Jedna od najznačajnijih domaćih spisateljica Dubravka Ugrešić 26. ožujka u riječkoj Galeriji Filodrammatica predstavit će se i kao umjetnica u jednom sasvim drugom žanru, na izložbi 'Crvena škola' inspiriranoj skupljanjem početnica
Početkom rata u Jugoslaviji 1991. Dubravki Ugrešić se u rukama slučajno našla početnica iz 1957., koja je prema godini izdanja mogla biti i njezina. Kao što sama kaže:
'Preda mnom su najednom iskrsnula dva svijeta: davnašnji, zaboravljeni svijet početnice, koji je obećavao sretnu budućnost, i drugi, zbiljski, sadašnji, koji je tu budućnost brutalno osporavao.'
Ova epizoda bila je uvod u skupljanje početnica, a rezultirala je esejom objavljenim u knjizi 'Kultura laži', ali i nizom vizualnih radova koji se predstavljaju na izložbi. Riječ je o figuricama uprizorenim scenama iz školskog života i crtežima koji su inspirirani početnicama.
Na izložbi se predstavljaju i originalni bukvari, početnice, mahom iz istočne Europe i Jugoslavije, koje je Dubravka Ugrešić skupila tijekom godina.
'Sjajna spisateljica, ovom se izložbom široj javnosti predstavlja kao umjetnica u jednome drugom žanru i mediju koji joj nisu tek poligon za ponavljanje uvježbanih tema već prostor u kojem podjednako zaigrano i nježno skreće pažnju na neke nove motive', stoji u najavi.
Ugrešić je uoči izložbe za riječki Novi list naglasila da nije 'umjetnica' i da joj projekt više ima veze s 'personalnom 'arheologijom'' nego s umjetničkim ambicijama.
'Možda je to 'art intervention'? Kao predložak koristim fotografiju, iako ne umjetničku, bukvare ili pak 'proizvodim' predmete - neku imitaciju krnje lutkine kuće - koji bi se u školi predigitalnog doba mogli koristiti za oglednu nastavu, na primjer. Cilj mog projekta je oživljavanje određenog vizualnog pejzaža, koji je usvojilo barem nekoliko generacija jugoslavenskih prvoškolaca, i na njega, posve prirodno, zaboravilo. Tko, zaboga, nosi sa sobom svoju početnicu cio život!', kaže Ugrešić dodajući da je, općenito rečeno, izbrisana jugoslavenska kultura danas neka vrsta slagalice, a početnice tek sitan i zanemariv fragment u njoj.
'Ubili smo Jugoslaviji, a već je trideset godina nismo u stanju sahraniti'
'Vlasti političkih konstelacija koje su se u ratničko-demokratskoj euforiji izrodile iz Jugoslavije sistematski su brisale Jugoslaviju iz naše kolektivne memorijske kartice. Drugim riječima, ubili smo Jugoslaviju, a već je trideset godina nismo u stanju sahraniti', kaže i priznaje da ju je u materijalu kojim se služila manje zanimala ideologija, a više vizualni dio.
'Imam malu kolekciju socijalističkih početnica i sve su izuzetno vizualno lijepe. Crtež je realističan, boje su neobične, čas jarke, čas prigušene. Pojednostavljenje crteža i pastelne boje doći će kasnije, kao nov, tobože moderan stil. To što je za mene vizualno osiromašenje, za druge je vizualno rasterećenje. I o sadržajnom i ideološkom aspektu može se govoriti. Kada se, na primjer, usporedi partizanska početnica iz 1944., te poslijeratne početnice s početnicom iz 1957. godine, onda se jasno vidi kako je u roku od petnaest godina izbrisan dobar dio ideološkog materijala. Prije svega nestaje Titova fotografija. Za mene je najveće otkriće bila činjenica da su sovjetski bukvari iz otprilike istih godina bili puno 'moderniji' od jugoslavenskih. Tamo mame studiraju na fakultetima, dok u mojoj početnici mame kuhaju ručak. U sovjetskim bukvarima puno su prisutniji urbani prizori, dok u jugoslavenskima, onima iz moga doba, dominiraju ruralni prizori', kaže Ugrešić koja se osvrnula i na osude na koje nailaze programi EPK u Rijeci koji operiraju sa zvijezdom kao simbolom, a i 'Crvena škola', mada još nije ni postavljena, nailazi na propitivanja.
'To je kao da na koridi mašete crvenom mantom, čime želite uspostaviti razuman dijalog s bikom. U okruženju u kojem prevladava simbol crne svastike, a to je Hrvatska danas, simbol crvene zvijezde postaje tobože opasna prijetnja. Zato je i vokabular koji koriste kritičari EPK-programa tipično nacistički. Evo nekoliko citata iz vokabulara jednog od ljutitih kritičara. Uloga umjetnosti 'da poučava i oplemenjuje', tvrdi ta osoba, koja svakako nije profesor estetike, a 'riječki spektakl to definitivno nije'; sve to nisu umjetnici, nego 'propagatori i propagandisti jedne duhovno i moralno bankrotirane ideologije jugoslavenstva'; sve je to 'slika jedne izopačene manjine', koja pritom 'vlada kulturnim prostorom'. Tu su zatim i sintagme 'perverzna umjetnost', 'degenerativna umjetnost', 'boljševički sotonizam', 'moralne nakaze', 'nakaradna jugoslavenska izopačena kultura', koja, dakako, nanosi 'veliku štetu hrvatskom narodu'', navodi Dubravka Ugrešić.
'Crvena škola' u Galeriji Filodrammatica (Korzo 28/1, Rijeka) otvara se 26. ožujka u 20 sati i trajat će do 16. travnja.