Utemeljena u počast filmskom snimatelju i autoru Vedranu Šamanoviću te prvi put dodijeljena na Pulskom filmskom festivalu 2010., pulska godišnja nagrada 'Vedran Šamanović' za eksperimentalni film ove je godine pripala Nicole Hewitt za film 'Žene minorne spekulacije' u produkciji Studija Pangolin. Donosimo razgovor s autoricom nagrađenog filma, inače profesoricom na zagrebačkoj ALU
Nicole Hewitt u svojim radovima istražuje mogućnosti dokumentarnog jezika unutar fiktivne strukture, propitujući specifičnosti filmskog, odnosno jezičnog, iskaza, i odnos između prikaza i retorike, te fiktivnog i stvarnog vremena. Od 1986. bavi se animiranim i eksperimentalnim filmom koji su redovito uvrštavani na međunarodne festivale i izložbe a noviji njezini radovi, kao serija performansa Ova Žena se zove Jasna, sve se više koncentriraju na izvedbu jezika kroz fikciju, recitaciju, pjevanje i svjedočanstva.
S filmašicom i profesoricom na Odsjeku za animirani film i nove medije zagrebačke Akademije likovnih umjetnosti razgovaramo o njezinom nagrađenom filmu 'Žene minorne spekulacije' koji u centru svoga zanimanja ima neolitsku figurinu kao simbol nevidljivih ženskih povijesti koje su u dugim tisućljećima usmene, a zatim i pisane povijesti izmigoljile dominantnim povijesnim narativima.
Što vam znači nagrada 'Vedran Šamanović' i kako ste se osjećali primajući je ove godine na Pula Film Festivalu?
Ta mi je nagrada posebno vrijedna jer je Vedran svojom kolegijalnošću, kreativnošću i energijom dotakao ne samo mene, nego i moje suradnike/ice, te cijeli Odsjek animiranog filma i novih medija u Zagrebu. Vedran je kratko bio u našim životima ali je ostavio trag koji svi koji smo imali sreću s njim se družiti i surađivati i danas osjećamo. Nagrade su inače neobične forme isticanja nečega nad nečim drugim, nisu nužno korisne za umjetničku zajednicu, ali ovu nagradu doista shvaćam kao čast i privilegiju. Film je kolektivna praksa i ova nagrada je nagrada za cijeli tim, to su prvenstveno snimatelj i sound artist Ivan Slipčević i vizualna umjetnica Vida Guzmić koji su u projektu od samog početka i s kojima radim i u kolektivu Zvukospjevi, te montažerka Hrvoslava Brkušić, dizajner zvuka Hrvoje Nikšić, i vizualni umjetnici Vanja Babić i Jason Mullhausen.
Vedran Šamanović bio je predsjednik Kinokluba Zagreb više od deset godina. Kako biste opisali važnost Kinokluba Zagreb, ali i drugih filmskih klubova, za razvoj eksperimentalnog filma i filma općenito?
Kinoklubovi su bitna mjesta za razvoj amaterskog filma, i apsolutno ih podržavamo, kao i rad mlađeg kolege Tomislava Šobana u KKZ. No, ja sam bila bitno više formiranau prostorima poput MM centra, dok je program vodio Ivan Ladislav Galeta. Činjenica da MM centar u tom obliku ne postoji više - kao i da je cijeli Studentski Centar uništen kao ključno mjesto okupljanja raznih senzibiliteta, umjetničkih praksi, druženja kroz različite discipline - ogroman je gubitak za Zagreb. Eksperimentalni film ne nastaje u vakuumu, on, kao i sve umjetničke prakse, nastaje u kontekstu i u dodiru s drugim formama, diskursima i društveno političkim i intimnim okolnostima. U tom je smislu Kultura promjene SC nudila neprocjenjivo bogatstvo raznog sadržaja: od Izloga suvremenog zvuka, do Žednog uha, da ne spominjem Klubviziju kao jedini analogni filmski lab u Hrvatskoj kojoj je SC promijenio bravu preko noći. Taj gubitak je ogroman i za one koji stvaraju kulturu i za one koji u njoj uživaju.
Kako ste došli na ideju da snimate ovaj film? Kako biste ga opisali našim čitateljima?
