Sandi Češko, najpoznatiji slovenski tajkun, svojim je proizvodima putem televizijskih ekrana ušao u gotovo svako domaćinstvo u ovom dijelu Europe. Po obrazovanju politolog i deklarirani ljevičar najprije se počeo baviti politikom, a onda se ubacio u biznis
Poslovni koncept Sandi Češko bazirao je na na prodaji vlastitih inovativnih brendova kroz različite kanale, među kojima je bila ključna televizija. I to kroz posebno osmišljene emisije TV prodaje. Naravno, Češko nije izmislio televizijsku prodaju, ali ju je devedesetih godina prvi doveo na ove prostore.
Prvi brend lansiran u orbitu TV prodaje bio je Kozmodisk, kojeg je otkupio od njegova izumitelja Branka Stojanovića iz Srbije. Riječ je o plastičnoj traci koja učvršćena na leđima navodno umanjuje bol, kroničnu ili trenutnu ukočenost i slične tegobe. Iako nisu postojale nikakve znanstveni dokazi o pozitivnom djelovanju ove naprave, agresivna reklama donijela je vrtoglavi rast prodaje.
Tada nastaje i ideja o Top Shopu koji će objediniti prodaju više proizvoda i tako je počelo širenje iz Slovenije prema Hrvatskoj, Mađarskoj i drugim tržištima.
Iduća 'zlatna koka' bio je Dormeo, brend madraca, jastuka i drugih inovativnih proizvoda za zdravo spavanje. Kasnije je asortiman proširio brendovima Delimano (program zdravog, praktičnog i zabavnog kuhanja), Welneo (asortiman medicinskih pomagala i dodataka prehrani) i Walkmax (inovativna linija obuće sa zdravstvenim učincima).
Devedesetih godina promet je rastao tridesetak posto godišnje, a u novom tisućljeću njegova holiding kompanija Studio Moderna proširila se širom Europe. U samo dvadesetak godina izrasla je u tvrtku s osam tisuća zaposlenih, pola milijarde eura prihoda s podružnicama u dvadesetak zemalja.
U 2000-im Studio Moderna postala je vodeća kompanija iz područja direktnog marketinga i prodaje na teritoriju Središnje i Istočne Europe. Uspjeh kompanije često se isticao kao primjer kako s dobrom idejom od lokalne tvrtke razviti multinacionalnu kompaniju. Zbog inovativnoga poslovnog pristupa prodajni model Češkove kompanije predavao se kao case study na Harvardu, a Studio Moderna napla se među malobrojnim tvrtkama u kojima je Microsoft ispitivao najnovije softverske aplikacije.
Po obrazovanju politolog, Češko se otvoreno deklarira kao ljevičar i član je stranke Socijalnih demokrata (SD). Prije tridesetak godina bavio se i politikom i bio član državnog vijeća, svojevrsnog donjeg odbora slovenskog parlamenta. No prevagnuo je biznis, koji mu je naposlijetku donio titulu najbogatijeg Slovenca.
U zadnjih dvadesetak godina Češko je redovito bio u vrhu liste najbogatijih stanovnika Dežele s imovinom procijenjenom na 300 do 500 milijuna eura. Na vrhuncu poslovanja, sredinom 2019. osim zemalja bivših jugoslavenskih republika, glavna tržišta su bila Poljska, Mađarska, Rumunjska, Bugarska, Češka, Slovačka, Moldavija, Litva, Latvija i Ukrajina.
U trenutku kada je holding Studio Moderna obuhvaćao mrežu tvrtki u 21 zemlji, s televizijskom i internetskom prodajom u kombinaciji s 438 fizičkih trgovina Češko se odlučio na izlazak. U rujnu 2019. prodao je svojih 55 posto vlasništva u holdingu Studio Moderna međunarodnim investicijskim fondovima, koji su ranije ušli vlasništvo unosom svježeg kapitala. Procjenjuje se da je za svoj udjel dobio oko 300 milijuna eura.
'Zadržao sam dio tvrtke vezan uz madrace i tehnologije Dormeo i Octaspring, ali za zapadna tržišta, Aziju i SAD. Drugi dio priče za mene je završen', potvrdio je Češko za Finance.
No, nikad ne reci nikad. Nakon što je prepustio poslovanje fondovima poslovanje je zahvatila kriza. Prvi problemi pojavili su se s dolaskom pandemije koronavirusa, a kulminacija je uslijedila s invazijom na Ukrajinu i sankcijama protiv Rusije. U travnju 2022. Češko se vratio. Uz veliki diskont, ponovo preuzima stopostotnu kontrolu nad posrnulim holdingom od četiri međunarodna investicijska fonda.
Odmah je najavio povratak na originalnu strategiju, koja je 25 godina davala godišnju stopu rasta iznad 20 posto. No, zbog rata u Ukrajini i sankcija protiv Rusije prioriteti su se promijenili. Ugroženo je cjelokupno poslovanje jer su Rusija i Ukrajina bile među tri najveća tržišta. Prihodi s ukrajinskog tržišta su preko noći nestali, a u raketiranju je uništeno skladište sa zalihama, što je uzrokovalo dodatnu višemilijunsku štetu.
Paralelno s ratom došle su i sankcije protiv Rusije, što je rezultiralo prisilnom prodajom dviju ruskih tvrtki u bescjenje, ali i naplatom kompletnog kredita kod frankfurtske VTB banke. Carstvo se počelo se urušavati kao kula od karata.
Dramatična pad poslovanja oslikavaju financijski i podaci hrvatske podružnice. U Hrvatskoj je Češko otvorio tvrtku kćer početkom 1997. pod nazivom Studio Moderna – TV prodaja. Prihodi zagrebačke tvrtke prije pandemije kretali su se između 35 i 37 milijuna eura. Nakon toga uslijedio je pad prodaje, a od 2019. počeli su se gomilati gubici. Pandemija i rat u Ukrajini samo su produbili negativne trendove. Lani je prihod potonuo na 21,8 milijuna eura, a gubitak je dosegnuo 3,6 milijuna eura.
Unatoč pokušajima, Češko nije uspio konsolidirati poslovanje te je ove godine krenuo s prodajom dijelova holdinga. U svibnju su perjanice biznisa Dormeo, TopShop i Kosmodisk pale su u ruke Darka Horvata, slovenskog privatizacijskog tajkuna.
'Kad je počeo rat u Ukrajini i kada su nas pogodile sankcije, izgubili smo dva tržišta. Osim toga, izgubili smo i financijskog investitora. Morali smo poduzeti određene mjere, a jedna od njih bila je prisilna nagodba u Švicarskoj' izjavio je Češko.
Nakon prodaje vodećih robnih marki na red je došla i maloprodaja. Prema zadnjim informacijama, maloprodajni odjel preuzeo je kineski trgovac madracima Matratzen Concord iz Njemačke. Dio koji je njemačka tvrtka sada otkupila od Studija Moderna predstavlja oko četvrtinu dosadašnjih prihoda. Sada se još traži rješenje za ostatak koncerna pred bankrotom.