Po svemu sudeći, 2016. godina će za domaći biznis biti ipak nešto bolja od 2015. Desetero predsjednika uprava velikih domaćih kompanija iz različitih sektora, koje je anketirao tportal, u novu godinu ulazi s optimizmom. Planiraju se akvizicije, osvajanje novih tržišta i nova zapošljavanja
Nakon šest godina iscrpljujuće recesije, čelni ljudi domaćih kompanija ohrabrili su se rastom bruto domaćeg proizvoda u zadnjim kvartalima ove godine. Osobna potrošnja konačno je porasla, sporo, ali ipak naprijed idu industrija i izvoz, a dobra su i očekivanja za turističku sezonu. S druge strane, gotovo svi naši ispitanici brinu se zbog neprovođenja reformi i rasta javnog duga.
Christoph Schoefboeck, predsjednik Uprave Erste banke:
'Oporavak hrvatskog gospodarstva ostaje najvažniji cilj u 2016. Činjenica da BDP bilježi blagi rast mogla bi se pozitivno odraziti na raspoloženje gospodarstvenika. Međutim, treba reći da Hrvatska još uvijek značajno kaska za ostalim zemljama srednje i istočne Europe (SIE), koje većinom pozitivnu stopu rasta bilježe još od 2013. Uz to, iako je pozitivna stopa rasta BDP-a ohrabrujući podatak nakon šest dugih godina recesije, treba reći da je ona najmanja u usporedbi s ostalim zemljama SIE regije.
Bankarski sektor u 2016. zadržat će svoju stabilnost kao rezultat već ranije provedenih troškovnih optimizacija. Poslovanje banaka u 2016., ali i dalje, obilježit će proces digitalizacije, uz neminovno postizanje balansa s tradicionalnim analognim kanalima. Uz sve jaču konkurenciju novih igrača, fin-tech i start-up tvrtki koje agresivno ulaze na tržište bankarskih usluga, pred bankama je izazov prilagodbe na novu - digitalnu stvarnost. Da bi bile uspješne i kadre odoljeti tom izazovu, zadatak banaka bit će daljnja transformacija u predvodnike novih tehnoloških trendova. To znači ponuditi proizvode i usluge klijentima bazirane na najnovijim tehnologijama.'
Davor Tomašković, predsjednik Uprave Hrvatskog Telekoma:
'Blagi gospodarski rast kojemu svjedočimo u posljednjih nekoliko tromjesečja, svakako je dobra vijest za ukupno hrvatsko gospodarstvo, no još uvijek je prerano za ocjenu hoće li se pozitivan trend nastaviti i hoćemo li u 2016. napokon izaći iz dugogodišnje stagnacije. Za stabilniji trend oporavka nužne su veće investicije, a preduvjet za to je uklanjanje niza prepreka, prije svega administrativnih, kao i jačanje pravne sigurnosti, snižavanje previsokih opterećenja na dohodak te niz drugih preduvjeta. Te preduvjete, koji će garantirati stabilno i predvidljivo poslovno okruženje, moraju osigurati donositelji političkih odluka, ali na to još uvijek čekamo.
U telekomunikacijskom sektoru također se vide pozitivni pomaci. Odgovornost HT-a kao tržišnog lidera, ali i svih igrača, jest da se održi njegova vrijednost i stvore preduvjeti za daljnji rast jer telekomunikacijsko tržište ima veliku vrijednost i važnu ulogu u razvoju cjelokupnog hrvatskog gospodarstva.
Nakon šest godina, u 2015. godini uspjeli smo napraviti zaokret u poslovnim rezultatima i stabilizirati sve ključne financijske pokazatelje te smo tako stvorili sve preduvjete za rast poslovanja HT-a. Iduće godine bit ćemo fokusirani na rast u svim segmentima - ne samo u poslovnim rezultatima, nego i u povećanju ponude, kvalitete i raznolikosti ponude za naše korisnike. Nakon što smo u 2015. godini investirali više od 1,3 milijarde kuna, s investicijama nastavljamo i u 2016., a prioritet su nam daljnja ulaganja u infrastrukturu.
