Iako se guši u štrajkovima zbog mirovinske reforme, Francusku i dalje zabavlja sapunica o milijarderki Liliane Bettencourt na pragu devedesete te fotografu, slikaru, piscu i glumcu koji je od nje izmuzao više od milijardu eura
Mediji čereče Banierov lik i djelo, ne bi li shvatili čime je to 64-godišnjak od svoje devetnaeste privlačio dokone starice iz visokog društva.
'Uvijek je želio više i veće, ali uživala sam ga promatrati kako pokušava manipulirati mnome. Željela sam gledati kako uvijek trči za nečim i pokušava ostvariti svoje goleme ambicije. Osim toga, vrlo je zabavno gledati kako netko oko vas spletkari', komentirala je 88-godišnja nasljednica L'Oreala, Liliane Bettencourt, svog dojučerašnjeg nerazdvojnog intimusa, 64-godišnjeg pisca i fotografa, u intervjuu francuskom Paris Matchu ovoga listopada.
Sapunica o najbogatijoj Francuskinji na pragu devedesete, koja drži 17. mjesto Forbesove ljestvice najbogatijih ljudi na svijetu, i nezasitnom fotografu, slikaru, piscu, dramskom piscu i glumcu, koji je od nje izmuzao više od milijardu eura u vidu životnog osiguranja, nekretnina (uključujući, vjerojatno, otok na Sejšelima), umjetničkih djela i keša, time dobiva neočekivan obrat.
'Uljepšavao je život usamljenim damama'
Dugogodišnji zabavljač udovice, zbog kojega je kći prekinula odnose s majkom, najveća francuska tvrtka izvrgnuta ruglu, a kao kolateralna žrtva, ljetos je skoro odletjela Sarkozyjeva vlada, ostao je iznenada bez zaštite milijarderke koja ga je još jučer u oporuci proglašavala jedinim nasljednikom imovine vrijedne 1,25 milijardi eura (bez dionica L'Oreala vrijednih 19 milijardi), a bilo je govora da će ga i - posvojiti.
'Koliko je umjetnika na račun svojih malih fotografija dobilo sponzorstvo vrijedno milijardu eura? Za taj novac možete izgraditi cijeli Louvre', kaže odvjetnik milijarderkine kćeri.
Priča o predatoru koji lovi bolesno bogate starice ovaj je put poprimila sasvim nove dimenzije. Fotograf prestižnog Vanity Faira i The New Yorkera, autor portreta slavnih poput Samuela Becketta, Vladimira Horowitza i Elizabete II, poznanik Pabla Picassa i Yvesa Sainta Laurenta, prijatelj princeze od Monaka i Johnnyja Deppa, Francoise Sagan, Louisa Aragona, Francoisea Mitteranda i Micka Jaggera, uvijek je pucao samo na najbogatije, pri čemu plava krv nije bila naodmet, ali je dosad svaku situaciju imao pod kontrolom. Autor nekoliko romana, ni sam ne bi mogao izmisliti intrigantniji zaplet od slučaja Bettencourt-Banier, u kojemu je on zakuhao nevjerojatan slijed događaja, da bi u cijeloj priči postao sporedni lik, a naposljetku vjerojatno i sam kolateralna žrtva velike sage o obitelji ogrezle u novcu.
A priča je doista intrigantna. Frivolni umjetnik osvaja bogatu nasljednicu i ona ga bogato nagrađuje. Njezina kći, Francoise Bettencourt Meyerstuži ga sudu zbog iskorištavanja stare i mentalno nestabilne majke. U međuvremenu, njen batler potajno snima njezine razgovore s financijskim savjetnicima, a snimke upućuju na masovnu utaju poreza, nejasno vlasništvo nad jednim tropskim otokom i zanimljiv, a možda i nezakonit odnos starice s predsjednikom Francuske, kojemu je djelomično financirala izbornu kampanju. Ključni svjedok kćerke, majčina otpuštena knjigovotkinja, zatim optužuje ministra rada i glavnog blagajnika predsjednikove stranke, Erica Woertha, za primanje blizu 200.000 eura u korist Nicolasa Sarkozyja, ali njezina vjerodostojnost dolazi u pitanje kada se otkrije da joj je Meyersova isplatila pola milijuna na ruke.
