Sindikat strojovođa Hrvatske najavio je danas da će iduće srijede, 15. svibnja, između 12 i 14 sati održati štrajk upozorenja zbog katastrofalnog stanja u HŽ Putničkom prijevozu i HŽ Cargu, dok će istodobno Sindikat željezničara Hrvatske zbog stanja u te dvije HŽ-ove tvrtke kćeri održati javni prosvjed pred Banskim dvorima.
Svi vlakovi HŽ Putničkog prijevoza i HŽ Carga bit će zaustavljeni na dva sata kako bi se ministra pomorstva, prometa i infrastrukture Sinišu Hajdaša Dončića upozorilo na ugroženu sigurnost prometa, nepostojanje socijalnog dijaloga, nerješavanje ogromnih problema u oba društva, promašene poslovne odluke i kršenja radničkih prava, stoji u najavi štrajka i prosvjeda dvaju sindikata.
Javni prosvjed počet će okupljanjem prosvjednika od 11 sati na Trgu kralja Tomislava, kod Glavnog kolodvora, odakle će se u koloni zaputiti na Trg Svetog Marka.
Sindikati optužuju Uprave HŽ Putničkog prijevoza i HŽ Carga da postavljaju na rukovodeća mjesta prijatelje i sebi bliske osobe, za koje izmišljaju radna mjesta s visokim plaćama.
Predsjednika Uprave HŽ Putničkog prijevoza Dražena Ratkovića optužuju da je aktiviste jednog sindikata, čiji je predsjednik član SDP-a, postavio u drugu liniju zapovijedanja u tvrtki, a za šefa službe za nabavu postavio je sindikalnog povjerenika istog sindikata. Svi su oni i dalje članovi sindikata, a novi šef službe za nabavu i dalje je osoba s posebnim ovlaštenjem Uprave i sindikalni povjerenik u funkciji radničkog vijeća.
Također tvrde da je HŽ Putnički prijevoz u sedam mjeseci pod 'dirigentskom palicom' Ratkovića udvostručio broj neispravnih lokomotiva i vlakova, te otkazao prometovanje ukupno većeg broja vlakova nego u proteklih deset godina.
Bez obzira na povećanje cijena prijevoza za 15 posto, zbog loših poslovnih odluka HŽ Putnički prijevoz ostvario je pad prihoda od 5 posto u odnosu na isto razdoblje lani.
Zbog toga HŽ Putnički prijevoz, unatoč državnom jamstvu, ne može dobiti ni jedan od traženih kredita (oko milijardu kuna za nove vlakove, oko 200 milijuna kuna za tekuću likvidnost i oko 70 milijuna kuna za investicijsko održavanje), jer niti jedna banka se ne želi javiti na natječaj za kredite, tvrde sindikalci.
Uprava, osim toga, radi pritisak, obavlja saslušanja i prijeti otkazom strojovođama koji zbog sigurnosti prometa odbiju voziti vlakove s neispravnim kočnicama.
Vlak sa zamjenikom ministra i pola Uprave od Zagreba do Beča vozile su osobe koje nemaju položen ispit, tvrde sindikalci, a nakon desetak dana iste osobe vozile su putnike od Zagreba do Varaždina u javnom prometu.
Na lokomotivu koja vozi brzinom od 140 kilometara na sat ugrađena je kočna oprema potpuno neadekvatna za takvu lokomotivu i k tome još neispitana – samo zahvaljujući odbijanju strojovođa da voze tu lokomotivu izbjegnuta je velika nesreća, sipaju optužbe sindikati.
Upravu HŽ Carga pak optužuju da se ponaša kao pijani milijunaš, jer bez obzira na nedostatak novaca uređuje za sebe već uređene uredske prostore, i to sklapajući ugovore o radovima bez javnog natječaja.
Članovi Uprave sve rade kako bi strateške partnere i investitore odgovorili od ulaganja u HŽ Cargo, bojeći se isključivo za svoje pozicije. Radnicima pričaju kako je HŽ Cargo uspješna tvrtka, a plaća kasni petnaest dana, navode sindikalci.
Sindikat strojovođa i Sindikat željezničara u najavi štrajka i prosvjeda traže uspostavu socijalnog dijaloga i hitan sastanak sa Skupštinama problematičnih društava, te poništenje svih odluka Uprave od 15. rujna prošle godine do danas o dodjeli većih plaća od plaća propisanih Kolektivnim ugovorima i njihovim dodacima.
Zahtijevaju smjenu svih šefova službi, menadžera, direktora i rukovoditelja poslova koji su nakon imenovanja ostali sindikalnim povjerenicima ili članovima nekog sindikata.
Traže ulaganje u modernizaciju HŽ Putničkog prijevoza, prije svega ulaganje u postojeći vozni park zbog čijeg je lošeg održavanja ugroženo sigurno odvijanje prijevoza putnika.
Također traže rješavanje problema poslovanja HŽ Carga, zadržavanje pružanja usluga prijevoza tereta, hitno pronalaženje strateškog partnera, odnosno promjene vlasničke strukture.
Naposlijetku, sindikati traže odgovornost Uprava HŽ Putnički prijevoz i HŽ Cargo zbog za pogoršanog stanja lokomotiva i vlakova, te obmanjivanja radnika i iznošenja neistina o poslovanju i poštivanju prava iz Kolektivnog ugovora.