Rekordne brojke dolazaka i noćenja i ove godine potvrđuju da je turizam najprosperitetniji dio krhkog hrvatskog gospodarstva. Iako u turističkoj ponudi još uvijek dominira privatni smještaj, hotelijeri su najbolje oplodili turističke potencijale Jadranske obale. Istražili smo kako posluju kompanije koje pokrivaju najveći dio hotelskih kapaciteta na Jadranu
U posljednjih nekoliko godina vodeće hotelske grupacije pokrenule su val investicija koji je doveo do podizanja kvalitete smještaja i znatno većeg broja hotela s četiri i pet zvjezdica. Modernizacija je donijela i više standarde usluga i brojne dodatne atrakcije koje privlače zahtjevnije turiste.
S razvojem turističkih usluga na našem tržištu pojavili su se i se i prvoklasni hotelski brendovi, kojih trenutno ima 12 globalnih i šest europskih s kojima je brendirano 46 hotela s ukupno 9.500 soba.
Hrvatska je karakteristična po vrlo visokom stupnju konsolidacije hotelskog tržišta o čemu svjedoči podatak da 10 najvećih domaćih hotelsko-turističkih poduzeća upravljaju s više od 40 posto ukupnih hotelskih soba.
Lavovski dio tržišnog kolača zauzimaju dvije vodeće grupacije: Valamar Riviera i Lukšić Grupa koja u svom portfelju objedinjuje tri velike hotelijerske kompanije.
Valamar Riviera
Valamar Riviera trenutno je najveća turistička kompanija u Hrvatskoj koja u svojim hotelima i ljetovalištima od Istre do Dubrovnika može smjestiti više od 56.000 gostiju. Zahvaljujući organskom rastu i akvizicijama Valamar bilježi visoke stope rasta. U prošloj godini ukupni prihodi su povećani za 23 posto, a bruto dobit se na zadovoljstvo dioničara, više nego udvostručila.
Do 2020. kompanija u razvoj planira investirati do dvije milijarde kuna, a ove godine najveće ulaganje realizirano je u Rapcu gdje su otvorena dva obnovljena ljetovališta. Valamar u sezoni zapošljava 5.300 djelatnika.
Najveći udio u vlasništvu Valamar Riviere ima austrijsko društvo EPIC (44.11%), a preostali dio je u rukama mirovinskih i investicijskih fondova i malih dioničara. Zahvaljujući odličnim poslovnim rezultatima, dionica Valmara postala je jedna od najatraktivnijih ulagačkih prilika na Zagrebačkoj burzi.
Maistra
Rovinjom i okolicom dominira Maistra, glavna turistička perjanica Adris grupe, koja se nakon prodaje duhanskog biznisa još više okrenula prema turizmu. Ovaj hotelijer raspolaže s deset visokokvalitetnih hotela, osam turističkih naselja i šest kampova smještenih na prestižnim lokacijama u Rovinju i Vrsaru, dva istarska turistička središta iznimnih prirodnih i kulturno-povijesnih vrijednosti.
Ukupan kapacitet Maistre je gotovo 34 tisuće gostiju što omogućuje ostvarenje rezultata koji čine oko pet posto turističkih ostvarenja Hrvatske i nešto više od 15 posto turističkih ostvarenja Istre. Maistra se orijentirala na luksuzni turizam što podrazumijeva velika ulaganja s ciljem podizanja većine smještajnih kapaciteta na kategoriju četiri i 5+ zvjezdica.
Trenutno je u izgradnji luksuzni hotel Park koji bi treba biti otvoren 2018. godine, čime će se završiti uređenje ekskluzivne zone Monte Mulini u kojoj se nalaze hoteli Eden, Park, Lone i Monte Mulini. Lani je Maistra ostvarila solidno povećanje prihoda od 8 posto, uz nešto sporiji rast dobiti.
