TV KRITIKA ZRINKE PAVLIĆ

Ove godine Emmyji su pohvalno woke. Hoće li nagrade doći u prave ruke?

Zrinka Pavlić
  • 10.08.2024 u 17:13

  • Bionic
    Reading

    'Shōgun' rasturio s brojem nominacija, 'The Bear' srušio rekord '30 Rocka', veliki pomaci u rasnoj i etničkoj raznovrsnosti, posebice za američke starosjedioce - Emmyji su, barem prema nominacijama, pokazali pomak u društvenoj svijesti. Hoće li i prilikom odabira laureata biti takvi? I hoće li nagrade doći u prave ruke?

    Zanimljive su se stvari dogodile ove godine s nominacijama za Emmy. Osim što je, kao i već dvadesetak godina unatrag, bilo dobrih serija na klaftre pa je bilo zanimljivo pratiti koje su se uspjele dovoljno izreklamirat da ih emmyjevci skuže i uzmu u obzir (jer, budimo realni, hrpa ih je i propala kroz rešetke zato što ih u hiperprodukciji nitko nije primijetio), bilo je zanimljivo pratiti hoće li američka televizijska akademija ispuniti svoja obećanja o većoj inkluzivnosti u odabiru serija i onih koji su ih radili. Nije da im treba dodjeljivati medalje za junaštvo zbog toga jer, ruku na srce, već se i u samoj produkciji primjećuje sve veće uvažavanje kreativnih snaga koje nisu samo bjelačke, muške i heteroseksualne, ali ipak.

    Čuvari 'dobrih starih vremena' i navodnih pravih vrijednosti koje tobože ne vide boju kože i ine diferencijacije (sve dok im 'previše ne paradiraju') sad će početi kolutati očima do vrtoglavice, ali emmyjevci su, čini se, ove godine na nominacijama pokazali da ipak znaju gledati i kad nije sve na engleskom, bjelački, muški, heteroseksualno i WASP-američki. A to je uvijek dobro. Ne samo zbog 'glupe političke korektnosti' (iako je i zbog toga dobro i inkluzivnost nije glupa), nego i zbog toga što to znači dosta novih, drugačijih, dosad neispričanih priča. Ili barem priča dosad neispričanih na taj način.

    Shōgun - neočekivana hitčina

    Prvo i prvo, 'Shōgun' je razvalio. Ova FX-ova adaptacija romana Jamesa Clavella nije uopće prva - svi se sjećamo one iz osamdesetih s Richardom Chamberlainom i Toshirom Mifuneom - ali je drugačija, osmišljena s više razumijevanja za japansku kulturu i povijest te - pretežno s japanskim dijalogom i ekipom. Prva je to nominirana serija nakon 'Squid Game' koja nije na engleskom, a pobrala je rekordan broj od 25 nominacija, golem je favorit gotovo u svim kategorijama u kojima se natječe i bez ikakve je dileme stjegonoša ovogodišnje emmyjevske inkluzivnosti. Osim toga je i perjanica mreže FX, koja ove godine predvodi s nominacijama i pomalo skida Netflix s trona prvaka u streaming produkciji (barem po kvaliteti i priznanju, po količini ih ni Bog Isus još ne može nadmašit).

    Shōgun, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

    Odmah za petama 'Shōguna' ovogodišnji je rekorder u broju nominacija za humorističnu seriju, koji je s 23 nominacije potukao dosadašnji, 15 godina neoboreni rekord '30 Rocka' - serija 'The Bear', koja također nosi zastavu inkluzivnosti. Dežurni kritičari 'paradiranja raznolikosti' ovdje mogu samo biti kuš jer u 'The Bearu' nema nikakvog paradiranja ni 'nabijanja na nos', nego je u jednoj priči koja se odvija u srcu jedne od najvećih američkih urbanih sredina (Chicago) potpuno normalno i realistično da ljudi budu različitih rasa, kulturnih porijekala, etniciteta, običaja, seksualnih orijentacija i svih ostalih varijacija. Usput, genijalna serija, zaslužila je svaku nominaciju i sve dodatne pohvale.

    I kod glumaca - nebjelačka dominacija

    Emmyjevci su sklonost inkluzivnosti pokazali i u glumačkim nominacijama, gdje je, na primjer, D’Pharaoh Woon-A-Tai postao prvi pripadnik naroda američkih starosjedilaca koji je nominiran za glavnu mušku ulogu, konkretno za ulogu u zadnjoj sezoni izvrsne serije 'Psi iz rezervata'. Trebao je tu nominaciju - a i nagradu - dobiti još davno prije, ali ajde, bolje ikad nego nikad. Raznolikost vlada i u drugim glumačkim Emmy kategorijama - nominirana je Maya Erskine za ulogu u seriji 'Gospodin i gospođa Smith', Ayo Edebiri nominirana je za 'The Bear', Selena Gomez za 'Samo ubojstva u zgradi', Sofia Vergara za 'Griseldu', Maya Rudolph za 'Loot', Quinta Brunson opet za 'Abbott Elementary'. Dapače, ovogodišnja kategorija glavne glumice pretežno je nebjelačka.

    Foršpan za 'Pse iz rezervata', serija za koju je D’Pharaoh Woon-A-Tai, kao prvi američki starosjedilac, dobio nominaciju za glavnu mušku ulogu Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

    Svoje su priznanje dobili i LGBTQ televizionari, kao što su, recimo, Andrew Scott, fantastičan u naslovnoj ulozi serije 'Ripley', Nava Mau u svojem magnetičnom nastupu u seriji 'Maleni irvas' (prva trans glumica nominirana za Emmy nakon Michaele Jaé Rodriguez za 'Pose'), iako bi ih vjerojatno moglo biti i više. Napretci su ostvareni i u nominacijama iz produkcijskih kategorija, gdje je, primjerice, Issa López, showrunnerica četvrte sezone 'Pravog detektiva' nominirana u redateljskoj, scenarističkoj i producentskoj kategoriji, što je rijetkost već i samo ako se uzme u obzir da je žena, a kada se tome doda da nije bjelkinja, to je gotovo pa revolucija.

    Naravno, emmyjevci se ne bi mogli dičiti svojom inkluzivnošću i dobrim ukusom da svi ti kreativni ljudi iz različitih etničkih, rasnih, spolnih i kulturnih grupa nisu izborili svoju priliku da pokažu što znaju, ali ajde, barem nisu ignorirani. Hoće li televizijska akademija, nakon volje da se pokaže inkluzivnom, ove godine pokazati i da je voljna nagraditi drugačije i novije sadržaje - vidjet ćemo u rujnu. No zasad - neka su woke, već je i to pobjeda.

    Sadržaj, stavovi i mišljenja izneseni u komentarima objavljenima na tportalu pripadaju autoru i ne predstavljaju nužno stavove uredništva tportala.