na netflixu

Animacije studija Ghibli filmofilsko su blago za gledatelje svih generacija

03.02.2020 u 14:32

Bionic
Reading

Dok nas marketinška mašinerija Netflixa uporno nastoji uvjeriti kako su filmovi i serije njihove 'originalne' produkcije najatraktivniji sadržaj koji platforma nudi, pravo filmofilsko blago za gledatelje svih generacija krije se u njihovoj najnovijoj akviziciji animiranih filmova japanskog studija Ghibli. Prvih sedam filmova studija Ghibli, među kojima su i klasici Hayaoa Miyazakija 'Moj susjed Totoro' i 'Kikina dostavna služba', već je dostupno na Netflixu od 1. veljače, a svakog mjeseca popis će se popunjavati dodatnim naslovima.

Osim navedenih, već su za gledanje dostupni i Miyazakijevi filmovi 'Dvorac na nebu' (Castle in the Sky) iz 1986., što je bio prvi dugometražni film studija Ghibli, i 'Porco Rosso' iz 1992. koji bi domaćoj publici trebao biti osobito zanimljiv jer se velik dio radnje odvija na obali Jadranskog mora, od Rijeke do Dubrovnika, a neki od pejsaža u filmu očigledno su nadahnuti otokom Visom i Dubrovnikom. Za gledanje su dostupni i 'Samo jučer' (Only Yesterday) Isao Takahate iz 1991, 'Oceanski valovi'(Ocean Waves) Tomomija Mochizukija iz 1993. te 'Priče iz Zemljomorja' (Tales from Earthsea) iz 2006. Gorōa Miyazakia, sina slavnog Hayaoa.

Ukupno će pretplatnicima Netflixa na raspolaganju biti 21 film studija Ghibli, koji će u paketima od po sedam filmova ulaziti u ponudu svakoga mjeseca do travnja, a prava je vijest u tome što oni do sada uopće nisu željeli učiniti svoje filmove dostupnima online jer im je u interesu bilo da obožavatelji kupuju blu-ray izdanja. No, čini se da je došlo do zasićenja tržišta pa je producent studija Ghibli Toshio Suzuki poručio kako 'u današnje vrijeme postoje različiti načini na koje dobri filmovi mogu doći do publike', a oni su, kaže, 'poslušali svoje obožavatelje i odlučili učiniti cijeli katalog dostupan putem streaminga'.

Da je studio Ghibli u financijskim poteškoćama nije neka tajna. Novinari su se već bili počeli šaliti na račun Miyazakija, jednog od osnivača studija Ghibli i svakako njegovu najistaknutiju autorsku osobnost, da se 'umirovio, vratio iz mirovine i napola umirovio... više puta nego Jay Z i Michael Jordan zajedno'. Prije nekoliko godina činilo se da će studio posve obustaviti produkciju, no onda se Miyazaki, ponovo vratio iz mirovine da bi danas 79-godišnji autor snimio novi film 'Kako živite?' (How Do You Live?), čiji se završetak očekuje tijekom ove godine. Iako je japanska animacija sve popularnija na globalnoj razini, očito njena financijska snaga značajno zaostaje za velikim američkim studijima poput Pixara i Disneya, iako se očekivalo da će bar malo obuzdati njihovu apsolutnu dominaciju.

Kao najveći problemi japanske animacije danas navode se niske plaće animatora, beskrajni radni dani i manjak radne snage, osobito kreativaca, animatora i crtača. Prošle je godine jedan od najuglednijih svjetskih festivala animiranog filma, onaj u Annecyju, bio posvećen japanskoj animaciji - održana je velika retrospektiva i Japan je zauzeo središnji prostor na sajmu koji se održava uz festival, a čak tri od 10 dugometražnih animiranih filmova u konkurenciji za nagrade bili su iz Japana, no bila je to prilika i da se progovori o problemima koji su zadesili tu animacijsku velesilu. Kako je objasnio producent Yoshiaki Nishimura za AFP 'industria se bori da izađe na kraj s nedostatkom animatora, lošim uvjetima rada, i, vjerojatno, pomanjkanjem kreativnosti'. Radni dan animatora u Japanu je 12 do 18 sati, pojasnio je.

