U posljednje vrijeme zabilježen je povećan broj poziva prema klijentima banaka u kojem ih nepoznati pozivatelji obavještavaju o jedinstvenoj prilici za ulaganje u kriptovalute s velikim povratom za mali ulog, priopćili su iz Hrvatske udruge banaka (HUB)
Pozivatelj najavljuje potencijalnoj žrtvi da će joj dostaviti elektroničku poštu s poveznicom na kojoj je moguće instalirati aplikaciju i unijeti kopiju osobne iskaznice, IBAN-a i pristupnih podataka s tokena. Također, pozivatelj često traži od potencijalne žrtve uplatu dodatnog iznosa novca uz obećanje da će nakon toga dobiti isplatu većeg iznosa novca. Opisana situacija nažalost nije prvi korak u pametnom ulaganju, već najčešće početak sofisticirane investicijske prijevare, priopćili su iz HUB-a.
'Upozoravamo klijente banaka da ne odaju nepoznatim pozivateljima podatke o svojoj elektroničkoj pošti, a u slučaju da su već zaprimili elektroničku poštu da ne otvaraju poveznicu ili privitke te da odmah izbrišu takvu elektroničku poštu iz svojih pretinaca. Odavanjem financijskih i osobnih podataka ili kodova koje generira token trećim osobama građani se izlažu značajnom riziku te se omogućava nepoznatim osobama da neovlašteno pristupe njihovom internetskom i mobilnom bankarstvu te im nanesu financijsku štetu', kažu iz HUB-a.
Iz HUB-a apeliraju na građane da o aktualnim vrstama prijevara informiraju svoje bližnje, a osobito starije članove obitelji kako bi se zaštitili od potencijalnih prijevara. U slučaju dodatnih pitanja ili ako sumnjate da ste žrtva prijevare i ako ste dali bankovne podatke, odmah se obratite svojoj banci, a prijevaru prijavite MUP-u.
Skrenuli su pozornost i na vrlo česte prijevare povezane s oglašavanjem za prodaju proizvoda i usluga na raznim internetskim stranicama.
Prodavatelji usluga u takvim situacijama mogu postati žrtve prijevara u slučaju da povjeruju da lažni kupac doista želi kupiti njegovu robu, odnosno proizvod ili uslugu. U takvim slučajevima, lažni kupac traži od prodavatelja sigurnosne podatke s njegove kartice ili u posljednje vrijeme i jednokratne zaporke i autorizacijske kodove generirane tokenom koje nakon toga navodni kupac može zloupotrijebiti u cilju stjecanja financijske koristi.
U nastavku donosimo nekoliko preporuka HUB-a za sigurno ponašanje prilikom oglašavanja i prodaje robe ili usluga:
- Ako objavljujete oglas za prodaju nekog proizvoda ili usluge na internetskom oglasniku, za uplatu na vaš račun zainteresiranom kupcu nikada ne šaljite broj kartice, datum važenja ili CVV/CVC broj s poleđine kartice!;
- Nikada ne šaljite fotografiju obje strane svoje kartice (prednju i stražnju stranu) i ni u kojem slučaju nikome ne smijete dati svoje generirane zaporke ili kodove za kupnju. Banka vas nikada neće kontaktirati putem maila ili telefona i pitati za kodove generirane putem tokena;
- Kako bi kupac izvršio uplatu na vaš račun, NIJE potrebno autorizirati karticu putem 3D-Secure programa ili dati kodove ili zaporke generirane tokenom te isto tako nemojte odgovarati na poslane poveznice u kojima se od vas traži da unesete gore navedene podatke o svojim karticama ili spomenute zaporke i kodove;
- U navedenim poveznicama prevaranti često dostavljaju poveznice lažnih dostavnih službi gdje se traži unos vaših kartičnih podataka (a često i stanje računa) za navodnu potvrdu uplate. Ukoliko dobijete ovakvu poveznicu odmah je izbrišite i ne odgovarajte na istu!
- Prije objave samoga oglasa za svoje usluge ili proizvode, pomno pročitajte i sigurnosne smjernice koje se nalaze na istome;
- Ako vas zainteresirani kupac kontaktira s namjerom da kupi vaše usluge ili proizvode, za uplatu koju trebate zaprimiti dovoljno je da kupcu pošaljete IBAN svog računa;
- Nikada ne šaljite ili ne dajte na uvid jednokratne zaporke i autorizacijske kodove generirane Vašim tokenom;
- Također, ako kupujete proizvode oglašene putem javnih internetski stranica za oglašavanje obratite pozornost i pomno proučite upute povezane uz plaćanje odabranog proizvoda i slijedite sigurnosne preporuke.