Više od 120 umjetnika Opere Hrvatskog narodnog kazališta (HNK) u Splitu okupilo se u četvrtak u podne ispred zgrade kazališta kako bi upozorili na niz problema s kojima se suočavaju, a koji bi mogli dovesti do zatvaranja splitske Opere, čime bi kazalište izgubilo nacionalni status
Na skupu su upozorili na brojne kadrovske, programske i organizacijske probleme koji su kulminirali, kako kažu, poslovnom politikom intendanta Vicka Bilandžića, kojega su, kao i gradonačelnika Ivicu Puljka, pozvali na okupljanje, no nisu im se odazvali. Tvrde da priču ne žele politizirati već im je samo cilj opstanak umjetnosti, s kojom sve počinje i završava.
U apelu, koji je pročitala članica opernog zbora Dajana Stolić Bohnert, ističe se da u tom kazalištu nema programske, kadrovske i organizacijske politike. Posebno je alarmantna, ističu, situacija u solističkom ansamblu koji ima tek četiri pjevača dok ih je u Rijeci 12, Osijeku 18, a u Zagrebu 26. Zbor je, dodaju, pao na 34 pjevača od minimalno potrebnih 48. Broj zaposlenika i dalje se smanjuje, a Opera splitskoga HNK nema ni zaposlene dirigenta i zborovođu, a više nema ni nacionalnih prvaka.
Uz to nema ni programske politike jer u posljednjih godinu dana u tom kazalištu nije postavljena velika i ozbiljna repertoarna opera te nema ni naznaka za postavljanje klasičnih naslova tzv. željeznog repertoara.
'Prema programsko-financijskom okviru zadanom od Osnivača minimalan broj opernih izvedbi u kalendarskoj godini je 35, ne uključujući Splitsko ljeto. U prošloj smo godini imali samo 24 izvedbe čime vodstvo kazališta nije izvršilo svoju dužnost prema Osnivaču i građanima, ali ni prema državi jer za financijska sredstva koja od njih dobiva nije isporučilo program u zadanom minimalnom opsegu i s dovoljnim brojem zaposlenika i profesionalnih umjetnika', poručila je Stolić Bohnert.
Operni umjetnici traže urgentno očitovanje o strateškom planu u budućnosti, o kadrovskoj i programskoj politici, kao i hitnim mjerama koje će zaustaviti poniranje splitske opere.
Dirigent Ivo Lipanović, koji je u splitski HNK došao prije 39 godina i u dva navrata bio i ravnatelj Opere, tvrdi da nikada nije bila ovakva situacija kao sada. Rekao je da danas imaju vrlo malo opernih izvedbi, nemaju opernih repriza, ali ni dovoljno simfonijskih koncerata. Kaže da imaju vrlo malo takvih izvedbi i to samo kako bi se uštedjelo jer je na taj način kazalište u plusu, no ne i publika. Dodaje da upravo Opera generira velike izdatke u kazalištima, a s obzirom na to da su sada u plusu nema Opere.
O tome da se u Operi splitskoga HNK iz godine u godinu evidentno smanjuje broj zaposlenih, novinarima je svjedočio i dirigent Veton Marevci, koji je istaknuo problem sa solističkim kadrom s obzirom na to da se nijedna ozbiljnija opera ne može postaviti sa samo četiri solista zbog čega moraju zvati pjevače iz drugih gradova i iz inozemstva.
Marevci tvrdi da je Split rasadnik kvalitetnih, mladih pjevača čiji potencijal ostaje neiskorišten iako bi vrlo lako mogli postati mladi solisti i razvijati se kroz godine. No, ne daje im se prilika, niti na repertoaru ima dobrih naslova.
'Program koji u posljednje vrijeme imamo ne odgovara razini nacionalne operne kuće jer ne može se pravom premijerom prozvati studentski projekt, odnosno koprodukcija sa Akademijom', dodao je Marevci.