slomljena krila

Zahtjevi za odštetama pljušte sa svih strana, hoće li se Boeing nakon nesreće popularnog zrakoplova uspjeti opet vinuti u visine

17.03.2019 u 21:44

Bionic
Reading

Prizemljivanje cijele flote određene serije aviona nije novost za Boeing, čiji je model B787 Dreamliner prije šest godina proveo tri mjeseca na zemlji, no sada se radi o sedam puta više aviona i to iz serije koja ima više od pet tisuća narudžbi i čije isporuke aviokompanije željno iščekuju

Lavina posljedica tragične nesreće u kojoj se prije nekoliko dana samo nekoliko minuta nakon polijetanja srušio avion Ethiopian Airlinesa na letu ET302, odnijevši sa sobom 157 života, za američkog proizvođača zrakoplova Boeing tek se, čini se, zakotrljala i ne zna se gdje će i kako stati. Postepenim rastom količine raspoloživih informacija nakon nesreće o njenim mogućim uzrocima prvo su pojedine aviokompanije i države odlučile prizemljiti sve avione istog modela, da bi na kraju kompletna globalna flota završila na stajankama ili u hangarima aerodroma.

Riječ je o najpopularnijoj proizvodnoj liniji u povijesti Boeinga, modelu aviona B 737 MAX, a razlozi za obustavu letova leže u sve većoj sličnosti nesreće u Etiopiji s nesrećom istog tipa zrakoplova koja se dogodila prije nepunih pet mjeseci, kad se srušio avion na letu JT610 indonezijske aviokompanije Lion Air, također nakon samo nekoliko minuta. I u tom slučaju radilo se o avionu iz serije Boeing 737 MAX, a tada je živote izgubilo 189 ljudi.

Kao uzrok za nesreću u Indoneziji identificirana je novouvedena opcija u ovaj moderni avion koja bi trebala pomoći u upravljanju, no čini se da zbog nepouzdanosti i izostanka informacija o njenim mogućnostima dolazi do remećenja stabilnosti leta koja je u Indoneziji imala tragične posljedice. Dosad raspoložive informacije ukazuju na veliku sličnost i s tragedijom u Etiopiji.

Vijesti o novoj tragediji i odluka o tome da se prizemlji cijela flota najpopularnijeg Boeingova zrakoplova velik su udarac za američku korporaciju. Boeingov model 737 MAX je relativno nova serija aviona koja je u komercijalnu upotrebu ušla tek prije dvije godine. Serija je nastala daljnjim razvojem osnovnog modela B737 i pokazala se iznimno popularnom među aviokompanijama. Otkad je 2011. najavljen njen dolazak, pa sve do danas, naručeno je više od pet tisuća komada, a u protekle dvije godine, koliko se proizvodi, isporučeno ih je oko 350.

Pegaus Airlines
  • Pegaus Airlines
  • Pegaus Airlines
  • Pegaus Airlines
  • Pegaus Airlines
  • Pegaus Airlines
    +8
Boeingov model 737 MAX relativno je nova serija aviona koja je ušla u komercijalnu upotrebu tek prije dvije godine, a nastao je razvojem osnovnog modela B737 Izvor: Pixsell / Autor: Marko Prpic/PIXSELL

Uz cijenu koja se, ovisno o konačnoj varijanti pojedinog aviona, kreće u rasponu od 100 do 130 milijuna dolara, riječ je o programu čija vrijednost po cjeniku doseže i 600 milijardi dolara, mada aviokompanije prilikom narudžbi redovito dobivaju znatne popuste. Prema posljednjim informacijama, cijela flota aviona B737 MAX ostat će na zemlji barem do kraja travnja, a to će zasigurno izazvati brojne probleme aviokompanijama, posebno onima koje imaju po nekoliko desetaka aviona tog modela i koje su planirale zamjenu svojih starih aviona novima u idućih nekoliko mjeseci.

Norveški diskontni avioprijevoznik Norwegian Air već je najavio da će od Boeinga tražiti odštetu zbog izgubljenih prihoda i nastalih troškova, a može se očekivati da će slično postupiti i dobar dio od pedesetak drugih aviokompanija koje je pogodilo prizemljenje serije B737 MAX. Dionice Boeinga su u posljednjih nekoliko dana potonule za više od deset posto, ali njihov pad samo je jedna od mogućih posljedica za korporaciju.

Pad dionica
  • Pad dionica
  • Pad dionica
  • Pad dionica
  • Pad dionica
  • Pad dionica
    +13
Dionice Boeinga su u posljednjih nekoliko dana potonule za više od deset posto Izvor: Profimedia / Autor: N.N.