Francuski Watergate
Nakon što je Banieru ljetos napokon zakazano prvo ročište, priča je eksplodirala kao glavna trač-tema francuskih i svjetskih medija, ali se 'francuski Watergate' brzo preselio na stranice unutrašnje i vanjske politike. Za sve to vrijeme Banier je i dalje tješio milijarderku, prošlog su se ljeta zajedno odmarali na Mallorci, a ljetos je na televiziji TF1 negirala da ju je Banier iskorištavao, pa je utoliko znakovitija najnovija ograda stare dame od dojučerašnjeg nerazdvojnog pratitelja. Nasljednica je valjda shvatila da su interesi tvrtke ipak važniji od jednog dendija, a netko mora biti i žrtvena ovca.
Sva ta bujica događaja Banieru se sručila na glavu i prerasla njegovo značenje, a mediji nesmiljeno čereče njegov lik i djelo, pokušavajući odgonetnuti čime je to privlačio najmoćniju ženu Francuske. Sreli su se 1987. na snimanju njezina portreta za magazin Egoiste i otada je sve češće bivao gost bračnog para Bettencourt, na užas kćeri Francoise.
'Ušao je u moju obitelj kao lakrdijaš i pretvorio se u intimusa. Intimus se zatim pretvorio u Rasputina', komentirala je Francoise.
Dalijev ljubavnik?
U šesnaestoj je pokucao na vrata Salvadora Dalija i odmah postao stalan gost na njegovim glasovitim soarejama u hotelu Maurice, dovoljno da magazin Le Point nagađa da mu je bio ljubavnik. U dvadesetoj je bio predstavnik za tisak Pierrea Cardina i objavljivao portrete slavnih, poput onoga Trumana Capotea, a sa 22 objavio prvi roman. U to vrijeme mladi dizajner Jacques Grange postao mu je dečko, a nije bio jedini. No ljubav je jedno, a novac starih dama ipak nešto drugo. Buntovni šezdesetosmaš, istodobno darling celebritija, već se u 19. spetljao s bogatom 64-godišnjom nasljednicom Marie-Laure de Noailles. Brzo ju je zamijenio 75-godišnjom dizajnericom i trgovkinjom antikvitetima Madeleine Castaing, a darežljiva je bila i Picassova udovica Jacqueline.
'Tim usamljenim damama uljepšao je život. Uz njega su procvale, a ako se malo gotovine i očešalo o njega, nije grijeh. Vrijedan je svakog centa', izjavio je njegov prijatelj John Richardson, biograf Picassa. Na tzv. listi luksuznih zaštitnika oba spola našao se i Pierre Schlumberger sa suprugom Sao, koji su mu financirali izvođenje drame 'Hotel du Lac', nudeći kupnju stana i stalno uzdržavanje, da bi se 'novi Proust' mogao komotno posvetiti pisanju.
Zahvaljujući novcu i svemoći gospođe Bettencourt, fotograf bez ijedne izložbe objavio je 1991. raskošnu monografiju, popraćenu retrospektivnom izložbom (100 fotografija celebritija) u samom Centru Pompidou, a supruga izdavačkog magnata Randolpha Hearsta, Veronica, financirala mu je američko izdanje monografije. Za nekih 800.000 eura Banier je 2002. potpisao s L'Orealom 10-godišnji ugovor kao kreativni savjetnik, a kada je 2004. u Miamiju pripremio izložbu L'Orealovih reklamnih fotografija, na otvaranje je sletio cijeli ešalon prvih ljudi tvrtke, na čelu s Liliane Bettencourt.
Ali sve u svoje vrijeme. L'Oreal je jesenas prekinuo ugovor s Banierom, a gospođa Bettencourt je u intervjuu Paris Matchu konačno priznala da je njezino zabavljanje s fotografom ipak bilo malo preskupo. Na pitanje zašto mu je dala toliki novac, odgovorila je:
'Pa, on je to tražio. Mora da je u njemu neka naslijeđena deformacija!'