Nakon desetogodišnje zabrane opet se smije vaditi pijesak i šljunak iz Save, Drave i Dunava. Istovremeno su taj posao u Hrvatskoj mogle obavljati tvrtke iz Srbije i BiH
Zakon je zabranjivao vađenje pijeska i šljunka iz primjerice Dunava i Save dok su taj posao neometano obavljale tvrtke iz susjedne Srbije ili BiH, a potom ga prodavale hrvatskim građevincima. Gospodarstvenici su godinama upozoravali na ovaj problem. Lani je apel uputio i osječko-baranjski župan Ivan Anušić.
'Luka Osijek u prijeratnom razdoblju bila je druga po količinama pretovarenih roba u zemlji, a sada je dovedena do toga da u Osijek dobar dio godine nisu mogli uplovljavati teretni brodovi jer nisu imali uvjete plovnosti zbog količine nanosa na dnu rijeke. Nisu čak mogli uplovljavati ni putnički kruzeri za vrijeme niskog vodostaja Drave. Da bi se osigurala plovnost rijekama, potrebno je učestalo uklanjanje nanosa', rekao je za Glas Slavonije osječko-baranjski župan Ivan Anušić, napominjući kako je to sugerirala i Strategija razvitka riječnog prometa, Agencija za vodne putove, pa čak i izvješće Europskog revizorskog suda.
Svoj apel udružio je s ostalim slavonskim županima koji su zatražili dozvolu za eksploataciju pijeska i šljunka kao jednim od strateških pitanja razvoja istoka Hrvatske.
Novi Zakon o vodama dopušta eksploataciju šljunka i pijeska vađenjem iz obnovljivih ležišta uz ugovor o koncesiji ako to pridonosi održavanju voda ili vodnih putova na unutarnjim vodama. Propisane su njime i iznimke u slučaju zaštite i spašavanja ljudi, životinja, materijalnih i kulturnih dobara i okoliša u poplavama, kao i prilikom otklanjanja posljedica poplava ili provedbe mjera obrane od poplave. Takve odredbe nisu prije postojale.
Ravnatelj Lučke uprave Osijek Goran Dijanović istaknuo je kako plovnost Dravom ugrožavaju nanosi pijeska, a novim Zakonom o vodama omogućit će se jednostavnije i djelotvornije čišćenje plovnog puta te bazena osječke luke.
'Za nas su vrlo važne odredbe novog zakona vezane uz čišćenje pijeska na plovnom putu, s obzirom na to da ove godine krećemo s gradnjom novog međunarodnog putničkog pristaništa u Osijeku, koje će biti smješteno u središtu grada. Prošle godine imali smo otkazana uplovljavanja 35 kruzera upravo zbog niskog vodostaja Drave', rekao je Goran Dijanović za Glas Slavonije.
Kada je u pitanju teretni promet, objašnjava ovaj ravnatelj Lučke uprave, ove godine potpisuju ugovor te će započeti radovi na gradnji terminala za rasute terete na istočnom dijelu osječke luke, a ukupna vrijednost projekta je 145 milijuna kuna.
'Uz to, sljedeće godine Lučka uprava kreće s gradnjom gospodarske zone površine 94 hektara, koja će biti uz luku. Osijek će biti jedini u Hrvatskoj s tolikom gospodarskom zonom na svom lučkom području, a to je bitna prednost koju imamo zbog intermodalnog prijevoza - spoja s autocestom, neposrednom blizinom aerodroma te željezničkim kolosijekom u samoj luci', dodao je Dijanović te istaknuo projekt takozvane Južne obale koji obuhvaća izgradnju još 900 metara nove uspravne obale s RO-RO i LO-LO terminalima za prekrcaj roba.
'Ta tri velika projekta ne bi imala smisla bez čišćenja plovnog puta i lučkog bazena', zaključuje on.