Dvije vodeće hrvatske pomorske luke u prvoj polovici ove godine bilježe trend pada količine pretovarenog tereta. Pritom Luka Rijeka po ostvarenom prometu i pokazateljima uspješnosti poslovanja osjetno zaostaje za Lukom Ploče
U prvih šest mjeseci Luka Rijeka prekrcala je milijun tona tereta što je 17 posto manje nego u istom razdoblju prošle godine.
Najviše je podbacio kontejnerski promet koji je gotovo prepolovljen (sa 139.000 na 79.000 tona). Uprava luke ističe da je unatoč oporavku vozarina i povećanoj upotrebi usluga depoa na Škrljevu, kriza u Crvenom moru uzrokovala snažan pad prometa kontejnera.
Promet rasutog tereta oslabio je za 20 posto (na 594.000 tona) čemu su, uz krizu u Crvenom moru, kumovali i smanjenja pretovara ugljena, uzrokovanog kvarom na pretovarnom mostu te ograničena protočnost željezničke pruge prema Rijeci.
Poslovne rezultate je donekle popravio učinak društva Jadranska vrata, koje upravlja kontejnerskim terminalom Brajdica, a u zajedničkom je vlasništvu Luke Rijeka i filipinskog logističkog diva ICTSI.
Tvrtka u kojoj Luka Rijeka drži 49 posto udjela pretovarila je 1,89 milijuna tona tereta ostvarivši rast od četiri posto.
Slabiji promet doveo je do smanjenja poslovnih prihoda Grupe u prvih šest mjeseci za deset posto, na 15,2 milijuna eura. Dobit prije oporezivanja, kamata, amortizacije i deprecijacije (EBITDA) potonula je 38 posto na 2,41 milijun eura, a neto dobit je srezana za 55 posto na 1,95 milijuna eura.
Luka Ploče s četiri puta većim prometom
Luka Ploče ima znato bolje pokazatelje poslovanja od Luke Rijeka. U prvih šest mjeseci pločanska luka ostvarila je gotovo četiri puta veći promet i tri puta veću dobit od riječke luke.
Pločanska luka u prvom je polugodištu pretovarila 3,2 milijuna tona tereta što je 15 posto manje nego u istom razdoblju lani.
Najveći dioničar Luke Ploče s udjelom od 43,5 posto je tvrtka Pavla Vujnovca Energia naturalis. Pomorski biznis Vujnovac planira proširiti i na sjeverni Jadran. Na području Lučke uprave Rijeka zajedno sa danskim Maerskom, vodećom svjetskom špediterskom i logističkom kompanijom, ulaže 400 milijuna eura u projekt Rijeka Gateway. Riječ je o najmodernijem, daljinski upravljanom kontejnerskom terminalu, koji bi s radom trebao početi 2025. godine.
Najveći dioničar Luke Rijeka s udjelom od 34,3 posto je češka kompanija Port Acquisitions, koja lani nije uspjela u namjeri preuzimanja većinskog paketa dionica. U suvlasnistvu s Česima su Vlada i mirovinski fondovi, koji drže više od 50 posto dionica.
Najviše je podbacio promet rasutih tereta od čemu je najznačajnije doprinjeo pad prekrcaja ugljena od 35 posto u drugom kvartalu. Posljedica je to promjene u poslovnoj politici čeličane ArcelorMittal u Zenici koja je dugi niz godina ugljen uvozila preko Luke Ploče, a ubuduće ga namjerava većim dijeloom nabavljati na tržištu Bosne i Hercegovine.
Pozitivne efekte Luci Ploče donijela je rusko-ukrajinska kriza te je ukupan promet i dalje veći od prometa prije početka rata, i to za 30-ak posto.
Pad prometa u lukama za 25 posto
I podaci DZS-a ukazuju na trend pada teretnog prometa u hrvatskim lukama. U prvom tromjesečju ove godine prekrcano je 4,44 milijuna tona robe što je za 25 posto manje nego lani. Vodeća po pretovarenom teretu u prva tri mjeseca bila je Luka Ploče s 1,05 milijuna tona, a slijedili su Rijeka s 972 tisuće tona, Omišalj sa 776 tisuća te Bakar sa 723 tisuće i Split s 577 tisuća tona prekrcanog tereta.
U strukturi ukupnog teretnog prometa u domaćim lukama oko 40 posto opada na tekući teret, dodatnih 33 posto na rasuti, te oko 20 posto na kontejnerski, uz desetak posto ostalih vrsta tereta.
Unatoč padu količine pretovarenog tereta, poslovni prihodi Grupe Luka Ploče u prvoj polovici godine skočili su za čak 79 posto (na 60,6 milijuna eura), najvećim dijelom zahvaljujući gotovo trostuko većem prihodu od prodaje roba.
S obzirom na to da se prodaja robe nosi znatno niže marže, pokazatelji profitabilnosti u prvih šest mjeseci ove godine slabiji su nego u istom razdoblju lani. EBITDA je pala za 10 posto na 8,1 milijun eura, a neto dobit za 20 posto na 5,7 milijuna eura.