ANDROGENA MONA LISA

Iza tajanstvenog osmijeha krije se Da Vincijev ljubavnik?

22.04.2016 u 13:28

Bionic
Reading

U čuvenom Da Vincijevom portretu Mona Lise objedinjena su dva modela, tvrdi povjesničar umjetnosti Silvano Vinceti koji vjeruje da predložak za kultni osmijeh slavni slikar nije pronašao u Lisi Gherardini, nego u Gian Giacomu Caprottiju, svom vjerojatnom ljubavniku

Kako bi se stekao bolji uvid u jednu od najpoznatijih slika svijeta, čuveni je portret podvrgnut infracrvenoj analizi, nakon koje je Vinceti zaključio da su u umjetničkom djelu objedinjena dva modela – supruga bogatog firentinskog trgovca Lisa Gherardi i Da Vincijev šegrt Gian Giacomo Caprotti, u svijetu umjetnosti poznatiji kao Salai ili Mali vrag.

'Mona Lisa je androgena, napola muškarac, a napola žena', rekao je Vinceti za The Telegraph i objasnio da je pronašao neobične sličnosti proučavajući druge slike na kojima je Salai bio model.

'Najviše to možete primijetiti na njezinu nosu, čelu i osmijehu. Pronašli smo odgovor na pitanje oko kojega su stručnjaci godinama imali podijeljeno mišljenje – na čijem je liku zasnovan portret Mona Lise', rekao je Vinceti.

Pretpostavlja se da je Salai počeo za da Vincija raditi 1490. godine, u dobi od 10 godina, i da je u umjetnikovu domu ostao dva desetljeća. Gherardini je bila u braku s Francescom del Giocondom čija je obitelj posjedovala ekstravagantnu vilu u razdoblju kada je Da Vinci naslikao Mona Lisu (između 1503. i 1506. godine) pa je Vinceti prije nekoliko godina u potrazi za zagonetnim modelom Mona Lise nakon više stoljeća otvorio obiteljsku grobnicu Gioconda u Firenci.

Kako to s raznim teorijama i pretpostavkama obično biva, i Vincetijeva je teorija naišla na neodobravanje. Profesor povijesti umjetnosti Martin Kemp, i vodeći stručnjak za Da Vincija na Oxfordu, tvrdnje je odbacio kao 'mješavinu poznatog, polupoznatog i potpune fantazije'.

'Infracrvene snimke ni na koji način ne podržavaju ideju da je Leonardo na neki način naslikao mješavinu Lise Gherardini i Salaija', rekao je Kemp i dodao se o Salaijevom izgledu premalo zna.

'Giorgio Vasari (suvremeni slikar i kroničar renesansnih umjetnika) opisao ga je lijepog dječaka kovrčave kose, ali to je bilo uobičajeno za to razdoblje. To je prikazano u Leonardovim djelima davno prije pojavljivanja Salaija na sceni', objasnio je Kemp.

Teorija o najvećoj atrakciji Louvrea ne manjka pa tako neki ljubitelji umjetnosti tvrde da je na izgubljenom originalu model bio gol, drugi vjeruju da je portret nekada uključivao obrve i trepavice, a ima i onih koji su uvjereni da je Da Vinci stvorio više verzija slike.

A Mona Lisa i njezin osmijeh i dalje ostaju zagonetni i tajanstveni.