OPERA U NOVOM RUHU

Moderni 'Don Pasquale' premijerno u zagrebačkom HNK

26.11.2016 u 12:36

Bionic
Reading

Sezonu Opere Hrvatskog narodnog kazališta (HNK) Zagreb otvorila je u petak premijera komične opere 'Don Pasquale' Gaetana Donizettija u modernoj produkciji redateljice Dore Ruždjak Podolski, koja je virtuoznu glazbu i nestašan humor najpoznatijeg djela talijanskog opernog skladatelja ukrasila brojnim asocijacijama na popularnu kulturu.

Praizvedena 1843. u Parizu, ta je neobuzdana komedija u kratkome roku postigla golem uspjeh i postala sastavnim dijelom repertoara najvećih svjetskih opernih kuća.

Na pozornicu zagrebačkog nacionalnog teatra postavljena je kao koprodukcija HNK-a Zagreb i Opere Slovenskoga narodnog gledališča iz Maribora.

Orkestrom Opere HNK-a Zagreb na premijeri je ravnao maestro Josip Šego.

Priču o tome kako je dobrostojeći starac Don Pasquale, nepopravljivi škrtac koji se odlučio oženiti daleko mlađom ženom kako bi razbaštinio nećaka Ernesta, naučio lekciju, Ruždjak Podolski smjestila je u kontekst kičaste estetike 80-ih godina prošloga stoljeća, izravno povezujući napadni vizualni identitet pop kulture sa svevremenošću fenomena suvremene zapadne civilizacije: želje za mlađom ženom, za slavom i bogatstvom preko noći, maštanja o potpunoj i trajnoj sreći.

Ernesto se tvrdoglavo odbija oženiti po Don Pasqualeovu izboru; zaljubljen je u siromašnu udovicu Norinu. Stric ga odluči kazniti tako što će se sam oženiti i time Ernesta lišiti svih prava. Tu na scenu stupa doktor Malatesta, Ernestov prijatelj, koji starca odluči naučiti pameti: ponudi mu ruku svoje sestre Sofronije, ali mu umjesto čedne bivše opatice podvali upravo Norinu.

Odmah organizira i lažno vjenčanje, a ludo zaljubljeni Don Pasquale svojoj odabranici poklanja pola svojeg imetka. No, tada dolazi do obrata, jer Sofronija/Norina odmah počne zapovijedati i nemilice trošiti novac, a kuću napuni vojskom slugu i pomagača.

Ulogu staroga neženje Pasqualea na premijeri je otpjevao Giorgio Surian, dok je Malatestu utjelovio Ljubomir Puškarić. Za ulogu Ernesta britanski tenor Mark Milhofer dobio je velike ovacije publike, kao i Ivana Lazar za ulogu Norine.

Lažnoga bilježnika igra Antonio Brajković a u produkciji sudjeluje i Zbor opere HNK-a Zagreb, kao i članice Baleta Tatjana Andročec, Ilinca Barbu Moga, Barbara Novković Novak i Danijela Zobundžija.

Poseban šarm predstavi dale su neverbalne uloge Don Pasqualeove sluškinje (Filip Filipović) i Norinina sustanara (Alen Gotal), čije su glumačke kreacije, u oblikovanju scenskog pokreta Petre Hrašćanec, kombinacija skečeva Montyja Pythona i manirizama commedije dell'arte.

Tikovi, gegovi i mimika vješto su utkani i u glavne likove, kroz Ernestov blesavi hihot, ili Don Pasqualeov govor tijela.

Kada komično prgavog Don Pasqualea hirovitost njegove mlade 'supruge' dovede do ruba očaja, Malatesta izvede još jedan 'spin', nudeći mu izlazak iz 'braka' ako pristane dati blagoslov Ernestovoj i Norininoj ljubavi, što ovaj objeručke prihvati, pa tako sve priče dobiju sretan kraj.

Ruždjak Podolski na produkciji je okupila mladu ekipu; scenu je osmislio Stefano Katunar, kostime Barbara Bourek, a svjetlo Elvis Butković.

U njihovoj produkciji, bogata Donizettijeva glazba, od iskričave uvertire, preko živahnih arija i dueta, dobila je kontekst posve suvremene opere, vizualno snažne, pune duhovitih scena, dinamičnog zapleta i romantičnog raspleta, koja je oduševila premijernu publiku zagrebačkog nacionalnog teatra.