Šezdesete godine u Hrvatskoj bile su zlatno vrijeme naše novije povijesti i vrijedno desetljeće koje vrijedi sagledati, rekao je Zvonko Maković, autor idejnog koncepta izložbe 'Šezdesete u Hrvatskoj: Mit i stvarnost', dan uoči njezina otvorenja u Muzeju za umjetnost i obrt. Izložba se otvara od 26. travnja i uz bogat popratni program traje do 30. rujna
Maković kaže da su predmete odabrane za izložbu nastojali čitati kao simbolička značenja, poput Fiće koji je bio simbol jednog vremena, snova građana Hrvatske i Jugoslavije.
Izložba, postavljena na dvije etaže Muzeja za umjetnost i obrt, počinje u predvorju upravo Fićekom, koji je i najveći izložak, a završava najmanjim, kontracepcijskim pilulama koje su najavile novo svjetonazorsko doba.
Kronološki obuhvaća razdoblje između 1958. i 1971. godine - od sedmog kongresa Saveza komunista Jugoslavije, kada se partija liberalizira do godine Hrvatskog proljeća, kada se zaustavljaju započeti pozitivni procesi.
"Nakon pozitivnih pomaka u partiji mogle su se otvoriti nove perspektive, od privredne reforme, izgradnje do promjene društva i ideoloških smjernica, što se odrazilo na turizmu, kulturi i drugim područjima", ustvrdio je.
Podsjetio je kako je to bilo vrijeme kada su se pojavili i afirmirali umjetnički pokreti i manifestacije koje nisu imali samo regionalni, već i europski značaj - Nove tendencije, Muzički biennale, Gorgona, Zagrebačka škola crtanog filma, Teatar &TD, bilo je to vrijeme kapitalnih književnih djela, eksplozije suvremene plesne scene i arhitektonskih novosti.
Jedno desetljeće u osamnaest dionica
Fotografije, umjetnička djela, dokumentarna, filmska i televizijska građa, ambalaža predmeta iz svakodnevice raspoređeni su u osamnaest tematskih dionica, počevši od ideje progresa kao dominante ideje poslijeratnog društva koja se odražava na umjetnost.
Mnogi umjetnici tada odbacuju figurativu i prihvaćaju apstrakciju, a vrlo je česta poetika enformela - javljaju se skupine umjetnika koji mu naginju različitim pristupima i njihova se djela mogu vidjeti na izložbi. Na izložbi su izdvojene Gorgona, naiva i Nove tendencije, a izlažu, među mnogima, Gliha, Šimunović, Feller, Kulmer, Murtić, Prica, Seder, Džamonja, Luketić, Knifer, Picelj, Kožarić, Rabuzin.
Podsjeća se i na danas zanemarene, a tada od iznimne važnosti spomenike posvećene narodnooslobodilačkoj borbi jakog ideološkog naboja, ali i izrazitog modernizma i apstrakcije.
Jedan od načina promocije ideje napretka, koji je označio i otvaranje prema potrošačkom društvu, bile su velesajamske izložbe "Porodica i domaćinstvo" koje su bile izuzetno popularne - ona iz 1958. imala je više od milijun posjetitelja.
Potrošačku revoluciju, koju je poticalo jačanje lake industrije i proizvodnje robe široke potrošnje, na izložbi oslikavaju mnogi uporabni predmeti koji prizivaju sjećanja - ambalaža čokolada Kraša, higijenskih potrepština Saponije, Plive, kolonjska voda Crna mačka, 'stara' boca Ožujskog, Coca-Cole, staklene boce za mlijeko, odjeća i obuća.
Mnogi su autori i umjetnici bili autori do danas zapamćenih vizualnih identiteta reklamnih kampanja različitih tvrtki, dizajna svakodnevnih proizvoda (Mian Vulpe, Zlatko Zrnec, Borivoj Dovniković - Bordo).
Poni bicikl, rolšuhe, Svijet oko nas - sjećanja na djetinjstvo
Dječji kutak danas će sredovječne ljude podsjetiti na odrastanje u društvu koje je djecu stavljalo u središte društvene i obiteljske pozornosti. Tu su školske bilježnice (među kojima i ona iz 2. razreda Gordane Vnuk, dugogodišnje ravnateljice Eurokaza), enciklopedije Svijet oko nas, kasice-prasice Kreditne banke, crvene koturaljke, poni bicikl, pionirska 'plava kapica i crvena marama'.
Posebna se pažnja na izložbi dala i Teatru &TD koji je bio mjesto novih koncepata, izvedbe suvremene svjetske i hrvatske drame od kojih su mnoge postale antologijske - "Kaspar" Petera Handkea, "Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja" Ive Brešana i "Stilske vježbe" Tomislava Radića.
Iz tog se vremena pamti i entuzijazam Studentskog eksperimentalnog kazališta (SEK) koje donosi novu generaciju redatelja i dramatičara, te Muzički biennale Zagreb, mjesto prezentacije nove glazbe i skladatelja.
Svoju najveću popularnost u tom je desetljeću imala hrvatska animacija - Zagrebačka škola crtanog filma priznata i danas u cijelom svijetu, koja je vrhunac doživjela Oscarom za "Surogata" Dušana Vukotića.
Bilo je to i vrijeme procvata eksperimentalnog filma, video i multimedijske umjetnosti, amaterskih kino-klubova, afirmacije GEFF -a (Genre Film Festivala).
Na nekoliko mjesta na izložbi mogu se pogledati dokumentarni i igrani filmovi najznačajnijih tadašnjih autora, među ostalim, Papića, Sremeca, Škrabala, a tu je i "Bitka na Neretvi" koja se prikazuje uz plakat koji je slavni Picasso napravio za taj film.
Jedna se cjelina bavi šezdesetima 'preko granice' - gastarbajterima koji su odlazili 'trbuhom za kruhom' (samo u prvom valu do 1971. otišlo je 255 tisuća radnika), te Trstom u koji se išlo drugim povodom - u šoping onoga čega u Hrvatskoj nije bilo, a na što podsjećaju izložene traperice, kožna jakna, cipele, šuškavac.
Nova vremena najavilo je i otvorenje Jugotonovog salona ploča u Bogovićevoj ulici, a jedan od pokušaja da se bude dijelom svijeta bio je osnivanje Fun cluba Beatlesa, službeni ogranak liverpulskog kluba obožavatelja u Gajevoj.
Izloženi su i omoti popularnih albuma pop i rock glazbe te nekadašnji obavezni inventar kafića - džuboks koji će podsjetiti na tadašnje najveće domaće i inozemne hitove.
Pet mjeseci bogatog popratnog programa
Do kraja rujna i zatvaranja izložbe, pratit će ju bogati popratni program stručna vodstva, radionice pedagoškog odjela Muzeja, glazbene slušaonice, retrospektive u Kinu Tuškanac, razgovori i okrugli stolovi, predavanja.
Stručna vodstva provodit će se po dionicama (već 29. travnja prvo vodstvo Maje Đurinović, za plesnu dionicu i uz Međunarodni dan plesa.
Bit će tu i predavanje profesora s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu o ondašnjem marketingu, koncert Zagrebačkih solista, koncert Saxofonista u sklopu XVIII. Svjetskog kongresa saksofonista, radionice na temu mode, profesora Baltazara i drugog.
Detaljan program objavljen je na internetskim stranicama Muzeja za umjetnost i obrt.
Izložbu će pratiti monografija sa stručnim tekstovima na više od 450 stranica, koja se izdaje u suradnji sa Školskom knjigom.