DISTRIBUCIJA NOVINA

Todorić ulazak u kioske naplaćuje 63.000 kn

20.11.2009 u 14:08

Bionic
Reading

Tisak ulazak novih tiskovina u svoju distribucijsku mrežu naplaćuje 63.000 kuna, što su posljednji osjetili u Srpskom narodnom vijeću koje priprema izlazak svog tjednika Novosti na nacionalno tržište

Srpsko narodno vijeće, izdavač tjednika Novosti, koje je nakon deset godina izlaženja odlučilo svojim tjednikom iskoračiti iz okvira srpske zajednice, nemalo se iznenadilo kada je otkrilo da mora platiti 63.000 kuna kako bi se njihov list našao na kioscima Tiska, najvećeg distributera novina u Hrvatskoj, inače u vlasništvu koncerna Agrokor

Naime, Tisak je još 2008. godine donio nove Opće uvjete poslovanja, prema kojima se za svako novo izdanje koje se uvodi u ponudu na kioscima plaća tzv. "ulazna naknada", koja iznosi tri tisuće kuna po županiji, odnosno ukupno 63.000 kuna. Drugi distributeri takvu naknadu ne naplaćuju, no Tisak drži 65% tržišta i jedan je od dva nacionalna distributera, pa je stoga nezaobilazan za svaki medijski projekt koji misli doseći širu, nacionalnu publiku.

Tisak je uz ulaznu naknadu 2008. godine povećao i svoje provizije po prodanom primjerku, troškove za remitendu te je uveo i provizije za bolja mjesta na kioscima, što je uzrokovalo veliko nezadovoljstvo nakladnika.

Jedan od najvećih nakladnika, Europapress holding još pregovara s Tiskom o uvjetima prodaje, rekao je za www.banka.hr predsjednik odbora direktora EPH Stjepan Orešković. Međutim, ulaznu naknadu za svoj novi proizvod, časopis Forbes, EPH je morao platiti kao i svi, kazao je Orešković.

Velikom koncernu poput EPH to i nije bio problem, no Novosti su morale dogovoriti plaćanje naknade u tri rate kako bi se u prosincu ipak uspjele pojaviti na nacionalnom tržištu, rekao nam je Rade Dragojević iz Srpskog narodnog vijeća. Ulazna je naknada, pak, neke novinske poduzetnike odbila od toga da uopće pokrenu posao.

U svijetu ulazne naknade nisu nepoznata stvar, rekao je Peter Emöd, izvršni direktor Distripressa, organizacije koja okuplja 470 novinskih distributera u više od 100 zemalja, među kojima je, usput, i Tisak.

Predsjednik Hrvatskog novinarskog društva Zdenko Duka, koji smatra kako nije dobro što se najveći distributer tiska ne nalazi u rukama izdavača, što je u svijetu najčešći slučaj, nego kompanije koja je jedan od najvećih oglašivača i vlasnik najvećeg trgovačkog lanca u zemlji.

Iako je zakonski sve čisto, jer nema koncentracije, riječ je o daleko prevelikoj svoti, koja graniči s time da predstavlja postavljanje nemogućih uvjeta malim izdavačima, čime se ugrožava sloboda tiska, zaključuje predsjednik HND-a Duka.