Jubilarno izdanje Festivala svjetskog kazališta po novom, navodno i konačnom programu koji su objavili njegovi umjetnički voditelji Dubravka Vrgoč i Ivica Buljan, počinje već 11. rujna 'pretfestivalskim kazališnim partyjem'
Kako se približava, deseti Festival svjetskog kazališta izgleda sve veći. Nije to samo poznata optička činjenica, nego zbilja programa koji je u posljednjih nekoliko tjedana narastao za još jednu stavku, što znači da ih sad na programu ima ukupno šest. Pored toga, rezultat festivala je i prva ovosezonska premijera domaćina FSK, Zagrebačkog kazališta mladih.
Umjesto 14. rujna jednostrukim gostovanjem predstave 'Poslije bitke' kompanije talijanskog redatelja, autora i izvođača Pippa Delbona, jubilarno izdanje Festivala svjetskog kazališta po novom, navodno i konačnom programu koji su objavili njegovi umjetnički voditelji Dubravka Vrgoč i Ivica Buljan, počinje već 11. rujna 'pretfestivalskim kazališnim partyjem'.
I dosadašnja izdanja imala su takva događanja, naprimjer koncerte grupa Let 3 i TBF, ali ovoga puta priča je malo drukčija jer ima posebno značenje. Jedinstvena kombinacija biografskog mjuzikla i varijetea eksperimentalnog kazališta, 'La Mama Cantata – Hommage Ellen Stewart', nova je produkcija neformalne institucije ne samo njujorškog i američkog, nego i svjetskog eksperimentalnog kazališta koje nosi nadimak svoje osnivačice, čuvene La Mame. Iako je Ellen Stewart, osobnost zaslužna za prve korake mnogih neospornih veličina američke drame, kazališta i filma, nedavno preminula, na Festivalu svjetskog kazališta bila je nekoliko puta, a pritom je čak proglašena počasnom građankom Zagreba.
Stoga gostovanje ove predstave koja prati njezin životni put te istodobno promovira i potvrđuje njezina umjetnička uvjerenja ima posebno značenje i za festival i za one koji su nastavili stopama Ellen Stewart, od skladateljice i redateljice Elizabeth Swados koja je s njom provela više od četiri desetljeća do osamnaest mladih izvođača, među kojima čak njih sedam nastupa u ulozi 'Mame'.
'Silno volim rečenicu Ingmara Bergmana u kojoj kaže da je kazalište susret različitih ljudskih bića i da ništa drugo nije važno!', citira programska knjižica Festivala svjetskog kazališta Talijana Pippa Delbona, kome će gostovanje s predstavom 'Poslije bitke' biti treći dolazak u Hrvatsku. Za njegovu skupinu, i za njegov rad u kazalištu, zaista ništa nije važnije od ljudi koji se na pozornici i iza nje susreću, komuniciraju i – supostoje. Jer jedino s heterogenom grupom koju čine mentalni bolesnici i bivši skitnice s jedne kao i vrhunski profesionalci s druge strane, može sam autor i redatelj izraziti svoje nesvakidašnje kazališne vizije. Uvijek pomalo baroknog stila, i ovoga puta Delbono uz pomoć glazbe Čajkovskoga, Verdija i Alexandera Balanescua, koji u predstavi i sudjeluje, te tekstova Artauda, Pasolinija, Kafke, Rilkea i mnogih drugih, ispisuje još jednu posvetu ljudskoj boli i patnji, uz neizostavan zagovor nade.
'La Mama Cantata' i 'Poslije bitke' jedine su predstave na ovogodišnjem Festivalu svjetskog kazališta koje će biti odigrane samo jedanput. Sve ostale imaju dva termina pa će ansambl berlinske Schaubühne am Lehniner Platz 15. i 16. rujna odigrati Strindbergovu 'Gospođicu Juliju' u režiji britanske redateljice Katie Mitchell, koja je zajedno s videoumjetnikom Leom Warnerom psihološki realizam jednog od najpoznatijih ljubavnih trokuta u svjetskoj dramaturgiji riješila upotrebom videa. Predstavi to daje drugu vizuru, a tekstu novu dimenziju, jer kadriranje i projekcije onoj tupoj strani trokuta daju jednaku, ako ne i veću važnost.
Domaću publiku sigurno će zaintrigirati i razveseliti činjenica da deseto izdanje ovog festivala ponovno dovodi belgijsku skupinu Peeping Tom, čija je 'Ulica Vanderbranden 32' prije dvije godine oduševila većinu. Spoj plesnog i dramskog kazališta i vrhunskih izvođača stalna je karakteristika rada skupine koju vode Gabriella Carizzo i Franck Chartier, ali naslov 'Iznajmljuje se', koji je na programu 20. i 21. rujna, drukčiji je utoliko što se intenzivno bavi – kazalištem samim. Pogled iza crvenog zastora koji dijeli gledalište od pozornice ovdje nije samo tehnička prepreka, nego i poziv na simbolički iskorak u labirint međuljudskih odnosa, sjećanja, halucinacija i noćnih mora.
Iako je pozornica Festivala svjetskog kazališta primarno ona Zagrebačkog kazališta mladih, ovogodišnji program ima i dva izmještanja. Delbonova 'Poslije bitke' igrat će u Hrvatskom narodnom kazalištu, dok je možda i najzanimljivije gostovanje smješteno u Dvoranu Gorgona Muzeja suvremene umjetnosti. Tamo će 27. i 28. rujna šest sasvim posebnih dama iz New Yorka, nesputanih odjećom, tekstom koji moraju izgovoriti i ostalim uzusima tradicionalnog kazališta, izvesti 'Feminističku predstavu bez naslova' nove zvijezde američkog eksperimentalnog teatra i drame Young Jean Lee. One govore tijelima da bi prenijele najraznovrsnije poruke o slobodi i neslobodi, rodnoj nejednakosti i političkoj obespravljenosti, ali i želji ljudskog bića da bude prije svega – čovjek. A u tome, unatoč različitim odjecima koje je ova predstava imala u američkom medijskom prostoru, zaista nema ništa kontroverzno.
Deseti Festival svjetskog kazališta zatvorit će još jedan čest gost, jedan od najboljih francuskih glumaca Stanislas Nordey, koji zajedno s Audrey Bonnet igra duodramu 'Zatvaranje ljubavi' Pascala Ramberta, autora i redatelja i voditelja pariškog Théâtre de Gennevilliers. Riječ je o dvosatnom verbalnom obračunu ljubavnika koji su odlučili prekinuti vezu, istodobno okrutnom nizu međusobnih optužbi i nemilosrdnoj introspekciji, kao i rekapitulaciji života čija je sredina već prošla. Logocentričnost ipak nije u prvom planu ove predstave, nego suigra glumice i glumca koji su svaki na svoj način vrhunski majstori i zanata i forme.
Kako se program Festivala svjetskog kazališta ogleda i u domaćoj kazališnoj zbilji, publika ZKM-a uvjerit će se i prije nego što francuski glumci izađu pred nju, jer njihove su izvedbe 28. i 29. rujna, dok 27. izlazi i prva ovosezonska premijera ZKM-a. Riječ je o istom naslovu, ali u hrvatskom prijevodu, koji Pascal Rambert ovih dana užurbano priprema s Ninom Violić i Goranom Bogdanom. Nakon premijere, koja nije dio festivalskog programa iako terminski ulazi u njega, predstava će biti na redovitom repertoaru, što će i publici dati i ne tako čestu mogućnost da provjeri kako sve može zvučati isti tekst u istoj režiji, ali s različitim glumcima.