Nestašice osnovnih kategorija proizvoda pa i hrane nešto su na što ćemo se morati naviknuti u onome što (ne) volimo nazivati 'novim normalnim'
Pisali smo neki dan o problemima s opskrbom u njemačkim trgovinama, a problem je, dakako, znatno širih dimenzija.
Upravo u trenutku kad su potrošači pomislili da je sigurno potrošiti pandemijsku rezervu toaletnog papira, mnogi otkrivaju zalihe i povećanje cijena na drugim proizvodima. Neočekivano poskupljenje svega, od kamiona do peradi, postavlja pitanje o tome kada će se tržišta potrošačkih proizvoda vratiti u normalu, kaže se u analizi uglednog Barron'sa.
Moglo bi potrajati. Prema analizi Globalnog instituta McKinsey, pandemija Covid-19 prekinula je dugoročni trend rasta udjela usluga u potrošnji kućanstava i dovela do neočekivanog skoka potražnje za proizvodima. Mislimo da postoji snažan dokaz da se to možda neće uskoro promijeniti čak ni s najnovijim elementom neizvjesnosti uzrokovanom delta sojem koronavirusa.
Otprilike 60 godina prije pandemije udio američkog kućanstva u potrošnji na proizvode, od automobila do kuhinjskog pribora, smanjivao se, jer su potrošači trošili sve veći udio na usluge poput prehrane i putovanja.
Zatim su uslijedila zatvaranja Covid-19, fizičko distanciranje i ograničenja putovanja koja su pogoršala dugogodišnje ponašanje potrošača.
Trendovi i poremećeni lanac opskrbe
Od prvog tromjesečja 2020. do prvog tromjesečja 2021. potrošnja na trajna dobra (proizvodi s očekivanim vijekom trajanja duljim od tri godine), poput rekreacijskih proizvoda, namještaja i motornih vozila, porasla je gotovo 32% dok je potrošnja na trajnu robu (proizvodi s očekivanim vijekom trajanja manjim od tri godine) poput hrane i kuhinjske opreme porasla samo 8%. U istom razdoblju potrošnja potrošača na usluge, poput restorana, hotela i putovanja, pala je za 3%.
Neočekivani porast potražnje za potrošačkim proizvodima popraćen je poremećajima u lancu opskrbe. Mnogi dobavljači bili su iznenađeni skokom potražnje za robom, što nije uobičajeno za vrijeme gospodarske krize, pa su se našli u pokušaju da zadovolje potražnju. Taj je skok zauzvrat doveo do uskih grla u kritičnim zalihama koje su usporile proizvodnju potrošačkih proizvoda od automobila do računala.
Osim toga, globalni pomorski kapacitet pogođen je zagušenjem u američkim lukama, jer je nesrazmjerni rast trgovine nadjačao infrastrukturu u lukama i s njima povezanim cestama, željeznicama i skladištima.
To znači da na raznim tržištima potrošačkih proizvoda ponuda nije išla u korak s velikom potražnjom, pa stoga imamo nestašice i neočekivano povećanje cijena.
Ne samo da će trebati neko vrijeme da se olakšaju uvjeti na strani ponude jer luke povećavaju kapacitet i tvrtke grade veću otpornost u svojim opskrbnim lancima, već će jaka potražnja potrošača za proizvodima u SAD-u, ali i drugdje širom svijeta ostati, barem na srednji rok. To je istina iz nekoliko razloga.
Prvo, život u zatvaranju većinom je sveden na kuću, a ponašanje potrošača usvojeno tijekom pandemije, izgleda da se "primilo", posebno među tzv. bijelim ovratnicima. Očekuje se da će rad od kuće ostati 20% veći nego što je bio prije Covida, dok će službeni zračni promet biti oko 20% manji. Život u kućama rezultirao je povećanjem novca potrošenog na potrepštine za dom, na primjer za preuređenje, novi namještaj i elektroniku. Očekuje se da će se ovo ponašanje nastaviti jer potrošači provode više vremena u kući nego prije Covida.
Drugo, snažna potrošnja potrošača financira se štednjom akumuliranom u posljednjih 12 mjeseci. U SAD-u se prošle godine stopa štednje više nego udvostručila u odnosu na 2019. jer su oni koji su mogli raditi od kuće nastavili ostvarivatiprihod, ali nisu mogli potrošiti zbog karantena i ograničenja putovanja. Akumulirana štednja kućanstava s visokim i srednjim prihodima ukazuje na dovoljan raspoloživi prihod za održavanje potražnje za proizvodima čak i kad se gospodarstvo otvara i potrošnja na usluge raste.
Treće, snažan rast BDP-a i dalje potiče potrošnja savezne vlade. Dosadašnji programi poticaja iznose oko 26% BDP -a u izravnim transferima, smanjenju poreza i drugim programima. Snažan gospodarski rast zauzvrat podupire potražnju potrošača za proizvodima i uslugama.
Četvrto, tekuće globalno uvođenje cjepiva (oko 29% cijepljenja protiv prve doze u cijelom svijetu od početka kolovoza) moglo bi produžiti povećanu potražnju za robom jer su neke usluge i dalje ograničene, a posebice dok ostaju na snazimnoga međunarodna ograničenja putovanja, usporavajući potrošnju SAD -a na putovati.
Peto, snažan novi poslovni rast u SAD-u, trenutačno oko 1,7 puta veći od povijesnih trendova, povećava potražnju za pisačima, kombijima i drugim trajnim proizvodima jer mnoga nova mala poduzeća otvaraju trgovine i šire se.
Šesto, ograničenja opskrbnog lanca produžila su vrijeme isporuke u mnogim područjima, poput automobila i kamiona, potencijalno stvarajući dugačak rep za sustizanje i popunjavanje zaliha. Procjenjujemo da američki trgovci moraju napuniti svoja skladišta za 55 milijardi dolara kako bi dosegli razine prije Covida.
Zaključno, pandemija je imala neujednačen utjecaj na sve kategorije proizvoda. Na primjer, pandemija je negativno utjecala na odjeću i obuću, ali s ponovnim otvaranjem, sada bi mogla biti spremna za rast jer potrošači nastavljaju kupovati za širok raspon aktivnosti.
Sve ovo govori u prilog tezi da će snažna potražnja potrošača za proizvodima u SAD-u ostati činjenica još neko vrijeme. A to znači da možda nije vrijeme da još iskoristite te strateške rezerve svojih omiljenih proizvoda.