4. travnja

Izložba fotografija 'Kvantni safar' poznatog fotografa u izložbenom salonu Muzeja Međimurja Čakovec

31.03.2025 u 20:57

Bionic
Reading

Hoykina fotografija je eksperimentalna, istraživačka, umjetnička. Propituje mogućnosti medija i tehnike u srazu s likovnim postulatima. Ona je također i odraz njegovog unutarnjeg svijeta

Kao fotograf, Damir Hoyka krči put i postavlja trendove i obrasce koje drugi preuzimaju. Uvijek predvodnik i inovator, zasluženo se ubraja među najbolje na polju umjetničke fotografije u Hrvatskoj, stoji u najavi.

Na izložbi Kvantni safari u Muzeju Međimurja Čakovec renomirani umjetnički fotograf Damir Hoyka predstavlja 27 fotografija nastalih digitalnom manipulacijom pomoću koje stvarne fotografije pretvara u različite eterične oblike. Omjer digitalne manipulacije u obradi ovoga ciklusa fotografija je izrazito velik, čak 95 %. Odavno smo napustili stav da je digitalna fotografija nešto loše, svijet se okreće novim tehnološkim mogućnostima i izazovima i tako mora biti.

Glavna misao vodilja u stvaranju ovog ciklusa fotografija je traženje odnosa između motiva i forme, što možemo konstatirati kao vječno umjetničko pitanje. Motivi na fotografiji savršeni su spoj svijetla, boje i pokreta, a 'oko svakog promatrača će u fotografijama Kvantnog safarija vidjeti i prepoznati ono što je specifično njemu vidljivo' kako kaže autor. Ono što mu pruža užitak je služenje konotativnim medijima u komunikaciji s publikom. Njegova inspiracija je oduvijek bila usmjerena ka futurizmu i kreiranju modernih vizuala kakve publika nije imala prilike vidjeti, vizualno intrigantnih, a opet dovoljno inspirativnih da u njegovim fotografijama pronađu svoje vlastite misli.

U novom izložbenom ciklusu pod nazivom Kvantni safari Damir Hoyka vraća nas u esenciju fotografije te nam ovom izložbom predaje svoj masterpiece, sukus fotografije u svjetlu, boji i pokretu. Analizirajući naslov izložbe, uviđamo da je kvant energije najmanja, nedjeljiva količina energije koju može emitirati ili apsorbirati neki kvantni sustav, tj. neka atomska jezgra, atom ili molekula, dok je kvant svjetlosti najmanji iznos energije koji se može prenijeti elektromagnetskim zračenjem, foton. Pridružimo li tome safari, dobit ćemo putovanje radi promatranja. Dakle, ovo je simbolični put na koji je autor krenuo, a događao se zapravo na relaciji fotoaparat, fotostudio, računalo, autorova svijest.

Na tom putu autor istovremeno kreira i promatra zračenja najmanjih svjetlosnih čestica dajući im određenu slobodu, ali ipak unutar zadanih parametara. Promatra kako se šire, multipliciraju i pretapaju, pa polako nestaju. Poštujući geometrijske zadanosti, ti kvantovi rađaju nove oblike kakvima možemo zamisliti eterična bića budućnosti. Sve se to događa zbog jednog razloga, a to je pokret. Iz duboko crne pozadine izranjaju električno zelena, narančasta i ljubičasta poput aurore borealis na tamnom sjevernom nebu. Svaka od fotografija izgleda poput međufaze pretapanja jednoga te istoga oblika, a snimivši ih na filmsku traku s dovoljnim brojem sličica u sekundi vjerojatno bismo taj pokret oživotvorili.

S vrlo malo elemenata rečeno je mnogo, čime je Kvantni safari postao haiku suvremene fotografije.

(Maša Hrustek Sobočan)