Za tportal Ostermeier uoči izvedbe svoje predstave na Festivalu svjetskog kazališta govori o svojem odnosu prema klasicima i novoj drami, dugogodišnjem vođenju berlinske Schaubühne i, naravno, četvrtom susretu sa zagrebačkom publikom
Svečano otvorenje ovogodišnjeg Festivala svjetskog kazališta pripada produkciji berlinskog kazališta Schaubühne am Lehniner Platz prema prozi Thomasa Manna 'Smrt u Veneciji'.
Redatelj predstave je Thomas Ostermeier, ujedno i umjetnički voditelj tog kazališta koje je sa Zagrebačkim kazalištem mladih i samim festivalom u posebnom dugogodišnjem suradničkom odnosu.
Naslov predstave zapravo glasi 'Smrt u Veneciji/Pjesme mrtvoj djeci', jer je motivima Mannove pripovijetke, čijem je kultnom statusu pridonio i legendarni film Luchina Viscontija, Ostermeier pridodao i naziv ciklusa 'Kindertotenlieder' Gustava Mahlera, koji je Mannu i poslužio kao predložak za glavni lik pripovijetke, pisca Gustava von Aschenbacha razapetog između tjelesne žudnje i ne više najmlađe životne dobi.
Kako je ovo već peto gostovanje možda i najvažnijeg berlinskog kazališta u Zagrebu, ujedno i četvrti put da na Festival svjetskog kazališta dolazi Thomas Ostermeier, domaćoj publici je već poprilično jasno kako jedan od najpoznatijih njemačkih kazališnih redatelja funkcionira kad je riječ o inscenaciji klasika.
Na tiskovnoj konferenciji objasnio je kako ga je za 'Smrt u Veneciji' zainteresirao projekt Venecijanskog bijenala u sklopu kojeg mu je ponuđeno da se bavi smrtnim grijesima, a jedan od takvih danas je i pedofilija. S jedne strane, tvrdi, zainteresirao ga je suodnos Mahlerove glazbe i Mannove proze, dok je s druge strane njemu samom najzanimljivija bila činjenica da je jedan od najvećih ne samo njemačkih pisaca prošlog stoljeća u 'Smrti u Veneciji' opisao osjećaje koji bi danas bili u najmanju ruku kontroverzni, ako ne i skandalozni.
Rezultat je predstava koja spaja Mahlerovu glazbu s odabranim prizorima iz originalnog teksta, ali i suvremenu izvedbu u kojoj je tradicionalna slika dramskog kazališta, podržana suvremenoplesnim sekvencama, videom prenesena na veliko platno.
Znate li da u Zagrebu gotovo uživate status prave kazališne zvijezde?
Ne. Ne osjećam se kao zvijezda i ne zanima me takav status. Ali, ako publika voli moje predstave, to mi jest važno, jako važno. Volim razgovarati s publikom i želim da ljudima bude zanimljivo ono što radim. U procesu stvaranja predstave nikad ne razmišljam o publici, zato mi je još draže da ima onih koje zanima to što radim. Kada režiram želim postaviti što bliže ono za što sam vjerujem da je lijepo i zanimljivo na pozornici, a sretnim me čini kad vidim da to i drugi vole i razumiju. Imao sam sreću da se još nisam našao u situaciji da moram tražiti publiku, razmišljati o tome kako je zadovoljiti i slično.
Već ste četrnaest godina na čelu Schaubühne. Jeste li umorni? Smatrate li da je zdravo toliko dugo voditi jednu ustanovu?
Sada vodim to kazalište, ali sam i bio dio umjetničkog vodstva, dakle nisam uvijek baš jedino ja sam bio odgovoran za sve i odlučivao o svemu, nego je to bila grupa umjetnika i ostalih suradnika. Trenutno uopće ne osjećam umor, iako taj posao ponekad zaista iscrpljuje. Razmislio bih o smjeni samoga sebe kad bi se pojavio problem s publikom ili s umjetničkim dosezima našeg kazališta.
Trenutno smo, i na to sam jako ponosan, uspješni s gledateljima: konstantno smo puni, osamdeset posto publike čine ljudi između 15 i 35 godina i njihov broj raste iz sezone u sezonu. Po tome se razlikujemo od velike većine drugih njemačkih kazališta.
