U glavni hrvatski grad Zagreb posjetitelji sve češće dolaze i zbog turističkih i poslovnih motiva, najviše ih dolazi zrakoplovom, osjećaju se sigurnim, najnezadovoljniji su (ne)mogućnostima parkiranja, a većinom borave/noće u hotelima za što troše 61 posto od ukupnih 144 eura svoje prosječne dnevne potrošnje u Zagrebu
Neki su to od trendova obilježja turističke potražnje u Zagrebu proizišli iz istraživanja TOMAS-Zagreb, kojeg je 2008. po peti put proveo zagrebački Institut za turizam. Istraživanje je provedeno od lanjskog svibnja do prosinca, na uzorku od 1.574 ispitanika, od kojih 983 u zagrebačkim hotelima.
Prosječna dob ispitanika bila je 43 godine, dok je istraživanje pokazalo da među zagrebačkim posjetiteljima kontinuirano dominira srednja dobna skupina te da raste udjel starijih.
Vezano za prosječnu dnevnu potrošnju hotelskih gostiju u Zagrebu istraživanjem je utvrđeno da je ona u odnosu na zadnje isto istraživanje za 2006. porasla u 2008. za 9 posto, na 144 eura. Od toga su gosti 61 posto izdvajali za smještaj što pokazuje rast tih izdataka u odnosu na 2006. za 27 posto, dok s udjelom od 12 posto izdaci za kupnju pokazuju rast za 19 posto.
Pad je pak od 12 posto zabilježen kod trošenja na ugostiteljske usluge, za što su turisti odvojili 19 posto od ukupnih 144 eura, a 33 posto manje su 2008. trošili i za kulturu, zabavu i sport, tek 9 posto od ukupne prosječne dnevne potrošnje.
Rezultati istraživanja pokazuju znatan porast gostiju koji su u Zagreb došli prvi put te je postotak njih (43 posto) gotovo sličan postotku gostiju koji su došli po treći ili više puta (45 posto). Pritom je najviše novih gostiju, 47 posto, boravilo u hotelima s pet zvjezdica.
Internet je i dalje glavni izvor informacija za dolazak većine zagrebačkih posjetitelja, a unatoč rastu dolazaka zrakoplovom, čime je 2008. došlo 51 posto posjetitelja u Zagreb, još uvijek je vrlo značajan udjel i onih koji dolaze automobilom, njih 31 posto.
Najviše posjetitelja u Zagreb lani je došlo u samostalnoj organizaciji, njih 71 posto, dok ih je organizirano putem agencija došlo 17 posto, što je pad u odnosu na zadnje isto istraživanje iz 2006. kada je tim putem u Zagreb došlo 28 posto posjetitelja.
Najviše je posjetitelja, 36 i 30 posto, u Zagreb došlo samo ili u pratnji partnera, a prosječno su u Zagrebu proveli 2,8 noći, od čega ih je najviše, 61 posto, ostvarilo jedno do dva noćenja.
Zbog poslovnih motiva u Zagreb češće dolaze domaći posjetitelji te oni iz istočnoeuropskih zemalja. Nijemci, Austrijanci i Talijani, Španjolci su više motivirani zabavom i kulturom, slično kao i Japanci i posjetitelji iz SAD-a.