70. IZDANJE

Berlinale uoči svog finalnog vikenda: Kako se zvijezde nose s koronavirusom i koji su festivalski favoriti

28.02.2020 u 16:05

Bionic
Reading

Unatoč globalnom strahu od koronavirusa, na Berlinaleu je posao tekao uobičajenim ritmom, na festivalu, ni sajmu koji se održava paralelno (European film market) se nije osjećala baš nikakva panika, ni stah od moguće zaraze.

Prema riječima šefa EFM-a Matthijsa Woutera Knola, nije bilo ni puno otkazivanja, uz iznimku kineske delegacije koja je javila da neće doći. 'Imali smo rekordan broj posjetitelja unatoč manjem broju kineskih gostiju'. Prve brojke sugeriraju da je EFM posjetilo oko 11 tisuća ljudi, što je za oko 500 više nego prošle godine. 'Dva tjedna prije održavanja sajma znali smo da će biti manji broj dolazaka iz Kine, a neke kineske kompanije koje su rezervirale štandove su odustale', kazao je Knol u razgovoru za Screen i dodao da je svega oko 125 posjetitelja otkazalo akreditacije za sajam.

'Razgovori, seminari, paneli i platforme EFM Horizon, sajam TV serija, Producers Hub su pogotovo dobro posjećeni', tvrdi Knol dodavši da vjeruje da je to razlog rasta posjećenosti sajma u odnosu na prošlu godinu. Promjena tremina održavanja festivala i sajma koji su pomaknuti kasnije u veljaču, također je bio koristan, smatra Knol, no termin će se ipak sljedeće godine vratiti na početak veljače.

I festival, 70. Berlinale, objavio je svoje prve brojke. Na šesti dan festivala bilo je prodano oko 272 tisuća ulaznica za filmske projekcije, što je oko 20 tisuća ulaznica više nego prošle godine. Potražnja za online ulaznicama se povećala, dok je pala potražnja za klasičnim rezervacijama na kino blagajnama.

'Sjajno je iskustvo raditi naš prvi festival zajedno i zajednički dočekivati i pozdravljati međunarodni tim i goste. Sretni smo kad vidimo kako obožavatelji na Berlinaleu slave filmsku umjetnost i drago nam je kad vidimo koliko su otovoreni prema novim iskustvima', kazali su direktori festivala Mariette Rissenbeek i Carlo Chatrian.

Svjetska premijera filma 'Otac' na Berlinalu Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Maja Medić

Festival se polako privodi kraju, a iako hrvatska kinematografija nije imala svog samostalnog predstavnika, određena vidljivost dobivena je kroz projekcije koprodukcija 'Otac' Srdana Golubovića i 'Mare' Andreje Štake u programu Panorama. Film 'Mare' predstavljen je i u sklopu programa EFM Landmark, posvećenog filmskim komisijama, lokacijama za snimanja i koprodukcijama, gdje je poslužio kao dobar primjer za razgovor o mogućnostima snimanja na lokacijama u Hrvatskoj.

Nastupi domaćih glumaca Gorana Bogdana i Marija Škaričić u glavnim ulogama dvaju filmova, ostavili su sjajan medijski trag. Glavnu ulogu u filmu 'Exile' Visara Morine imao je i Mišel Matičević, glumac porijeklom iz Hrvatske, a hrvatske lokacije vidljive su i u filmu 'Last And First Men' prerano preminulog skladatelja Jóhann Jóhannssona koji je sam i režirao taj poetični dokumentarac o socijalističkim spomenicima NOB-u u zemljama nekadašnje Jugoslavije.

  • +9
Berlin International Film Festival Izvor: Profimedia / Autor: Marechal Aurore/ABACA / Abaca Press / Profimedia

I dok se panika od koronavirusa nije osjećala na festivalu, top tema je svakako bila rodna ravnopravnost. Heather Rabbatts, čelnica pokreta Time's Up, kazala je na panelu posvećenome temi rodne ravnopravnosti da 'nema natrag'. Supredsjednica francuskog Collectif 50/50 Delphyne Besse kritizirala je festival u Veneciji jer je u protekle dvije godine uključio filmove samo triju redateljica. 'Očito se ni ne trude', kazala je nezadovoljno.

U međuvremenu su se iskristalizirali i favoriti za festivalske nagrade. Prema mišljenju velikog broja kritičara jedan od najboljih filmova ove godine u natjecateljskom programu Berlinalea bio je 'Never Rarely Sometimes Always' Elize Hittman, koji je svjetsku premijeru doživio na Sundanceu. U njemu se redateljica kroz toplu i duhovitu intimističku priču o tinejdžerici iz ruralne Pensilvanije, koja neplanirano ostane trudna i želi na abortus, bavi rastućim, globalnim naletom konzervativizma.

Među hvaljenijim filmovima su i novi film Christiana Petzolda 'Undine', novi film tajvanskog redatelja Tsai Ming-lianga 'Days', kao i osebujni eksperiment 'DAU. Natasha' Ilye Khrzhanovskog i Jekaterine Oertel, prvi u nizu filmova kompleksnog umjetničkog multimedijskog projekta DAU, koji nastaje godinama, i koji se sastoji od izložbe, filmova, ali i antropološkog eksperimenta čiji je cilj oživjeti iskustvo svakodnevnog života u SSSR-u 50-ih, u jednoj znanstvenoj instituciji.

Zatvaranje festivala i dodjela nagrada održat će se u subotu, a nedjelja je rezervirana za projekcije namijenjene najširoj javnosti.