Veliko natjecanje kratkometražnog filma Animafesta Zagreb, jedna od tri najprestižnije konkurencije umjetničke animacije u svijetu, donosi ove godine 35 ostvarenja iz 23 zemlje koja će se natjecati za Grand Prix i kvalifikaciju za Oscara, a među njima su i tri hrvatska filma
Manje od četiri posto od ukupnog broja prijavljenih radova odabrala je Selekcijska komisija u kojoj su bili Daniel Šuljić, Martina Meštrović i Ivan Slipčević.
Sedam filmova imat će svjetsku premijeru, tri međunarodnu, a svi se prvi puta prikazuju domaćoj publici, ističe se u najavi.
U selekciji su se istaknuli 'povratak olovci i grafizmu', raskošne boje i hibridizacija stop animacije s 2D-om i 3D-om, dok se tematski mnogi bave osobnim i kulturnim memorijama, otuđenjem, mitologijom, okolišem, ratom te posebice ženskim iskustvima.
Među njima su i u Cannesu te Annecyju nagrađen film '27 Flóre' Anne Bude, koji problematizira predugi ostanak zrele djevojke u obiteljskom domu te 'Elektra' Darije Kaščeve, studija traumatične formacije ženskog identiteta kroz odnos s roditeljima.
Viktória Traub vraća se s 'Cipelama i kopitima', radom u kojem se miješaju mitološko-bajkovita nadahnuća i ženska perspektiva, kolumbijska 'Kuja' Carle Melo Gampert propituje ženske uloge , dok Finkinja Elli Vuorinen u 'Izložbi cvijeća' povezuje cvjećarstvo i ženske rodne uloge 19. stoljeća.
Korejka Yumi Joung, Animafestova pobjednica 2014., predstavlja 'Krug', pogled u otuđenje ansambla tipiziranih prolaznika, dok se slovensko-hrvatska 'Tri tičice' Zarje Menart dotiče veze čovjeka i prirode te njezinih ciklusa.
Talijanski veteran Gianluigi Toccafondo u 'Glasu sirena' nudi rapsodiju boja i metamorfoza morskoga života, dok se južnokorejski 'Ponovno se roditi s tobom' Inju Park u Zagrebu premijerno predstavlja, kao i film Delije Hess u filmu 'Na čekanju'. U lutka filmu 'Zaljubiti se u Gretu' Gustavo Arteaga kreativno i duhovito vizualizira jedno zaljubljivanje.
Puno filmova o ženama, a tri i o muškarcima
Nakon niza filmova o ženama tu su i tri koja se bave suvremenim maskulinitetom, film Nicolasa Keppensa 'Prekrasni muškarci' prenosi istanbulske doživljaje trojice braće u iščekivanju transplantacije kose, a tu su i humorni 'Seks moje majke' Francisa Canitrota o neprimjerenom odnosu starice prema sinu koji se o njoj skrbi te 'Kiši u piši' Ivana Lia, na razmeđu cyberpunka, psihodelije, body horora i nasilja.
Ryo Orikasa vraća se s filmom 'Bijedno čudo', što je apstraktno-figuralni prikaz rečenica koje poprimaju različite oblike, dok je lutka metafilm 'Wander to Wonder' Nine Gantz pogled iza kamere tipičnog TV serijala 1980-ih, nominiran je za Europsku filmsku nagradu.
Rekorder među Animafestovim laureatima Georges Schwizgebel filmom 'Od jedne slike… do druge' udahnjuje život dvama slikarskim platnima, a Catherine Buffat i Jean-Luc Gréco sudjeluju s grotesknim papirnim kolažom 'Vrlo uvrnute priče' o bratskom maltretiranju i pokušaju osvete.
Švicarska distopija 'Matta i Matto' o nadrealnom putujućem hotelu rad je Biance Caderas i Kerstin Zemp, a Florence Miailhe u filmu 'Delfin', nagrađenom u Berlinu, govori o sjećanjima francusko-židovskog plivača Alfreda Nakachea.
Još jedna Animafestova zvijezda, Tomek Popakul u filmu 'Zime' daje magijskorealističku fresku otočnog ribarskog naselja, dok južnokorejski 'U oblacima' Seok-hoa Shina prikazuje razdvajanje nesretnog suvremenog para.
Sjećanja Tisje Kljaković na djetinjstvo osamdesetih
'Žarko, razmazit ćeš dite!', novi rad Veljka i Milivoja Popovića posvećen je sjećanju Tisje Kljaković Braić na djetinjstvo u Splitu 1980-ih i djelomična je adaptacija njezine uspješnice 'U malu je uša đava'. Autorica potpisuje i crteže likova.
Klaus Hoefs u filmu 'Ujaci i ja' (također svjetskoj premijeri) vodi gledatelje u ljetnu pastoralu vlastita sjećanja, dok Osman Cerfon daje duhovitu minijaturu o dječjoj prirodi 'Aaaah!' prikazanu na Berlinaleu i Clermont-Ferrandu.
Čileanske 'Bilježnice s imenima' umjetnički su, stop-animirani i 2D spomen na 51 maloljetnika nestalog u ranim danima Pinochetove diktature koji potpisuju Cristóbal León i Joaquín Cociña.
Eksperimentalni 'Entropijsko sjećanje' Nicolasa Braulta prikazuje procese truljenja i hrđanja obiteljskih albuma pod utjecajem vode, a i 'Obiteljski albumi' Moïe Jobin-Paré upućuju na fragmentarnost sjećanja.
Filmovi koji se bave neugodnim istinama
Animafestova pobjednica iz 2022. Laura Gonçalves ima svjetsku premijeru filma "Percebes" i progovara o zajednici koja se 'rađa' iz mora, i film 'Hotel Miracle' Nienke Deutz govori o turizmu, dok Sunčana Brkulj dolazi s 'Leptirom' i debitira i u tom Animafestovu natjecanju.
Pariška animatorica Alice Saey donosi 'Flatastic', distopijsku viziju diljem koje ovoga puta plešu raže, štutgartska autorica Irina Rubina u rijetkoj tehnici pinscreena premijerno predstavlja 'Proturječnost praznine', razmišljanje o materinjem ruskom i usvojenom njemačkom jeziku.
'Ruta' iranskog autora Babaka Beigija, još jedna svjetska premijera, vodi nas u poziciju vozača kamiona koji cijeloga života prevozi zarobljenike, a grčko-belgijska politička satira 'Spremni' Eirini Vianelli, u grčki parlament gdje zaposlenici u očekivanju apokalipse umiru od dosade i apsurda.
Svjetski festival animiranog filma - Animafest Zagreb održat će se u Zagrebu od 3. do 8. lipnja.