S izuzetkom također berlinske Volksbühne, čija je publika malo starija, ali je zanimljiva po svoje sastavu i angažiranosti. Ono što smo postigli nalik je snu koji se ostvario. Nikad nismo razmišljali u smjeru namjernog privlačenja mlade publike, to se jednostavno dogodilo.
Kad ste počinjali, bili ste 'gnjevni mladi čovjek' ne samo njemačkog nego i europskog kazališta...
A danas sam 'gnjevni sredovječni čovjek', ha-ha-ha-ha-ha....
Ovdašnja publika upoznala vas je najprije preko inscenacija komada takozvane nove europske drame. Međutim, na Festival svjetskog kazališta dolazite uvijek s klasicima, poput Ibsenove 'Lutkine kuće', Shakespeareovog 'Hamleta'...
Da, počelo je s prvacima europske nove drame Mariusom von Mayenburgom, Markom Ravenhillom, Martinom Crimpom i drugima. Ali istodobno sam se zainteresirao i za klasike. I danas je tako, volim podjednako i klasike i novu dramu. Uobičajeni radni ritam posljednjih nekoliko godina mi je takav da po sezoni radim dvije ili tri predstave i jedna među njima je uvijek po novom dramskom tekstu.
Kako pristupate klasicima? Postoji li osjećaj strahopoštovanja, možda i čistog straha pred njima, ili jednostavno želite preuzeti odgovornost i odgovoriti na izazov?
Nikad me nije strah klasika. Ponekad se bojim toga hoću li kao redatelj uspjeti pogoditi pravi ton u radu s glumcima, to je zapravo i najveći izazov. Ali raditi klasike na neki nov način je ono najbolje zbog čega ih i treba raditi, i zbog čega taj posao ispunjava sve koji ga rade. Naprimjer, u slučaju 'Hamleta' kazališna je publika već vidjela neke izvedbe tog komada i imaju neku ideju o danskom princu. Upravo ta ideja daje meni, kao redatelju i novom interpretu, priliku da se njome igram.
Kad se postavljaju klasici riječ je o drukčijoj razini naracije i interpretacije, jer se redatelj istodobno mora baviti samom dramom i njezinim zapletom, ali i poviješću recepcije tog komada. Naprimjer, moj Hamlet je debelo, razmaženo derište, koji svoje namjerno ludilo pretvara u nimalo simpatičnu grotesku. Postaviti ga tako moguće je samo zato što je u opreci s uobičajenom predodžbom mladog, lijepog, romantičnog i melankoličnog princa.
Uživam se igrati očekivanjima na taj način, a to se jedino može s klasicima, djelima koje publika već poznaje.
Jedan od razloga zašto se postavili 'Smrt u Veneciji' je i njezin poluskriveni pedofilski sadržaj. Što zaista mislite o pedofiliji, pogotovo danas kad je medijska povika na nju postala gotovo poslovična, pogotovo u medijskom i javnom diskursu?
Mediji moraju govoriti o tabuima i tamnim stranama društva kako bi dobili publiku ili, u slučaju tiska, kako bi se novine kupovale. Riječ je o vrlo jednostavnom mehanizmu, zapravo banalnom. Takva vrsta bavljenja tim tamnim stranama me uopće ne zanima.
Naravno da sam protiv pedofilije, smatram da je ona istodobno i drama i prava tragedija, za sve koji se u njoj nađu. Međutim, u ovom konkretnom slučaju, zanima me kako se Aschenbach osjeća u toj zabranjenoj ljubavi u kojoj se našao i iz koje ne može izići, točnije kojoj ne može pobjeći.
On ne počini nikakav zločin, on čak i ne razgovara s objektom svoje požude, ne priča s njim, ništa se zaista ne događa jer je sve u njegovoj glavi. To je tragedija, ali nije grijeh. Iako kršćanstvo smatra da je grijeh i ono što ostane samo u mislima.
Po tome bi i cijela kazališna umjetnost mogla biti shvaćena kao grijeh?
Da. Zato je kazalište u svojoj povijesti i bilo zabranjivano.