S obzirom na to da sve više telekomunikacijskog prometa prelazi na mobilnu mrežu, to je područje u koje puno investiramo, posebno u povećanje brzine pristupa internetu, jer to stvara mogućnosti za niz novih usluga i poboljšanje korisničkog iskustva. Osim u razvoj mobilne mreže, investiramo i u našu fiksnu mrežu. Veliki prostor za inovativne usluge otvorili smo migracijom naše fiksne mreže na IP tehnologiju, po čemu smo u samom vrhu u Europskoj uniji. U svim segmentima naše ponude korisnike očekuju nove i inovativne usluge i ponude, u skladu s najsuvremenijim trendovima. '
Branko Roglić, vlasnik Orbico grupe:
'Za Orbico 2015. godina je bila najbolja u povijesti. U ovoj godini ostvarili smo promet od 1,2 milijarde eura te smo preuzeli poljskog distributera Distribev. Ta tvrtka ima promet od dodatnih pola milijarde eura, pa iduće godine očekujemo promet od 1,7 milijardi eura. Za iduću godinu planiramo još dvije globalne akvizicije u segmentu kozmetike, ali i očekujemo organski rast od pet do sedam posto. Nastavljamo i s razvojem u turizmu tj. planiramo izgradnju dvije vile koje ćemo davati u najam. Dakle, ovo nam je godina bila bolja od najboljih, a iduća bi trebala biti još bolja. Što se Hrvatske tiče, postoje naznake rasta, ali trebamo provesti reforme jer već sad teško financiramo trošak kamata na dug.'
Darko Šket, predsjednik Uprave Peveca:
'Očekujemo da 2016. godina bude jednako izazovna kao što je bila ova koju ispraćamo. Moram li kategorizirati, onda ću reći kako sam optimist pa vjerujem da će biti još bolja od 2015. godine. Predviđam blagi rast i postepeni oporavak gospodarstva koji nam je itekako potreban. Pozitivne promjene Pevec je već doživio i tijekom ove godine jer prodaja nam kontinuirano raste. Imamo 1300 radnika i ono što je važno, sve smo, osim božićnicama, nagradili i bonusom u iznosu od 30 posto bruto plaće, a to je za mnoge, kad se sve zbroji, bila 13. plaća. Osim naših 'unutarnjih' poboljšanja na kojima kontinuirano radimo jer unapređujemo procese poslovanja i standardiziramo tvrtku, želimo svakako dostići i prodajne planove. Prilike koje su nam se stvorile u proteklom razdoblju smatram da smo pametno iskoristili. Ove smo godine premašili čarobnu brojku od milijarde i 100 milijuna kuna prihoda od prodaje. Očekujem u 2016. godini daljnji rast potrošnje u trgovini na malo te rast BDP-a.'
Bernarda Cecelja, vlasnica tvrtke Bernarda:
'Prema našim prognozama i narudžbama, mislimo da će 2016. biti bolja od ove godine. Prvi kvartal je pun, tako da zbog obujma posla idemo na nova zapošljavanja. Što se tiče planova, imamo veliki projekt izgradnje hotela visoke kategorije pa treba posložiti svu potrebnu dokumentaciju, planiramo i širenje kapaciteta u proizvodnji, a možda osvojimo i još koje inozemno tržište.'
Anđelko Leko, predsjednik uprave HUP Zagreba:
'Ova godina u turizmu je bila dobra, međutim u prilog su nam išli čimbenici kao lijepo vrijeme i okolnosti u svijetu, prije svega nemiri na Bliskom istoku i u Turskoj. To su svakako okolnosti koje su nam išle u prilog i teško možemo očekivati da će se takav trend nastaviti i u idućoj godini. S obzirom na to, bilo bi dobro kada bismo iduće godine dosegnuli rezultate ovogodišnje turističke sezone.'
Emil Tedeschi, predsjednik Uprave Atlantic Grupe:
'Atlantic Grupa u 2015. očekuje rast, unatoč izazovnim makroekonomskim uvjetima s kojima smo se suočavali na većini naših tržišta. Zahvaljujući sustavnom radu na razvoju proizvodnog asortimana, unapređenju tržišnih pozicija i novim distribucijskim ugovorima, u Hrvatskoj smo ostvarili stope rasta koje čak i presežu rast na našim drugim tržištima. Ipak, ukupno gledajući, riječ je o stopama koje ne možemo smatrati dovoljno ambicioznima, s obzirom na potrebe rasta kompanije. Daljnja i intenzivna internacionalizacija poslovanja dio je strategije u čiju implementaciju namjeravamo ozbiljno ulagati tijekom iduće godine.
