NOVO ISTRAŽIVANJE

Hotelijeri očekuju dobru turističku sezonu, ali brine ih rast troškova

05.04.2023 u 13:31

Bionic
Reading

Domaće turističke tvrtke i ove sezone očekuju rast noćenja i prihoda, a većina ih procjenjuje rast do deset posto. Međutim čak 67 posto tvrtki očekuje rast troškova veći od prihoda, što će negativno utjecati na profitabilnost i investicijski potencijal sektora

Pokazali su to rezultati ankete o očekivanjima u turizmu za sezonu 2023., koju je prvi put u Hrvatskoj proveo Deloitteov Odjel financijskog savjetovanja u suradnji s Udrugom poduzetnika u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH) i Hrvatskom udrugom turizma (HUT).

Rezultate su predstavili Francois Swanepoel, direktor u Odjelu financijskog savjetovanja Deloittea, Silvija Juričić, menadžerica u Odjelu financijskog savjetovanja Deloittea, i Bernard Zenzerović, direktor Udruge poduzetnika u hotelijerstvu Hrvatske.

Anketa o očekivanjima u turizmu za sezonu 2023. obuhvatila je oko 35 kompanija koje upravljaju s ukupno 297 objekata što skupno predstavljaju portfelj od 31 posto svih hotela i kampova u RH. Rezultati su pokazali da je 85 posto turističkih kompanija u ožujku zabilježilo porast rezervacija u usporedbi s istim razdobljem 2022.

Silvija Juričić rekla je da su očekivanja optimistična, no da glavne rizike za poslovanje 2023. čine rastući troškovi, dostupnost osoblja i nedostaci u infrastrukturi. Čak 56 posto ispitanika očekuje da će najviše poskupiti energenti, 28 posto ih kao najveći izazov vidi rast troškova radne snage, a njih 15 posto očekuje da će im najviše poskupiti hrana i piće.

Bez povećanja kapitalnih ulaganja

Zanimljivo je da gotovo trećina ispitanih turističkih tvrtki zbog pritiska troškova nema u planu povećanje kapitalnih ulaganja u 2023. godini, a 38 posto njih investirat će manje nego što su iznosila godišnja ulaganja prije pandemije. Uz istiskivanje investicija, tvrtke su pogođene rastom troškova financiranja investicija zbog povećanja kamatnih stopa na kredite.

Zbog toga većina tvrtki kao najatraktivniji izvor financiranja investicija vidi HBOR (44 posto), samo njih petina (21 posto) planira investirati vlastitim sredstvima dok ostali vide priliku realizirati investicije pomoću fondova rizičnog kapitala, mirovinskih fondova i banaka.

Ispitanici smatraju da bi trebalo olakšati i ubrzati uvoz radne snage, smanjiti porezno opterećenje, doraditi Zakon o poticanju ulaganja, donijeti kvalitetni Zakon o pomorskom dobru i morskim lukama, omogućiti primjenu Zakona o neprocijenjenom građevinskom zemljištu (turističko zemljište) te općenito unaprijediti efikasnost i transparentnost birokracije.

Zagreb: U tvrtki Deloitte predstavljeni su rezultati istraživanja za nadolazeću turističku sezonu HUT-a
  • Zagreb: U tvrtki Deloitte predstavljeni su rezultati istraživanja za nadolazeću turističku sezonu HUT-a
  • Zagreb: U tvrtki Deloitte predstavljeni su rezultati istraživanja za nadolazeću turističku sezonu HUT-a
  • Zagreb: U tvrtki Deloitte predstavljeni su rezultati istraživanja za nadolazeću turističku sezonu HUT-a
  • Zagreb: U tvrtki Deloitte predstavljeni su rezultati istraživanja za nadolazeću turističku sezonu HUT-a
  • Zagreb: U tvrtki Deloitte predstavljeni su rezultati istraživanja za nadolazeću turističku sezonu HUT-a
    +3
Zagreb: U tvrtki Deloitte predstavljeni su rezultati istraživanja za nadolazeću turističku sezonu HUT-a Izvor: Pixsell / Autor: Tomislav Miletic/PIXSELL

'Postoje dva aspekta na koja bi trebalo obratiti pozornost u ovoj turističkoj sezoni. Prvi se odnosi na to u kojoj će se mjeri gosti vratiti svojoj rutini rezerviranja odmora prije pandemije, odnosno hoće li to biti ranije u kalendarskoj godini. Drugi aspekt je utjecaj povećanih kamatnih stopa na tvrtke koje posuđuju novac od poslovnih banaka. Iz ankete smo saznali da su sudionici preferirali HBOR i vlastiti kapital kao opcije za financiranje', rekao je Francois Swanepoel.

'Nedostajat će nam 60.000 ljudi u turizmu'

Bernard Zenzerović ustvrdio je da u sezonu ulazimo s optimizmom te da se očekuje povećan broj noćenja i prihoda. No upozorio je da postoji nekoliko izazova koji zahtijevaju koncentraciju i oprez, uz naglasak na konkurenciju.

'Čak 67 posto hotelijera očekuje veći rast troškova u odnosu na rast prihoda. Ukratko, rast prihoda neće moći kompenzirati eksponencijalni rast troškova koji nije stao od lani, a to utječe na investicijski potencijal. Drugi izazov je radna snaga, no taj problem nije od jučer. Ljudi najveći problem vide u birokraciji i proceduri prilikom zapošljavanja stranih radnika, kojih ćemo trebati sve više.

Velik broj tvrtki već je predao zahtjeve za strane radnike. Procjenjuje se da će nam u turizmu nedostajati 60.000 ljudi, uz one stalno zaposlene. Od toga, oko 25.000 zadovoljavamo na hrvatskom tržištu, a ostatak izvozimo. Trebat će nam tako deset posto više radne snage u odnosu na prošlu godinu. Lani smo unatoč rekordnim brojkama nadoknadili tek 80 posto gubitka iz pandemijske godine, a ove godine očekujemo nastavak trenda oporavka, iako sporiji zbog inflatornih pritisaka', rekao je Zenzerović.

Čak 44 posto tvrtki očekuje da će ukupni troškovi u odnosu na prošlu godinu porasti između pet i deset posto, a njih 41 posto očekuje rast ukupnih troškova preko deset posto.

Smatra da će plaće radnika rasti i ove godine te navodi da su u posljednje dvije godine porasle za 28 posto. Rekao je i da procjenjuju da će 98 posto tvrtki u 2023. dizati plaću, no koliko će to biti, ovisi o kolektivnim pregovorima. Osvrnuo se i na sredstva iz NPOO-a, za koja smatra da će dati zamašnjak tvrtkama, no da i dalje postoji niz neriješenih problema, pogotovo s administrativne strane.