Poznavajući kontekst, postaje jasnije zbog čega su iz Ghiblija potpisali kapitulaciju pred nadmoćnim 'neprijateljem', streaming servisom zloglasnim po otkupljivanju 'svih prava zauvijek' iako su se godinama trudili zadržati kontrolu nad svojim katalogom filmova. Iako su za distribuciju i prodaju njihovih filmova bile zadužene razne velike kompanije od Disneya do Wild Buncha, bili su poznati po svojoj strogoj politici 'bez montaže' nakon što su se opekli s filmom 'Nausikaja iz vjetrovite doline' (Nausicaä of the Valley of the Wind) koja je premontirana pred američku distribuciju što ih je razbjesnilo i nikada ni za jedan svoj film više nisu dozvolili nikakva kraćenja, preuređivanja...

Nausicaä of the Valley of the Wind Izvor: Društvene mreže

Studi Ghibli osnovali su 1985. godine Miyazaki, animator Isao Takahata, koji je preminuo 2018. u 82. godini te producent Toshio Suzuki, koji je ranije radio kao urednik časopisa o mangi i animeu 'Animage'. Prije no što su započeli zajednički projekt Miyazaki i Takahata već su imali izgrađene karijere i surađivali su na ranijim projektima, a studio su odlučili osnovati nakon uspjeha već spomenutog filma 'Nausikaja iz vjetrovite doline' 1984. godine. Osim njih, sa studijom Ghibli surađivali su Yoshifumi Kondō, Hiroyuki Morita, Gorō Miyazaki i Hiromasa Yonebayashi.

Princeza Mononoke Izvor: Društvene mreže

Studio Ghibli proizveo je neka od najznačajnijih animiranih ostvarenja ikad, a među njih svakako spadaju dva Miyazakojeva filma koja se smatraju remek-djelima 'Princeza Mononoke' i Oscarom nagrađeni 'Avanture male Chihiro' (Spirited Away), koji su osim toga postigli sjajnu gledanost ne samo na domaćim, japanskim, kino-blagajnama, nego i u svijetu. 'Princeza Mononoke' zaradila je 162 milijuna, a 'Mala Chihiro' skoro 350 milijuna dolara. Oba filma postat će od 1. ožujka dostupna na Netflixu zajedno s 'Priča o princezi Kaguya' (A Tale of the Princess Kaguya), 'Arrietty', 'The Cat Returns', 'My Neighbours the Yamadas' i 'Nausikaja...'.

Avanture male Chihiro Izvor: Društvene mreže

U travnju na streaming servis dolaze 'The Wind Rises', 'Pokretni dvorac' (Howl’s Moving Castle), 'Pom Poko', 'When Marnie Was There', 'From Up on Poppy Hill', 'Ponyo na litici kraj mora' i 'Whisper of the Heart'.

Nedostaje Takahatin 'Grobnica krijesnica' (Grave of the Fireflies) koji nije dio ovog deala i bit će dostupan na Amazon Primeu.

Njihov stil animacije je eklektičan i daleko od izgleda tipičnih anime filmova, a često uključuje elemente fantastike i psihodelije, a teme kojima se bave u filmovima u pravilu su u duhu borbe za zaštitu okoliša, jedinstvo čovjeka i njegovog okruženja i sugeriraju nam kako je 'čovjek samo djelić cjeline koja čini život u svemiru'. Među njihove jake strane navodi se i činjenica da u velikom dijelu filmova glavni likovi su žene i to različitih osobina i sposobnosti, a ne samo krhke nezaštićene princeze iz Disneyevog svemira.