PERFORMER NA PRISILNOM RADU

Kinezi umjetnika poslali na preodgoj

13.05.2011 u 11:24

Bionic
Reading

Kina nastavlja s progonom umjetnika. Nakon što je u raljama represivnog aparata nestao slavni konceptualist Ai Weiwei, organi reda i mira su odlučili na godinu dana radnog preodgoja poslati i performera Cheng Lija, zbog 'smetanja poretka'

Umjetnički hepening na temu seksa, potrošačkog društva i politike, koji je nedavno izveo kineski performer Cheng Li, za njega nije baš sretnije završio. Cheng se 20. ožujka sa svojom partnericom popeo na krov Muzeja moderne umjetnosti u Pekingu, u akciji koju je nazvao 'Prostitucija umjetnosti'. Na krovu su se Cheng i njegova bolja polovica skinuli goli te uskoro započeli seksualni odnos, koji je promatralo oko 200 ljudi iz dvorišta muzeja. Cheng Li je time htio izraziti svoj bijes zbog sve veće komercijalizacije umjetnosti u Kini, komunističkoj zemlji koja se pokazala izrazito uspješnom u kapitalističkoj ekonomiji.Kako javljaju zapadni mediji, performans je bio uredno prijavljen, a publiku su većinom činili drugi umjetnici, galeristi i likovni kritičari, no problem je nastao kada su se fotografije hepeninga pojavile na internetu. Performans je online preimenovan u 'Gao Gan', što je igra riječi na kineskom, kojom se opisuju visoki komunistički funkcioneri. Ubrzo je 51-godišnjeg umjetnika uhapsila policija te ga poslala na jednogodišnji radni preodgoj, bez ikakvog suđenja. To je u Kini zapravo potpuno legalna praksa, jer represivne službe imaju zakonsku mogućnost problematične pojedince po vlastitom nahođenju poslati na preodgoj u radni logor ili zatvor, čime se obilato koriste kada je riječ o sitnim kriminalcima, ali i pripadnicima raznih religija, kao i disidentima.

Za razliku od slučaja nestalog Ai Weiweija, kojeg se u kineskim medijima uopće ne smije ni spomenuti, Cheng Li je dobio podršku nekih medija, poput novina Beijing News. One su, između ostaloga, citirale odvjetnika Wang Zhenyua, kojeg je unajmila Chengova obitelj da bi ga oslobodila. Odvjetnik je za novine izjavio da 'umjetnik nije nastupao na javnom mjestu, niti je bilo javne sablazni', za što ga vlasti optužuju. Wanf Zhenyu konstatira da je Cheng Li svoj hepening uredno unaprijed prijavio, pa će zbog toga zatražiti od uglednih kineskih umjetnika da objasne policiji razliku između jednog performansa i 'bluda u javnosti', što je još jedna od optužbi na Chengov račun.