Plava laguna
Od trećeg do petog mjesta top liste nalaze se tri turistička bisera Lukšić grupe. Najveći je porečka Plava laguna s godišnjim prihodom od 545 milijuna kuna. U svojim smještajnim kapacitetima dnevno može ugostiti preko 20 tisuća gostiju, od čega više od osam tisuća u hotelima i apartmanima, te preko 12 tisuća u autokampovima, čime na godišnjoj razini ostvaruje preko 2,3 milijuna noćenja.
Raspolaže i sa 360 vezova u dvije marine te nizom ugostiteljskih, sportskih i ostalih sadržaja koji upotpunjuju temeljnu ponudu.
Lukšićeva perjanica bilježi znatno sporiji rast prihoda od glavnog konkurenta Valamara. Lani je promet porastao skromnih 3,9 posto, ali je zato dobit povećana čak 50 posto.
Istraturist
Umaški Istraturist se u rukama Lukšić grupe nalazi od 2014. kada je ga je Plava laguna kupila od Zagrebačke banke. Svi objekti Istraturista uključujući devet hotela, locirani su na sjeverozapadnoj obali Istarskog poluotoka uz 40 kilometara dugu umašku rivijeru. Intenzivna ulaganja osigurala su Istraturistu i gradu Umagu prestižnu poziciju u hrvatskoj turističkoj ponudi.
Umag se, nakon što je Istraturist svoju ponudu upotpunio s tri wellnessa, na tržištu profilirao kao jedna od najpoželjnijih wellness destinacija u Hrvatskoj, dok je višegodišnja tradicija održavanja internacionalnog tenis turnira, ATP Croatia Open, Umag svrstala u red turističkih destinacija vrhunske sportske ponude.
Lani je umaška tvrtka pretrpjela blagi pad prihoda, ali joj je dobit uzletjela gotovo 80 posto. Najveća ovogodišnja investicija Istraturista vrijedna 10 milijun eura je obnova hotela Sipar.
Jadranski luksuzni hoteli
Teći dio Lukšićevog carstva čine hoteli na južnom Jadranu kupljeni od Gorana Štroka, kojima je 2014. pripojen i cavtatski Hotel Croatia. Riječ je o ekskluzivnim odmorišnim hotelima u kombinaciji s vrhunskim uslugama za organizaciju kongresa i poslovnih sastanaka smještenim su na prestižnim lokacijama u Dubrovniku, Cavtatu te na otoku Mljetu.
U posljednje dvije godine poduzete su značajne investicije. Obnovljeni su hoteli Kompas i Excelsior, a ove godine kreće Hotela Croatia, jednog od najvećih hotela u Hrvatskoj s petstotinjak soba te jednim od najvećih hotelskih kongresnih centara. Lani je najveći dubrovački hotelijer ostvario rast prihoda od 14,2 posto uz dvostruko veći rast dobiti.
Arena Hospitality Group
Na šestoj poziciji je još jedan istarski hotelski div – Arena Hospitality Grupa (bivši Arenaturist). Pulska turistička grupacija lani je prešla u vlasništvo nizozemske tvrtke Euro Sea Hotels koja je dio grupacije PPHE Hotel Group. Promjenom vlasništva uz hotele u Istri u sastav pulske kompanije ušli su i hoteli u Njemačkoj i Mađarskoj pod prepoznatljivim brendom Park Plaza.
Ove godine uspješno je realizirana javna ponuda dionica kojom je prikupljeno 788 milijuna kuna kapitala namijenjenog za ubrzavanje provedbe plana kapitalnih investicija s ciljem obnove niza smještajnih objekata u Hrvatskoj i financiranje širenja poslovanja Grupe u srednjoj i istočnoj Europi.
Tvrtka raspolaže s 27 objekata u vlasništvu, suvlasništvu, najmu ili pod upravljanjem s više od 10.000 soba i smještajnih jedinica. Lani su joj prihodi porasli za 8 posto i dosegnuli 392 milijuna kuna, a zbog usklađivanja vrijednosti nekretnina grupa je poslovala s gubitkom od 135 milijuna kuna.
