U trenutačno najboljim serijama koje se mogu pogledati na TV-u, a to su nesumnjivo 'Mad Men' i 'Breaking Bad', književnost i literarne reference igraju važnu i sustavnu ulogu, čime se između ostaloga legitimiraju kreativne ambicije njihovih kreatora, Matthewa Wienera i Vincea Gilligana, koji u formi televizijskog serijala zapravo stvaraju društveno-psihološke romane kao sliku vremena u kojem živimo
Prije nekoliko dana u Americi je započelo emitiranje posljednjih osam epizoda genijalne kriminalističke serije 'Breaking Bad' (koju kod nas u bizarnom terminu u sred noći sporadično emitira Nova TV pod nazivom 'Na putu prema dolje), u kojima će gledateljstvo ponovno biti iznenađeno, fascinirano, šokirano i opčinjeno posvemašnjim moralnim urušavanjem glavnog protagonista Waltera Whitea. On je od mirnog i pomalo dosadnjikavog srednjoškolskog profesora kemije izrastao u impresivno čudovište i superkriminalca, čije razotkrivanje ovisi o znakovitom detalju – zbirci pjesama 'Vlati trave' Walta Whitmana, jednom od najvažnijih poetskih djela povijesti književnosti.
Prije par mjeseci završilo je i emitiranje šeste sezone 'Mad Men' (koju u Hrvatskoj prikazuje HTV pod naslovom 'Momci s Madisona'), posve drukčije serije u odnosu na 'Breaking Bad' s kojom dijeli iznimnu umjetničku ambiciju i kvalitetu, a koja je započela epizodom u kojoj protagonist Don Draper – marketinški mag u New Yorku šezdesetih godina – čita Danteov 'Pakao' na havajskoj plaži. Drugdje bi to izgledalo možda nepodnošljivo pretenciozno, ali u svijetu koji je 'Mad Men' stvorio književnost i literarne reference, to što likovi čitaju i kako to na njih utječe, predstavljaju jedan od ključnih elemenata, bez kojih bi se cijela umjetnička konstrukcija urušila ili barem bila mnogo ispraznijom.
Obje su serije ispunjene književnim referencama i knjigama legitimirajući se tako kao svojevrsni serijalni romani, freske vremena i psihologije likova iz kojih će se u budućnosti s pravom iščitavati što je značilo živjeti u Americi na početku 21. stoljeća.
U 'Breaking Bad' se, između ostalih, mogu naći reference na Kafku, Percyja Byshea Shelleyja, fan fiction 'Zvjezdanih staza', no najvažnije su već spomenute 'Vlati trave', koje funkcioniraju i kao predmet koji pokreće zaplet, ali i kao pozadinski komentar Amerike, američkog sna i noće more utjelovljene u sada već višestrukom ubojici Walteru Whiteu, u međuvremenu toliko beskrupuloznom i moćnom da može organizirati ubojstva deset različitih ljudi na deset različitih lokacija.
'Mad Men' je pak s pravom opisan kao 'najknjiževnija serija na televiziji', što se može vidjeti i u načinu pripovijedanja te epizodama koje funkcioniraju kao novele u TV-formatu (ali ne i tele-novele, naravno). Tu su, naravno, i brojne knjige koje različiti likovi čitaju: 'Rosemarina beba' Ire Levina, poezija Williama Wordswortha, romani Ayn Rand, D. H. Lawrencea, Williama Faulknera, F. Scotta Fitzgeralda, priče Johna Cheevera itd. Neke su pak epizode direktno inspirirane pojedinim književnim djelima, poput pripovjetke 'Plivač' Johna Cheevera, na kojoj je bazirana osma epizoda četvrte sezone 'Summer Man'.
Kreator 'Mad Mena' Matthew Wiener se pak inspirirao Dickensom, Twainom, Dylanom Thomasom, Saulom Bellowom i brojnim drugim autorima, što gledanje ove serije čini posebnim užitkom za strastvene čitatelje i ljubitelje književnosti, jer svaka epizoda nudi nekoliko slojeva kroz koje se treba probiti, s time da je i fascinantna površina dovoljna za održavanje pažnje.