Dok je najveći trend u 2022. godini bio ići na popularne destinacije i naveliko trošiti, zaljubljenici u putovanja mijenjaju obrasce ponašanja. Dva nova izvješća ukazuju na to da putnici sada drugačije razmišljaju
Izvještaji o trendovima Expedije i Booking.coma pokazuju da se turisti odriču raskošnih putovanja na globalna hot mjesta u korist mirnijih odredišta, manje poznatih - i s puno manje gužve.
Otprilike 63 posto putnika reklo je da će na svom sljedećem putovanju vjerojatno posjetiti ne toliko prekrcanu destinaciju, prema Expedijinom izvješću 'Unpack ’25' o trendovima putovanja, za koje je anketirano 25.000 ispitanika iz 19 zemalja.
Pretraživanja letova iz Expedije od 1. rujna 2023. do 31. kolovoza 2024. pokazala su sve veći interes za: Reims (Francuska), Bresciu (Italija), Cozumel (Meksiko), Santa Barbaru (Kalifornija, SAD), Waikato (Novi Zeland), Gironu (Španjolska), Fukuoku (Japan), Abu Dhabi (Ujedinjeni Arapski Emirati), Krabi (Tajland) i Canmore (Kanada), piše CNBC.
'Mnoga odredišta postaju prilično pretrpana', rekao je James Marshall, potpredsjednik globalnih zrakoplovnih računa u Expediji. 'Mnogi putnici žele nešto drugačije. Žele pronaći ekvivalentna odredišta koja nije otkrilo toliko ljudi.'
United Airlines najavio je ovog mjeseca da sljedeće godine proširuje međunarodne usluge letovima za Senegal, Grenland i Mongoliju u pokušaju da privuče interes za putovanja na sljedeću it destinaciju.
Patrick Quayle, viši potpredsjednik Uniteda, rekao je novinarima da su putnici mnogo puta bili u Parizu, Rimu i Madridu.
'Sada traže nešto drugačije', rekao je.
Jeftinije i opuštenije
Ali postoje i drugi razlozi zbog kojih ljudi traže odredišta u koja se manje putuje, rekao je glavni komercijalni direktor Expedia Grupe, Greg Schulze.
Ta su odredišta obično jeftinija i opuštajuća, rekao je Schulze za CNBC Travel.
'Cijena putovanja je porasla ovih godina', rekao je. 'Zaobilažena odredišta često su ekonomičnija za putnike... mogu dobiti vrhunsko iskustvo za manje novca.'
Manje poznata mjesta također zadovoljavaju sve veći interes putnika za 'autentična' iskustva, rekao je Schulze.
Marshall je dodao da influenceri također potiču zanimanje za nova mjesta.
'Trendseteri su vrlo često oni koji puno istražuju i pronaći će te alternative jer smatraju da to trebaju', rekao je. 'Društveni mediji samo to povećavaju.'
'Autentična, neutabana staza'
Izvješće o trendovima, koje je u srijedu objavio Booking.com, zaključuje da putnici dijele želju za istraživanjem manje posjećenih mjesta.
'Postojat će povećana želja za autentičnim iskustvima, izvan utabanih staza', navodi se na početku 'Putničkog predviđanja za 2025.' Booking.coma.
Otprilike 67 posto odraslih putnika izjavilo je da želi posjetiti odredišta s manje gužve, prema istraživanju Booking.coma na više od 27.700 ispitanika iz 33 zemlje i teritorija.
Zasebno izvješće tvrtke, također objavljeno u srijedu, navodi 10 'destinacija u trendu' za koje bilježe porast interesa iz godine u godinu: Sanya (Kina), Trst (Italija), Joao Pessoa (Brazil), Tromso (Norveška), Willemstad (Curaçao), Tignes (Francuska), San Pedro de Atacama (Čile), Naha (Okinawa, Japan), Villajoyosa (Španjolska) i Houston (Sjedinjene Države).
Radost propuštanja
Expedia je 2022. godinu proglasila godinom 'GOAT'-a ili 'najvećom za sva putovanja'.
No način razmišljanja putnika se mijenja, kažu, a danas se sve više prihvaća 'JOMO' ili 'radost propuštanja'.
Marshall je rekao da 62 posto ispitanih putnika kaže da 'JOMO putovanja' smanjuju stres i tjeskobu, a gotovo polovica ističe da im omogućuju bolje povezivanje s voljenima.
Primijetio je interes za unajmljivanje kuća za odmor u blizini plaža, jezera te u planinama. Osim toga, turisti pokazuju da žele pogodnosti koje pokazuju da planiraju provesti dovoljno vremena u kući, od bazena i vrtova do 'trijemova s pogledom', rekao je.
'Ondje ideš s prijateljima, s obitelji, daleko od gužve', rekao je. 'I jako si sretan što propuštaš sve ostalo.'