Boeingu ovo nije prvi put da je prisiljen prizemljiti kompletnu flotu nove serije zrakoplova. Prije šest godina sličan se scenarij odigrao s tada novom serijom B787 Dreamliner jer je u nekoliko slučajeva došlo do požara nakon samozapaljenja litij-ionskih akumulatora koji su ugrađivani u nove avione. Tada, srećom, nije bilo ljudskih žrtava, a Dreamlineri su se na zemlji nalazili tri mjeseca dok nije pronađeno rješenje za problem. Nakon što je završio taj fijasko pojavile su se procjene da je cijela situacija stajala Boeing između 500 i 600 milijuna dolara, no sama kompanija nikad nije objavila stvarni trošak.

Problem s modelom B737 MAX je to što ih ima puno više i u upotrebi i u proizvodnji. Prije šest godina u upotrebi je bilo tek pedesetak 787 Dreamlinera, za razliku od sedam puta većeg broja zrakoplova B737 MAX. Istina, B787 Dreamliner je bitno veći i otprilike dvostruko do trostruko skuplji avion od modela B737 i u ovom se trenutku čini da bi popravak greške na avionima B737 MAX mogao biti jednostavniji nego što je to bio slučaj s Dreamlinerom.

No šteta se ne ograničava na već isporučene avione koje će trebati popravljati. Mada Boeing za sada nastavlja s proizvodnjom aviona B737 MAX, obustavio je njihovu isporuku, a već i takav poremećaj može imati dalekosežnije posljedice. Radi se o odgodi prihoda od nekoliko milijardi dolara, a Boeing će zasigurno biti prisiljen i na odobravanje dodatnih popusta za odgodu isporuke ili kao kompenzaciju postojećim korisnicima. Bilo kakve odgode imaju i lančani efekt na Boeingove dobavljače koji će možda morati usporiti proizvodnju ili isporuku dijelova za avione. Svom srećom za američku kompaniju, dosad nije objavljeno da je ijedna kompanija koja je naručila avion B737 MAX odustala od svoje narudžbe.

Nova situacija nosi i reputacijski rizik za Boeing jer su se pojavile i neke informacije da je kompanija već mjesecima svjesna problema, ali da ga pokušava riješiti u tišini, odnosno da nije baš prionula njegovom hitnom rješavanju. U priči se našao i američki regulator civilnog zračnog prometa FAA (Federal Aviation Administration), kojeg su u posljednjih nekoliko dana mnogi kritizirali jer je bio među zadnjima koji je naredio prizemljivanje flote B737 MAX. U kritikama se može čuti da je veza između Boeinga i FAA posljednjih godina postala prejaka i da FAA nije neovisan koliko bi trebao biti.

Zasad se ipak ne predviđa da bi novi problemi mogli imati dugoročne značajne posljedice za američkog proizvođača koji se već godinama nalazi u oštroj konkurentskoj utakmici s europskim Airbusom. Lani je Boeing, tek drugi put u posljednjih deset godina, uspio zaključiti više narudžbi od Airbusa. Oba proizvođača su prošle godine ostvarila rekordan broj isporuka novih aviona kupcima, s time da je Boeing isporučio 806 zrakoplova, a Airbus njih 800. Obje kompanije glavninu svojeg poslovanja naslanjaju upravo na tzv. uskotrupne zrakoplove – u Boeingu je to model B737 i njegove verzije, a u Airbusu A320. Airbus je baš nedavno najavio obustavu proizvodnje svojeg najvećeg modela A380 Superjumbo zbog nedovoljne potražnje.

B737 MAX je izuzetno popularan proizvod među aviokompanijama, dobrim dijelom zbog niže potrošnje goriva od starijih modela aviona, i upravo to je ključna stavka koja će utjecati na konačnu štetu za američkog proizvođača. Riječ je o avionu koji je vrlo tražen, što znači da bilo kakva greška, i njen popravak, utječu na velik broj zrakoplova. Kompanija je lani imala prihode veće od 100 milijardi dolara i neto dobit od gotovo 10,5 milijardi, što znači da ima ponešto prostora za disanje, ali na dinamičnom tržištu, koje svakodnevno raste i kojem se uz Airbus, Boeing i još neke poznate proizvođače polako priključuju ruski i kineski konkurenti, već i manje pogreške mogu imati ogromne posljedice. Čak i kad se one ne mjere u ljudskim životima.