Kralj Ubu
Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Festival svjetskog kazališta
Kralj Ubu
Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Festival svjetskog kazališta
FESTIVAL SVJETSKOG KAZALIŠTA
Festival svjetskog kazališta 19. rujna u ZKM-u otvara 'Kralj Ubu' Alfreda Jarryja, u režiji britanskog redatelja Declana Donnellana, voditelja glasovite skupine Cheek by Jowl. Kultno modernističko djelo 'Kralj Ubu' bit će prikazano kao estetsko putovanje kroz 20. stoljeće, a gostovanje Declana Donnellana, nasljednika Petera Brooka i poznatog tumača Shakespearea i Čehova, značajan je iskorak za Festival
Festival svjetskog kazališta u svom dvanaestom izdanju održat će se od 19. do 28. rujna u Zagrebačkom kazalištu mladih (ZKM), HNK i na Sceni Travno, te će i ove godine ugostiti pet majstorskih djela europskih i svjetskih redatelja.
U 12 godina postojanja festival je predstavio ugledne autore kao što su Robert Lepage, Thomas Ostermeier, Krystian Lupa, Pjotr Fomenko, Luc Bondy, Frank Castorf, Katie Mitchell...
Ove godine u središtu pozornosti je Declan Donnellan iz Velike Britanije sa skupinom Cheek by Jowl, koja se afirmirala radikalnim čitanjima Shakespearea. Prikazat će Jarryevog 'Kralja Ubua' u osebujnoj sintezi govornog teatra i tjelesne ekspresije u stilski neponovljivoj scenografiji Nicka Ormeroda
Klasično djelo rane avangarde u njihovom čitanju postaje komad o suvremenoj obitelji.
Kazališna skupina Peeping Tom, već dobro poznata zagrebačkoj publici, u predstavi 'Otac' tretira temu starenja koja je u njihovu viđenju društvena i intimna priča o tihoj pripremi treće životne dobi, ispričana virtuoznim koreografskim jezikom. Francuski teoretičar Joseph Danan kao najvažniju karakteristiku današnjeg kazališta izdvaja vezu s umjetnosti performansa, a sve predstave u određenoj mjeri bave se tim fenomenom.
Redatelj Ivica Buljan, utemeljitelj i umjetnički ravnatelj festivala, izdvojio je posebno privlačne naslove i događaje:
'Predstava koju bih svakako preporučio je 'Ganeš protiv Trećeg Reicha' jedinstvenog kazališnoga kolektiva iz Australije Back to Backt Theatrea, koji inzistira na majstorskim vještinama, od izrade predmeta na pozornici, kostima, do stvaranja dramskih fragmenata. Na Sceni Travno izvest će predstavu u kojoj se osobne priče glumaca i njihov rad u kazalištu, povezuju s velikim pričama iz povijesti.
Gotovo na način detektivske potrage oni kreću za izvornim značenjima simbola iz indijske ikonografije koji su postali amblemi fašizma. Predstava je iznimna u oniričkim prizorima, savršenoj vizualnosti i fragilnoj ljepoti glumačke intime. Istu svježinu koju je ponudio novi australski film, vidimo u predstavi koja je duhovita, puna rafinirane ironije u tretiranju tema kao što su opsjednutost ekonomijom i utilitarizmom, umjetnom inteligencijom ili genetičkim inženjeringom.
Na Festival dolazi i Angelica Liddell, umjetnica širokog izražajnog dijapazona, autorica dramskih tekstova i eseja, redateljica i performerica.
Njezin rad prati prikaz nasilnog društva. Motiv otmice Lukrecije koji je uzrokovao početak velikog ustanka protiv tiranije, Liddell interpretira kao nadmoć nagona nad ljudskim razumom. Umjesto očekivane ženske perspektive, umjetnica istražuje Tarkvinijevu poziciju tiranina i mislioca.
Odlučili smo da se Festival uključi u nastanak predstave u kojoj sudjeluju španjolski, ukrajinski i hrvatski izvođači. Kao koproducenti, s jednakim ulogom kao za gostovanje, imat ćemo na Festivalu svjetsku premijeru.
Festival će zatvoriti predstava Martina Kušeja 'Gorke suze Petre von Kant' za koju je dobio njemačku nagradu Faust za režiju, a njegove glumice nagrađene su za interpretaciju. Poznati Fassbinderov film i dramski komad, Kušej je pretvorio u zadivljujući horror. Protagonistice se nalaze u bijelom prostoru ispunjenom staklenim bocama, a publika ih promatra s četiri strane.
Pakao neobuzdane žudnje, virtuozne glumačke bravure i Kušejev maestralni scenski ritam, sigurno će obilježiti ovo festivalsko izdanje.