Kada Sabor potvrdi prijedlog zakona kojim se PDV na osnovne živežne namirnice od 1. siječnja iduće godine spušta s 25 na 13 posto, sva će hrana u trgovinama pojeftiniti, a životni standard građana će porasti. Tako barem tvrdi ministar financija Zdravko Marić, dok se javnost pita hoće li najveći trgovci doista spustiti cijene
Trgovce naime nitko ne obvezuje da smanje cijene zbog nižeg PDV-a, već ih jednostavno mogu ostaviti istima i ubrati veću maržu na istoj robi. Tomislav Tolušić, ministar poljoprivrede, već je iznio pomalo bizaran prijedlog kojim bi u 'red' doveo trgovce: sve one koji ne spuste cijene Tolušić bi javno imenovao kako bi građani znali gdje ne treba kupovati.
Na domaćem maloprodajnom tržištu doista vlada žestoka konkurencija i borba za svakog kupca. Niži PDV će zasigurno otvoriti prostor za spuštanje cijena i razne akcije kojima će se kupcima vabiti u trgovine.
U Kauflandu i Lidlu, trgovinama članicama Schwarz grupe, za tportal kažu da, ako se zakon usvoji u Saboru, oni definitivno planiraju prilagoditi cijene, i to u punom opsegu smanjenja stope PDV-a.
'Ako takav zakon bude izglasan, Lidlovi će kupci osjetiti porezno rasterećenje na proizvodima koji podliježu smanjenju stope PDV-a u Lidlovim trgovinama', kažu nam.
Predsjednik Uprave KTC-a Ivica Katavić smatra da je vrlo pogrešno očekivati da će trgovci zarađivati na nižem PDV-u.
'Kao puno puta do sada, pokušava se trgovce prikazati odgovornima za sve loše što se događa. Tako smo bili 'odgovorni' za visoke cijene mlijeka ili voća, pa očekujemo dan kada će trgovci postati odgovorni i za poplave i potrese. Naravno da ćemo se, kao i uvijek do sada, pridržavati promjena cijena kao posljedice smanjenja stopa poreza. Onaj koji to neće učiniti zaslužio je da ga se javno prozove jer smatramo da je to aktivnost koja će bitno utjecati na poboljšanje standarda života u Hrvatskoj', odrješit je Katavić.
U najvećem domaćem trgovačkom lancu, Konzumu, upozoravaju kako su trgovci zadnji u lancu nabave u kojem svi moraju ugraditi smanjenje PDV-a u cijene, a kako bi od toga na kraju priče korist imali kupci.
'Ako svi naši dobavljači sukladno dobroj poslovnoj praksi to i učine, smanjenje PDV-a ćemo u potpunosti moći prenijeti i na krajnje kupce sniženjem cijena za iznos sniženja stope PDV-a. Konzum sigurno neće koristiti smanjenje PDV-a za povećanje svoje marže i, kao što smo rekli, možemo se samo nadati da će tako postupiti i drugi', zaključuju u Konzumu.
Podsjetimo, prošli tjedan ministar financija Zdravko Marić istaknuo je kako će nakon smanjenja PDV-a prosječna hrvatska obitelj godišnje uštedjeti 872 kune. Odnosno, smanjenjem stope bi se prosječnoj obitelji povećao raspoloživi dohodak, s obzirom na to da bi se manje plaćale takve namirnice.
Međutim Marić je i napomenuo da Vlada nema nikakve mehanizme kojima će prisiliti trgovce da smanje cijene namirnica, na koje će se uračunati manja stopa, no vjeruje da će svi zbog konkurentnosti ipak pristati na smanjenje cijena.