Dionice pojedinih kompanija iz sektora snažno pogođenih pandemijom uzletjele su nakon objave pojedinih dobrih vijesti, no analitičari upozoravaju da bi pravi oporavak mogao potrajati i da investitori ne bi trebali žuriti
Nakon što su se u prvoj polovici ožujka svjetske burze u samo nekoliko dana stropoštale na najniže razine u posljednjih nekoliko godina vijesti o izdašnim paketima mjera kojima se najveće svjetske ekonomije namjeravaju boriti protiv posljedica pandemije dovele su u međuvremenu do njihovog blagog oporavka. Pad dioničkih indeksa od 40 posto u odnosu na njihove vrijednosti iz veljače donekle je ispravljen i oni se ovih dana nalaze na otprilike dvadesetak posto nižim razinama nego su to bili početkom godine.
Rast vrijednosti dionica posljedica je monetarnih i fiskalnih mjera koje su odobrile države kako bi se kompanijama pomoglo da prežive sušu u prihodima prouzročenu karantenama i sličnim mjerama uvedenim radi zauzdavanja širenja koronavirusa SARS-CoV-2. Središnje banke obećale su oslobađanje znatnih količina novca kako bi se smanjile kamate, a države su najavile subvencionirane kredite i druge instrumente koji bi tvrtkama trebali pomoći u prikupljanju kapitala potrebnog za preživljavanje idućeg razdoblja.
Investitori su brzo povjerovali u to da će velikodušnost vladajućih pomoći u oporavku ekonomije i potražnja na burzama je podigla cijene dionica. Na meti ulagača našle su se dionice kompanija iz nekih posebno pogođenih sektora poput turizma, transporta, ugostiteljstva i sličnih, čije su cijene ranije snažno potonule. No u međuvremenu su se pojavila upozorenja da bi s investicijama u takve kompanije možda ipak bilo mudrije pričekati.
Radi se o tvrtkama poput organizatora krstarenja Carnival Cruise. Početkom tjedna cijena dionica skočila mu je za dvadesetak posto samo u jednom danu, nakon što je objavljeno da je državni fond Saudijske Arabije preuzeo 8,2 posto vlasničkog udjela u toj kompaniji. Iako se taj potez može tumačiti kao vjera u njenu stabilnu budućnost, industrija krstarenja jedna je od onih koje su najviše stradale zbog pandemije. Niz zaraza na samim brodovima naštetio je imidžu cijelog sektora, a i pitanje je kad će si potrošači opet moći priuštiti krstarenje. Carnival je otkazao niz najavljenih putovanja za ovu godinu, a nagađa se da će imati problema s profitabilnošću i u 2021. Uz to, nepoznato je hoće li Carnival uspjeti ishoditi državnu pomoć kako bi lakše prebrodio krizu.
U sličnoj situaciji nalazi se i avioprijevoznik easyJet. Putnički zračni prijevoz jedan je od najpogođenijih sektora i posljednjih tjedana na aerodromima diljem svijeta gomilaju se 'parkirani' avioni koji će pričekati neka bolja vremena. Nakon što je objavljeno da je easyJet s britanskom vladom uspio dogovoriti povoljan kredit od 600 milijuna funti, dionica tvrtke je uzletjela 15 posto, no niti taj kredit ne mora nužno značiti sigurno preživljavanje.
Istraživanje koje je objavila krovna udruga svjetskih avioprijevoznika IATA (International Air Transport Association) pokazalo je da je zbog pada potražnje u opasnosti 25 milijuna radnih mjesta među avioprijevoznicima. Stručnjaci komentiraju da nisu sigurni koliko će brzo ljudi biti spremni ući u avione, odnosno boraviti u skučenim prostorima s mnoštvom drugih ljudi, čak i kad se smanji rizik od zaraze koronavirusom.
Jedna od dionica na koje upozoravaju analitičari je i ona lanca kinodvorana Cineworld. Britanska tvrtka kontrolira drugi po veličini lanac kinodvorana u svijetu, a njene su dionice skočile za čak 50 posto u jednom danu nakon što je objavljeno da se menadžment odrekao plaća i bonusa, kao i da je otkazana isplata dijela dividende, sve kako bi se olakšalo preživljavanje. Cineworld upravlja kinodvoranama na gotovo 800 lokacija u desetak država i gotovo sve su zatvorene, a uprava je situaciju ocijenila 'izrazito izazovnom', prenosi BBC.
Mada se pojedine kompanije mogu činiti kao dobra prilika za zaradu, analitičari upozoravaju na opasnost od ishitrenih odluka. Neizvjesnost oko nastavka širenja virusa i dalje je visoka. Iako je sigurno da će se ljudi vratiti i u kina i na putovanja, pitanje je kolikom će se brzinom to dešavati i koliko si vremena mogu priuštiti pojedine tvrtke.
Čak i kad ponovo počnu s poslovanjem, prihodi se neće brzo vraćati na prijašnje razine. Tvrtke poput Cineworlda mogle bi, primjerice, biti natjerane da poštuju socijalno distanciranje, što znači da će u kina moći smjestiti tek manji dio prijašnjeg broja gledatelja. Slično vrijedi i za avioprijevoznike i velike brodove, za koje je upitno kojom će brzinom uspijevati ponovo puniti kapacitete.
Jasno je da dionice koje su u jednom trenutku snažno pojeftinile mogu biti primamljiva prilika za zaradu, no analitičari upozoravaju da bi oporavak u potrošnji mogao potrajati i da je još uvijek prerano za procjene kad će se ublažavati ili prestati primjenjivati mjere zabrane kretanja i socijalnog distanciranja. Pandemija virusa dovela je do snažnog usporavanja svjetske ekonomije i pretjerana vjera u brz oporavak mogla bi biti jednako opasna kao što je to bilo uvjerenje da će virus nestati brzo kao da ga nikad nije ni bilo.