"Žene minorne spekulacije" je rezultat petogodišnjeg rada koji se manifestirao u raznim formama, izložbama, izvedbama u suradnji s Ivanom Slipčevićem i Vidom Guzmić, koji je zaokružen u filmskoj formi 2021. Ideja je krenula dok sam radila na projektu Ova Žena se zove Jasna i u Vučedolu otkrila priču o neolitskim figurinama i njihovom dominantnom interpretacijom kao simbolima plodnosti. Kako sam krenula istraživati dublje zapanjilo me da je njihovo prisustvo u kolektivnoj svijesti i u službenoj povijesti nepostojeće, a njih ima na tisuće i tisuće. Istovremeno, u udžbenicima se najčešće kao primjeri neolitskih figura pojavljuje muški lik tzv. Mislilac, uz kojeg se nekad pojavljuje i figurina žene, koja se zove Žena koja sjedi. Zašto ona sjedi, a on misli? Ono malo što postoji od građe o ženskim figurinama je skoro isključivo interpretirano po osnovi simbola majčinstva, plodnosti, brige, skrbi, itd. Glavna interpretacijska linija se na ovim područjima i dalje fokusira na ideju Velike Majke, no suvremena i rodna arheologija postavlja pitanje sasvim drugačije, i postulira ideju da je figurina proces a ne objekt, odnosno ja na nju gledam kao na glagol, a ne imenicu. Ona je i dalje misteriozni glagol, misterioznih procesa, odnosa i dijaloga o kojima u filmu spekuliram.
Projekt se razvijao tokom 5 godina na nalazištima u Hrvatskoj, Srbiji, Makedoniji, Rumunjskoj, Grčkoj i Bugarskoj, te je ujedno i dokument istočne Europe u tzv. tranziciji, a forma projekta se transformira u svojevrsni dokument s elementima putopisnog vremeplova, pa prateći arheologinju budućnosti, promatramo tranzicijsku svakodnevicu jugoistočne Europe. U vizualnom materijalu je prirodni i izgrađeni okoliš jednakopravan svjedok promjenama, privatizaciji i korupciji. Tu su svi problemi koje srećemo i u Hrvatskoj – nestanak javnog prostora, preizgrađena urbana infrastruktura, socijalna skrb, odnosno njezin manjak. Granice koje naratorica i njezina arheologinja iz budućnosti prelazi, nisu geografske, nego kao i u postkolonijalnoj teoriji, one su viđene kao liminalno područje, unutar kojeg su kategorije, identiteti i povijesti nestabilne, a vrijeme, memorija, postmemorija i sadašnjost se isprepliću, odnosno bivaju proganjani duhovima sadašnjosti i mnogih prošlosti. U projektu su prisutni momenti u kojima su odnosi prostora-vremena neuskladivi, neprevodivi, nepremostivi pa ostaju nemetabolizirani, neprobavljeni, neprobavljivi. U tom smislu je prisutna i ideja sablasnosti, u politici minornog, rodno inflektiranog subjekta - one koja nedostaje. U svakoj novoj iteraciji se materijal preslaguje, dorađuje i otvara novim verzijama. Dvojezična knjiga (engleska i hrvatska) će se sastojati od originalnih tekstova, dokumentarnih transkripta s lokacija, vizuala, crteža, arhivskih materijala i skica, te oda tehničkoj podršci radu, u kojima se spajaju poezija, znanstvena fantastika, arheologija, feminizam i historiografija.
Zašto je eksperimentalan film danas važan? Tko ga gleda, tko plaća, a tko snima?
Eksperimentalni film nastao je kao suprotnost autoritarnim produkcijskim i umjetničkim modelima mainstream produkcije, a nudio je i mogućnost uradi sama produkcije, procesuiranja i razvijanja analognog filma (da opet spomenem značaj Klubvizije kao jedine organizacije u Hrvatskoj koja podržava eksperimentalni rad u laboratoriju s 16mm filmom). S dolaskom video tehnologije, bavljenje pokretnom slikom postalo je dostupno puno širem krugu marginaliziranih osoba, posebno ženama koje su 70-ih 80-ih prigrlile formu videa. Ja sam dio kolektiva Studio Pangolin uz autorice Anu Hušman, Vidu Guzmić i Luanu Lojić. Pangolin okuplja i podržava hibridne eksperimentalne forme ženskih autorica gdje se te forme često prelijevaju iz slike u zvuk, iz zvuka u film, iz filma u knjigu. Imamo sreću u Hrvatskoj, iako više ne postoji mnogo mjesta na kojima se ti filmovi prikazuju - osim festivala - da HAVC podržava proizvodnju i razvoj eksperimentalnog filma te Pangolin trenutno ima u produkciji tri filma, a u planu su nam još dvije produkcije mlađih kolegica Neže Knez i Sanje Bistričić. Žena je i dalje najčešće pojavni objekt filmske proizvodnje, a nama je bitno da smo subjekti pojavnosti, da promišljamo što znači slika, pogled, opservacija, dokumentacija, da tu sliku možemo razlomiti, preklopiti, uslojiti i osjetiti.