Kad govorimo u užem kontekstu hrvatskog tržišta u 2016. nastavljamo jačati distribucijski portfelj i ulagati u razvoj vlastitih brendova. Na razini regije ćemo također kroz narednu godinu nastaviti s fokusiranošću na organski rast poslovanja kroz aktivni brend menadžment s naglaskom na jačanje pozicija regionalnih brendova te ćemo aktivno razvijati regionalni HoReCa portfelj. Gledajući internacionalno, Atlantic Grupa će u narednom razdoblju snažan fokus posvetiti plasmanu brendova sa značajnim potencijalom na tržišta izvan regije, prije svega zapadne, ali i istočne Europe.'
Dragutin Drk, vlasnik i direktor Vindije:
'U 2015. godini Vindija je, u odnosu na prošlu godinu, na domaćem tržištu ostvarila rast prodaje od šest posto, a izvoz je u odnosu na 2014. narastao za čak 25 posto. Izvozni rezultati Vindije najbolji su dokaz da domaće prehrambene tvrtke kroz ulaganja u tehnologiju i razvoj proizvoda koji odgovaraju na potrebe modernih potrošača, istovremeno njegujući tradicionalne okuse, mogu parirati stranoj konkurenciji. Rezultati u zadnjem kvartalu 2015. godine ukazuju na porast potrošnje namirnica iz Vindijina asortimana, a s obzirom na naznake porasta kupovne moći građana, u 2016. očekujemo daljnje uzlazne trendove. Prema projekcijama za iduću godinu, na razini poslovnog sustava Vindija očekujemo prosječno 10-postotno povećanje proizvodnje i prodaje, pri čemu se za Vindiju očekuje rast od 12 posto, za Vindon šest posto, Novi Domil 7,5 posto, a za Koku 4,5 posto. Povećanje konkurentnosti domaćeg mljekarskog sektora i jasna poljoprivredna strategija svakako su preduvjeti za očuvanje domaće mljekarske proizvodnje te se nadamo pozitivnim pomacima u idućoj godini.'
Damir Bulić, predsjednik Uprave Kraša:
'U prethodnom investicijskom ciklusu uložili smo ukupno 12 milijuna eura u proizvodnju što je ujedno i preduvjet za ozbiljnije izvozne ambicije, koje planiramo nastaviti i u 2016. godini. Uz jačanje prisutnosti na tržištima gdje već poslujemo, u idućoj godini fokus nam je na otvaranju novih prekomorskih tržišta, pa smo već pokrenuli inicijativu za ulazak na rastuće kinesko tržište i realizirali prve korake u tom smjeru. Jedan od ključnih ciljeva u idućoj godini je i dodatno jačanje brenda Dorina na domaćem tržištu, za što pripremamo niz aktivnosti, a trendove smo već ove godine trendove najavili kroz spajanje okusa naših najpopularnijih slastica s našom čokoladom.'
Gordana Kovačević, predsjednica Uprave Ericssona Nikole Tesle:
‘Čini se da ćemo ovu godinu, prvi put nakon šest godina kontinuiranog pada, napokon završiti s rastom BDP-a od približno jedan posto. To je skroman rast, ali ohrabruje i daje nam nadu da je hrvatsko gospodarstvo krenulo u dobrom smjeru, a posebno ohrabruju podaci o ovogodišnjem povećanju izvoza i dobroj turističkoj sezoni. Poznato je da Ericsson Nikola Tesla svoj strateški razvoj godinama gradi na stalnim, značajnim ulaganjima u tehnoloških razvoj i kompetencije ljudi.
ICT industrija će i u narednom razdoblju imati važnu ulogu u razvoju poslovanja i apsolutno svih segmenata društva i pojedinaca. Naši strateški prioriteti usmjereni su na područja s potencijalom za rast poput mobilnog širokopojasnog pristupa internetu, usluge te operativne i poslovne sustave podrške. Moramo neprestano raditi na jačanju naše pozicije na svim tržišnim segmentima, širiti bazu kupaca, stjecati nove odgovornosti te neprestano prilagođavati ponudu proizvoda, rješenja i usluga potrebama umreženog društva.’