Memorijalni muzej Auschwitz objavio je ogroman katalog crteža i drugih umjetničkih djela koja su stvorili zatvorenici nacističkih konc-logora dok su u njima čekali na istrebljenje. Katalog broji oko šest tisuća radova te prikazuje većinom brutalnu realnost Hitlerovog stroja za uništenje onih koje su nacisti smatrali rasno nečistima
Kada je devedesetih godina trebalo što više umanjiti horor Jasenovca u hrvatskoj javnosti, među tragično komičnim izjavama na tu temu svakako se isticala ona tadašnjeg predsjednika Sabora Nedjeljka Mihanovića, koji je bez imalo stida u jednom intervjuu objašnjavao da je zatvorenicima u ustaškom logoru bilo mnogo bolje nego što se to predstavlja, pa su se čak i zabavljali postavljajući na scenu Tijardovićevu operetu 'Mala Floramye'. Poruka visokopozicioniranog predstavnika Tuđmanova režima bila je jasna: ma kakvo masovno istrebljenje Srba, Židova i hrvatskih antifašista, Jasenovac je više bio kao amaterska kazališna skupina!
Zbog takvog cinizma ipak se nikako ne smije zanemariti umjetnička produkcija koja je nastajala u nacističkim konc-logorima, između ostaloga i kao izraz otpora očajnih i zatočenih ljudi koji su čekali na većinom neizbježnu smrt. Crteži koji su nastali u konc-logorima, a mnogi su čudom sačuvani, predstavljaju autentična i potresna svjedočanstva iz najmračnijeg perioda suvremene ljudske povijesti te ih se ne treba zaboraviti.
Podsjećanje je i jedan od ciljeva Memorijalnog muzeja Auschwitz koji je upravo objavio opširan katalog crteža i srodnih umjetničkih djela koja su nastajala u logorima smrti. Prije nekoliko dana objavljena je serija od 32 crteža koji su nastali u konc-logoru Birkenau i koji prikazuju zastrašujuću svakodnevicu nacističkog terora nad Židovima i ostalim rasno proskribiranim ljudima. Crteži su otkriveni još 1947. u boci u temeljima barake u blizini krematorija, a pronašao ih je bivši logoraš koji je tada radio kao čuvar kompleksa logora Auschwitz-Birkenau.
Memorijalni muzej Auschwitz objavio je crteže kao najavu velikog kataloga u kojem će biti prikazano čak šest tisuća umjetničkih djela koja su nastala u nacističkim logorima smrti. Autor crteža je nepoznat, no po onome što se na njima prikazuje stručnjaci su zaključili da su nastali do 1943. godine jer se na njima prikazuju ulazna vrata logora bez elemenata nadogradnje, izvedene početkom 1944. Scene iz crteža anonimnog umjetnika, koji je najvjerojatnije i sam skončao u logoru, prilično su potresne te prikazuju kako se majkama iz ruku otimaju djeca.