U četvrtoj sezoni serije 'Genijalna prijateljica' glavne junakinje Elena i Lila zrele su, odrasle žene, a njihov je život turbulentan baš kao i život u Italiji osamdesetih godina dvadesetog stoljeća.
Gotovo cijelu prvu polovicu četvrte sezone serije 'Genijalna prijateljica' bila sam strahovito frustrirana jednom od dvije glavne junakinje, Elenom ilitiga Lenu. Živcirala me njezina bezuvjetna opsesija odabranikom srca njezina, Ninom Saratoreom i gotovo sam sadistički žudjela za trenutkom kada će joj netko razbiti iluziju koju ima o njihovoj ljubavi. Jer bilo je jasno od početka da u tom odnosu ništa nije dobro, i to ne samo zato što je Nino bio oženjen i odbijao se rastati. Mnogo toga nije štimalo ni s njezine strane. Nešto nije bilo u redu ni s njezinom slijepom predanosti, njezinim strahom da će ga izgubiti, njezinom mračnom opsesijom i ljubomorom zbog toga što mu nije bila prva ljubav, i to je znala i nije se mogla s tim pomiriti. Taj je odnos bio kao groznica, kao gripa koja se pretvorila u svoje dugogodišnje bolne posljedice, ali bez vrućice, bez bunila, bez strasti, ma kako bolesna bila.
Kada je napokon puklo, kada se Elenina ljubav napokon rasprsnula, bilo mi je žao. Ali unatoč svim strašnim stvarima koje su uslijedile, bilo je to olakšanje. Elena se napokon vratila sebi. I svojoj prijateljici Lili. I svojem starom, groznom kvartu u Napulju. I svojoj majci. Ali kao odrasla, izgrađena osoba.
Opraštanje od iluzija
Četvrta i posljednja sezona 'Genijalne prijateljice' ekranizacija je četvrtog romana u napuljskoj tetralogiji Elene Ferrante, meni ujedno i prva koju sam gledala bez prethodnog čitanja romana. Možda sam je zbog toga doživjela emotivnije nego prve tri, jednako sjajne i upečatljive sezone. A možda je to i zato što je razdoblje u životima Elene i Lile koje je pokriveno ovom sezonom/romanom - najbliže aktualnom razdoblju mojeg života, premda pokriva i kojih dvadesetak godina prije i kojih dvadesetak godina nakon njega. No kako god bilo, razdoblje je to u svačijem, a posebice ženskom životu kada se opraštamo od iluzija - od iluzija i obmana o ljubavi, od iluzija i obmana o svijetu oko sebe, pa i od iluzija i obmana o sebi. Dobro je to razdoblje - i svijet i ljudi i ljubav i mi sami postajemo, ako ne razumljiviji, a onda prihvatljiviji i čišći u svoj svojoj složenosti, ali je i teško. Bolno.
Elena i Lila proživjet će ga vraćajući se jedna drugoj, ali se i ponovno gubeći, a sve to kroz čitav niz osobnih i društvenih turbulencija - od političkih previranja u Italiji krajem osamdesetih, velikog potresa u Irpiniji 1980. do lokalnih kriminalnih sukoba u Napulju osamdesetih. Elena i Lila kroz sve će to rasti i padati, razvijati se, ali i gubiti u turbulentnom životu koji će svojom dinamikom itekako nalikovati zemlji i kraju u kojem su odrasle i iz kojeg, ma koliko hrabre, samosvjesne i samostalne, nikada potpuno nisu uspjele pobjeći.
Jak, emotivan i upečatljiv završetak sage o prijateljstvu koje je obilježilo čitav jedan život prikazuje se od danas na streamingu platforme Max i vrijedi svake minute. Kad završi, sve što ćete željeti jest vratiti se na početak i na Elenine i Liline lutke, da još jednom posjetite prošlost iz kojeg je čitav taj bogat, šaren i težak život iznikao.