EKOLOŠKI TRANSPORT

Superbrzi vlak HS2 neće proizvoditi ugljik, a što je s prirodom?

02.02.2022 u 10:21

Bionic
Reading

Velika Britanija je prije petnaestak godina otvorila svoju prvu prugu superbrzog vlaka između Londona i tunela ispod La Manchea, a novom linijom koja se u međuvremenu počela graditi prema Birminghamu i Manchesteru prometovat će futuristički električni vlakovi s nultom emisijom ugljika

Osim brzog povezivanja najvećih britanskih gradova, novi projekt vlakova High Speed 2 (HS2) trebao bi simbolizirati novo doba prijevoza u kojemu bi visoka tehnologija trebala ići ruku pod ruku sa zaštitom okoliša i borbom protiv globalnog zagrijavanja. U tom smislu, britanska vlada najavila je da će vlakovi HS2 od prvoga dana prometovati isključivo na električnu energiju proizvedenu iz obnovljivih izvora poput vjetra i sunca, ta da će njihov ugljični otisak biti ravno – nula!

Ministar zadužen za željeznicu Andrew Stephenson nedavno je rekao da hitnost klimatske krize nalaže hitnu akciju.

'Investicije poput HS2 događaju se jednom u životu i želimo osigurati da najveći infrastrukturni projekt u zemlji podupre vladine ambicije za ostvarivanje zelenog transporta u budućnosti', rekao je.

Projekt HS2 doista je golem. Prva faza, koja će povezati London i Birmingham, trebala bi biti dovršena između 2029. i 2033. godine, a nakon toga predviđen je nastavak izgradnje dva kraka pruge: zapadnog prema Manchesteru i Liverpoolu, te istočnog prema Leedsu i Yorku, no ti planovi još uvijek ovise o odluci parlamenta. U daljoj budućnosti predviđa se povezivanje mreže superbrzih pruga s Newcastleom i Glasgowom, odnosno Edinburghom. Kad bude dovršen, projekt bi superbrzim željezničkim linijama trebao povezati područja na kojima živi dvije trećine stanovnika Britanije i gdje se odvija tri četvrtine ekonomske aktivnosti zemlje.

Zasad nije poznato koja tvrtka će dobiti natječaj za proizvodnju vlakova za HS2, no sigurno je da bi oni trebali postizati najveće operativne brzine od oko 360 km/h, te da bi se trebali izrađivali u dvije verzije. Manji model duljine 200 metara imao bi kapacitet od nešto više od 500 putnika, a veći, 400-metarski, mogao bi prevesti oko 1100 putnika. Vrijeme putovanja od Londona do Birminghama trebalo bi se skratiti na samo 52 minute.

Zagovornici projekta tvrde da će se nakon uvođenja u promet vlakova HS2 s nultom emisijom stakleničkih plinova znatno smanjiti britanski transportni ugljični otisak, ponajprije zahvaljujući činjenici da će brojne zrakoplovne linije unutar zemlje postati suvišne. Protivnika projekta također ne manjka, a najveća su im zamjerka golemi troškovi koji bi mogli premašiti i stotinu milijarda funti.

Unatoč najavama da će projekt biti važan korak prema zelenom transportu, među protivnicima HS2 su i – zeleni. Čelnica udruge Wildlife Trusts izrazila je skepsu prema čitavom pothvatu ustvrdivši da je zasad jedina posljedica izgradnje nove pruge uništavanje prirode na trasi kojom prolazi.

'Obećanje o putovanju s niskom razinom ugljika je važno, ali ne ako se provodi nauštrb prirodnog okoliša. Možemo izaći iz klimatske krize, ali istodobno moramo obnoviti naš prirodni okoliš i bioraznolikost”, rekla je Kathryn Brown. “Glede zaštite prirode, HS2 je dosad samo pogoršao stvari.'