CIJANKALIJ §218

Hoće li jedna proleterska tragedija iz 1929. godine postati farsa naše budućnosti?

12.04.2017 u 11:32

Bionic
Reading

Priziv savjesti kao zabrana pobačaja - tema je četvrte epizode zvučne rekonstrukcije kontroverznog njemačkog komada u režiji Montažstroja. Predstava je premijerno izvedena na kazališnim daskama u Berlinu davne 1929., a nastala je u okviru masovnog društvenog pokreta za rušenje paragrafa 218, odnosno, za legalizaciju pobačaja u Njemačkoj.

Projekt CIJANKALIJ §218 je svojevrsna multimedijalna povijesna čitanka koja nam može pomoći da odgovorimo na pitanje: Hoće li jedna proleterska tragedija iz 1929. godine postati farsa naše budućnosti? Hoće li priziv savjesti, uz druge suptilne mehanizme, zamijeniti paragraf 218, stoji u najavi četvrte epizode audio-drame kojom se umjetnička skupina Montažstroj uključila u javnu raspravu o pravu na slobodno odlučivanje o rađanju djece.

Radnja audio-drame CIJANKALIJ §218 događa se u Berlinu 1929. godine u radničkoj četvri Wedding dok je na snazi bila zakonska zabrana pobačaja.

 U ordinaciji liječnika opće prakse, Dr. Moellera (Goran Grgić), jedna bogata Dama (Lukrecija Tudor) dobiva odobrenje za izvršenje pobačaja. Dr. Moeller svom sljedećem pacijentu, mladom metalskom radniku Maxu (Dado Ćosić), odbija odobriti naknadu za bolovanje. U ordinaciju Dr. Moellera dolazi i Hete (Tihana Lazović). Hete u očaju uvjerava liječnika da joj pomogne prekinuti trudnoću zbog loših ekonomskih uvjeta…  Hoće li Dr. Moeller pomoći Hete? Ili će poštovati paragraf 218 – koji štiti nerođeni život? Odnosi li se liječnik jednako prema bogatoj dami i prema siromašnoj radnici? Imaju li svi jednak pristup zdravstvenoj zaštiti?

Pisac ove drame, Friedrich Wolf, sam je bio liječnik. Wolf je bio svjestan da bogati pronalaze načine da prekrše paragraf 218 uz stručnu pomoć i bez zakonskih posljedica. No to nije bio slučaj s običnim radnicama. Kako bi pomogao siromašnim ženama da prekinu trudnoću, Wolf je koristio tzv. 'pozitivan priziv savjesti'– činjenje zakonski zabranjenih medicinskih postupaka za dobrobit pacijenta. Za razliku od nama poznatijeg 'negativnog priziva savjesti' – odnosno, prava na odbijanje činjenja legalnih medicinskih postupaka – Friedrich Wolf se u to vrijeme izlagao opasnosti od zatvorske kazne.

Četvrtu epizodu drame požete poslušati ovdje.