedan od najprepoznatljivijih simbola autoindustrije današnjice.

Opel

Prvi Opelov logo sadržavao je slova A i O, odnosno inicijale osnivača, Adama Opela. No, 1890. je potpuno redizajniran te je u sebi nosio natpis 'Victoria Blitz'. Victoria je pobjeda, a 'Blitz' je njemačka riječ za munju. To je ujedno bio i marketinški trik kojim su pokazali svoju samouvjerenost u smislu osvajanja tržišta.

Od 1930. pa sve do šezdesetih godina, Opelov logotip se sastojao od prstena koji je u sebi imao aerodinamični oblik cepelina, ptice ili aviona. No, podrijetlo munje u Opelovom logotipu veže se uz kamion Opel Blitz koji je bio komercijalna uspješnica, a rado su ga koristili i nacisti.

Logotip tog kamiona sastojao se od dvije labavo povezane debele linije u obliku munje, unutar kojih je pisalo Opel Blitz. Tijekom pedesetih je taj oblik pretvoren u stiliziranu vodoravnu munju, a u šezdesetima je umetnut unutar prstena, umjesto cepelina i ptica te je dodatno izduljen tako da izgleda kao slovo Z.

Peugeot

Proizvođač pila Emile Peugeot je krajem 1840-ih godina zatražio od zlatara iz Montbéliarda, Justina Blazera da mu izradi amblem koji bi krasio njegove proizvode. Zlatar se dosjetio kako bi mogao koristiti lava, koji ima brzinu i jak ugriz te je fleksibilan. To su ujedno bile značajke kojima je Peugeot hvalio svoje pile. Kasnije je lav završio na automobilima koje su proizveli njegovi sinovi, a logotip je, uz česte promjene prikaza cijelog tijela ili samo glave lava, ostao do danas jedan od kultnih simbola.

Renault

Iako je Renault bio značajan proizvođač vozila i drugih strojeva još i prije Prvog svjetskog rata, svoj čuveni 'dijamantni' logo su predstavili tek 1925. godine. Pravilni romboid je tada u sredini imao vodoravne crte te je predstavljao prednju rešetku vozila. U jednom je trenutku, zbog zakonskih propisa, čitavi logotip služio kao maska za trubu. Taj se dizajn s vremenom mijenjao. U sedamdesetima je 'dijamant' izduljen te su mu dodane unutarnje linije kako bi se naglasila njegova duljina. Današnji logo Renaulta predstavlja retro inačicu tog znaka koji je krasio brojne model francuskog proizvođača, piše Tailor Brands.

Škoda

Simbolika iza logotipa Škode, odnosno 'krilate strijele', koja je u nas poznata i kao 'Indijanac', ostaje do današnjeg dana nepoznat. Ideja o označavanju Škodinih vozila stiliziranom glavom Indijanca s perjanicom se doduše pripisuju tadašnjem komercijalnom direktoru Škode Plzeň, Tomášu Magliču.

Volvo

Simbol Volva je zapravo renesansna ikona koja predstavlja muški rod. U tom kontekstu ona se koristi i danas. No, to nije razlog zbog kojeg su je osnivači Volva, Assar Gabrielsson i Gustaf Larson, željeli na prednjoj strani svojih vozila. Naime, isti znak zapravo su koristili alkemičari u Rimskom Carstvu kako bi označili željezo. Ujedno to je simbol boga Marsa, koji predstavlja snagu, energiju i moć. U vrijeme nastanka Volva, Švedska je imala jaku reputaciju u proizvodnji željeza i čelika. Ovim su znakom osnivači Volva ujedno odali i počast svojim poslovima u čeličani, piše M Spec Performance.