Nerijetko se pred djelima suvremene umjetnosti može čuti 'što je tu umjetnost?' ili 'pa ovo bih i ja mogao napraviti'. Dvojica tinejdžera, suočena s istim razmišljanjem pri obilasku Muzeja suvremene umjetnosti u San Francisku (SFMOMA), misli su proveli u djelo i pitanjima dali potpuni legitimitet
Fotografije zadivljenih posjetitelja muzeja kako studiozno promatraju naočale na podu, a koje su tamo podvalili tinejdžeri, brzo su postale viralne pa je i sam muzej morao reagirati.
'Imamo li Marcela Duchampa u našoj sredini?' tvitali su jednom od tinejdžera, 17-godišnjem TJ Khayatanu iz muzeja i uz pitanje priložili poveznicu na stranicu koja predstavlja 'Fontanu', rad ovog francuskog umjetnika s kojim je još 1917. propitivao originalnost i autentičnost umjetničkih djela.
Vezu između djela 'Fontana' i tinejdžerske podvale s naočalama britanski Independent pronašao je u tumačenju filozofa Stephena Hicksa, a čije tumačenje Duchampova polegnutog pisoara i naočale u SFMOMA-i nedvojbeno svrstava u umjetnost.
LMAO WE PUT GLASSES ON THE FLOOR AT AN ART GALLERY AND... pic.twitter.com/7TYoHPtjP8
— teejay (@TJCruda) 24. svibnja 2016.
'Umjetnik nije veliki kreator - Duchamp je obavio kupovinu u trgovini sanitarija. Umjetničko djelo nije poseban predmet - masovno se proizvodi u tvornici. Doživljaj umjetnosti nije uzbudljiv i oplemenjujući - u najboljem slučaju on je zagonetan a najčešće ostavlja osjećaj gađenja. No pored svega, Duchamp nije odabrao bilo kakav gotovi predmet da bi ga izložio. Odabirući pisoar poslao je jasnu poruku: Umjetnost je nešto na što se možete popišati', rekao je Hicks.
Unatoč podrugljivom tonu koji je njegova podvala izazvala, Khayatan nema generalno loše mišljenje o modernoj umjetnosti.
'Mogu se složiti da moderna umjetnost ponekad može biti šala, ali umjetnost je način izražavanja kreativnosti. Neki to tumače kao šalu, a neki će u tome možda naći veliki duhovni smisao. Na kraju, ja u svemu vidim zadovoljstvo za ljude otvorenog i maštovita uma', rekao je Khayatan.