Kao profesorica eksperimentalnog filma na ALU u Zagrebu, kako biste opisali interes studenata za ovim tipom filmske proizvodnje?
Film je samo jedna od mogućih manifestacija bavljenja pokretnom slikom. Na Odsjeku za animirani film i nove medije mi ne stavljamo naglasak na određeni medij, već usmjeravamo studente/ice na široko razmišljanje o temi, materijalu, mediju, diskursu i kontekstu unutar kojeg djeluju, tako da unutar proširene prakse pokretnih slika naši/e studenti/ce istražuju i instalacije, više kanalne projekcije, fizičke formate, tekst, zvuk, a ponekad unutar tog spektra i jednokanalnu filmsku formu.
'Žene minorne spekulacije' nastale su na temelju istraživanja neolitičkih kultura diljem Podunavlja i Panonske nizine. Zašto vas je ovo područje inspiriralo i koja su bila vaša najveća otkrića tijekom ovog istraživanja?
Projekt je splet raznih eksperimenata, narativnih, vizualnih i poetskih. U neolitskoj kulturi postojale su brojne ženske figurice koje su otkrivene diljem Panonske nizine i jugoistočne Europe, koje ne postoje u muzejima zapadne Europe. One čuče u Bugarskoj, Srbiji, Rumunjskoj. Ta periferna pretpovijest ženskih prikaza postaje alternativni kontinuitet nevidljivosti. Diskurs povijesnog istraživanja upućen je određenom subjektu, teze o porijeklu indoeuropskih naroda pretpostavljaju kontinuitet kretanja ovisno o lokaciji subjekta koji se pretpostavlja. Historiografija povijesnog istraživanja i sama je obilježena historijskim materijalizmom i politikama svojih vremena, tako da su tek 70-ih godina povjesničari iz zapadne Europe dobili pristup nalazištima u istočnoj, a povjesničari iz istočne Europe pristup istraživanjima zapadnih kolega. Jedna od karakteristika neolitskih kultura koju proučavaju je kulturalni sinkronizam, odnosno veze, relacije i odnosi među kulturama, tako da je Vučedolska kultura povezana s Cotofeni, černavodskom, vinkovačkom, vinčanskom kulturom. Kao što postkolonijalni povjesničar Dipesh Chakrarbarty tvrdi - Povijest je jedna, i pripada suverenom subjektu Europe, dok su povijesti mnoge. Unutar te već diskriminativne povijesti, postoji i podpovijest - marginalizirana povijest - povijest minorne žene. Spekulativni narativ sadrži elemente vremeplova. Projekt vibrira između historiografije, dokumentarizma, objektne analize, putopisa i spekulativne fikcije.
Kolika je zaista bila važnost tih neolitskih figurina u ono doba, što su one zapravo reprezentirale?
U pretpovijesti ne postoji pisani trag, jedini dokazi su materijalni ostaci, a s obzirom na to da se enormna količina materijalnih ostataka iz europskog neolitika sastoji od ženskih keramičkih figurina, zanimljivo je, tužno, ali ne i iznenađujuće da ne postoji i dominantni akademski diskurs koji se bavi tim figurama. I dalje je u kolektivnoj svijesti ideja neolitika obilježena ćupovima i sjekirama. Interpretacije figurina osporavane su, prikazi estetizirani, a veza između materijalnosti objekta, njene interpretacije i materijalne dokazne građe nije uvijek jasna. Senzacionalističke interpretacije kako su figurine prikazi Velike Majke (Magna Mater) te upućuju na utopijski (ili distopijski, ovisno o poziciji) matrijarhat, osporavane su od arheologinje Lynn Meskell, koja reformulira osnovno pitanje o figurinama kao reprezentacijskim objektima i postavlja tezu figurina kao procesa. Ovi dijelovi marginalizirane povijesti, rodno i geografski, su dijelovi koje koristim u svojoj spekulativnoj rekonstrukciji šestotisućljetnog diskontinuiteta.
Što je iduće za vas?
Trenutno pripremam izložbu starijeg rada Ova Žena se zove Jasna u sklopu Zagrebačkog Salona, a u pretprodukciji sam s novim filmom Vremeplovke Zona 1 koji snimam sa stalnim suradnicima/ama Ivanom Slipčevićem i Vidom Guzmić na Baltiku.