Solaris
Šibenski Solaris, najjača je hotelska grupacija sa sjedištem na srednjem Jadranu. Kompleks u većinskom vlasništvu Ugo grupe, tvrtke samozatajnog poduzetnika Veljka Župana objedinjuje osam luksuznih hotela u Šibeniku (Solaris Beach Resort) i Opatiji (Milenij hoteli) pod zajedničkim brendom Amadria Park.
U sastavu Solaris Beach Resorta nalazi se i 16 vila, kamp i marina. U obnovu hotela i brojne atrakcije (plaže, klubovi, aquapark, etno sero) Ugo grupa je uložila desetke milijuna eura.
Lani je Solaris ostvario 354 milijuna kuna prihoda uz solidan rast od 14 posto. Za razliku od ostalih vodećih hotelijera, Solaris godinama bilježi nisku profitabilnost. Tako je i lani zabilježio tek 3,8 milijuna kuna dobiti.
Liburnija Riviera Hoteli
Osmo mjesto drži Liburnija Riviera, koja u svom sastavu ima 14 hotela i pet vila na opatijskoj rivijeri, dva hotela u Dubrovniku i hotelski kompleks u Portorožu. Nakon brojnih vlasničkih transformacija glavni dioničari Liburnije su tvrtke nastale podjelom SN holdinga te Grad Opatija koja drži 25 posto.
U modernizaciju kapaciteta u 2016. je uloženo 80 milijuna kuna. Završena je obnova Remisens Hotela Palace-Bellevue, a potkraj godine počela je rekonstrukcija hotela Ičići.
Lani je kompanija zabilježila rast prihod od 6 posto na 294 milijuna kuna uz dobit od 17 milijuna kuna.
Grand hotel Lav
Hotelski kompleks Lav kraj Splita raspolaže sa 382 smještajne jedinice za 1.000 gostiju. Luksuzni kompleks u svom sastavu ima i marinu sa 80 vezova i wellness centar površine 5.000 m2.
Kompleks je u vlasništvu nizozemske tvrtke Odien Hotels, a hotelom upravlja Le Meridien S.A., jedan od globalnih brendova Starwood Hotels & Resorts.
Ukupni prihodi Grand hotela lav lani su porasli za 125 posto, ali prvenstveno zahvaljujući prodaji dijela imovine. Istovremeno prihodi od prodaj zabilježili su tek blagi rast.
Jadranka hoteli
Jadranka hoteli najveća je lošinjska turistička grupacija koja posluje pod brendom Lošinj Hotels & Villas. Kompleks raspolaže sa šest hotela i restorana te vila i apartmani smještenih na najatraktivnijim pozicijama otoka, ukupnog smještajnog kapaciteta za oko 3.500 gostiju.
U sklopu opsežnog investicijskog ciklusa u posljednjih desetak godina potpuno su obnovljeni hoteli Aurora, Vespera, Punta te Bellevue, koji je i prvi lošinjski hotel s pet zvjezdica te ujedno i pokretač razvoja na višu, luksuznu razinu cijele uvale Čikat, u kojoj su još i vila Hortensia, boutique hotel Alhambra s vilom Augustom, članicom grupacije Small Luxury Hotels of the World.
Segment kampinga obuhvaća četiri kampa u cresko-lošinjskom arhipelagu, koji su poput hotela visoko kategorizirani i imaju mjesta za 9.300 osoba, a imaju i jedini aquapark na otocima u Hrvatskoj. Prije tri godine Jadranka je prešla u vlasništvo tvrtke Beta ulaganja iza koje stoji ruski kapital. Lani je ostvarila rast prihoda od gotovo 20 posto na 263,6 milijuna kuna, uz gubitak od 54,6 milijuna kuna.