PROMOCIJA REKLAMOM

Kako nas slavni tjeraju na trošenje

13.09.2014 u 08:00

Bionic
Reading

U bogatom svijetu turbo poznate face koriste se za reklamiranje proizvoda, a u nas, bez obzira na začudnu karijeru, postajete turbo poznati tek reklamiranjem piva i mobilnih mreža. U svijetu celebrityja pitanje je časti prodati se što skuplje u reklamne svrhe, a u tome je u nas, onako baš glamurozno i unosno, uspjelo jedino Severini. Još donedavno našim je glumcima bilo pitanje profesionalne časti ne glumiti u reklamnim porukama, a glavna muška reklamna zvijezda trenutačno je sportski novinar Božo Sušec

'To mi je najvažnije priznanje u karijeri', izjavio je Emir Hadžifahizbegović na nedavnom 71. Međunarodnom filmskom festivalu u Veneciji, gdje mu je žiri programa Horizonti dodijelio nagradu za najbolje glumačko ostvarenje za glavnu ulogu u filmu 'Takva su pravila' redatelja i scenarista Ognjena Sviličića.

Velika nagrada za velikog glumca, ali kao što to kod glumaca nekada biva, Hadžifahizbegoviću najširu popularnost među TV gledateljima nisu donijele ni brojne nagrade, ni Shakespeare ni Ibsen, ni kazališne predstave kojima je obišao svijet, niti nezaboravne uloge u desetinama filmova i TV serija, nego lik Ante i njegove Darinke u reklami za Tomato. 'To je groteska posla kojim se bavim', izjavio je još 2009., kada mu je Ante donio na Facebooku 300.000 obožavatelja.

I Žujin reklamni TV spot na temu sudjelovanja naše nogometne vrste na Svjetskom nogometnom prvenstvu u Brazilu samo je u prva dva dana na YouTubeu pogledalo više od 100.000 posjetitelja. Tko se još ne sjeća nezaboravnog trojca Krešimira Mikića, Leona Lučeva i Bojana Navojca u seriji crnohumornih reklama redatelja Brune Ankovića za Karlovačko pivo ili one u kojoj se Severina baca među obožavatelje, no umjesto u kavalirsko naručje iznenađenog Mikića, tresne na pod, jer ovaj ne može zbog nje ispustiti iz ruku boce omiljenog pića.

Ili košarkaša Kobea Bryanta i nogometne ikone Lionela Messija koji putuju svijetom Turkish Airlinesom nadmečući se u selfiejima. Stručnjaci tvrde da nam mozak dnevno registrira od tri do deset tisuća brendova, a koji će privući najviše pozornosti, ovisi o mnogo toga, naročito o tome tko vam šalje poruku.

Kupnja životnog stila
U tom beskonačnom potrošačkom moru važi pravilo da su kupci nerijetko spremniji kupovati životni stil celebrityja, nego sam proizvod. U bogatom svijetu stoga se turbo poznate face koriste za reklamiranje proizvoda, a u nas postajete turbo poznati tek reklamiranjem piva i mobilnih mreža. Doduše, u Hollywoodu je sve moguće, pa i put od reklama do zvijezda: neke najveće filmske face počele su kao potpuni neznanci u TV reklamama. Prištavi John Travolta reklamirao je flastere, Leonardo DiCaprio gumu za žvakanje, Keanu Reeves Coca Colu, a Brad Pitt čips marke Pringles.


Gluma u reklamnim porukama - pitanje časti
Još donedavno našim je glumcima bilo pitanje profesionalne časti ne glumiti u reklamnim porukama - kazališni prvak Kruno Šarić bio je jedan od rijetkih koji se pojavio u promidžbenoj poruci za kutjevačko vino – a danas je glavna muška zvijezda sportski novinar Božo Sušec u reklami za Prvu sportsku kladionicu. Zašto ne, kada i bivši James Bond Pierce Brosnan zavodi ljepoticu brzom hranom iz njemačkog Spara?

Japanci obožavaju zapadne zvijezde

Strani celebrityji kao promotori domaćih proizvoda veoma su popularni u Aziji, Južnoj Americi i istočnim zemljama Europe, ali za njima su najluđi Japanci. U reklami za jogurt tako i Sean Connery pristaje na jurnjavu s plišanim zecom do kuće u obliku goleme čaše mliječnog napitka, a Dennis Hooper kupao se s dječjom patkicom u kadi zbog reklame za pivo. Japanci su svojedobno angažirali i Orsona Wellsa, Francisa Forda Coppolu, Paula Newmana i Audrey Hepburn, a u novije vrijeme dobro kotiraju Brad Pitt, Leonardo DiCaprio, Sylvester Stallone, Gwyneth Paltrow, Arnold Schwarzenegger, Jodie Foster, Ben Stiller, Harrison Ford, Natalie Portman i Bruce Willis. 'Prljavi, seksi novac' – kako to kaže jedna popularna TV serija – oni radije zarade u Japanu i Kini, iako im to ni kod kuće nije mrsko.

'Kutjevački gemišt, nema boljeg' – poručuje Robert Prosinečki, ćaskajući s nekime koji pozadinom i glasom imitira Ćiru. Koje desetljeće ranije, mnogo mlađi Prosinečki reklamirao je bijele čarape zrenjaninske marke Udarnik (nema veze s modnim hitom iz devedesetih). Tko bi se još sjećao nekadašnje misice Ane Sasso da nije bilo reklame za 'Pipi'? I Nina Badrić je kao curetak pjevala o Ledolini, 'desertnoj kremi kakve nema', a kasnije prešla na sofisticiranije satove Frederique Constant.

Jadranka Đokić, Judita Franković i Mila Elegović reklamirale su HPB. Po uzoru na trend celebrityja koje imenuju za kreativne direktore čuvenih firmi, kao što je to bila Lady Gaga za Polaroid, i u nas je domaća ikona stila, kako zovu Ivu Balaban, postala zaštitno lice kampanje City Center Onea 'We Love Style' (na engleskom zvuči više seksi). Naravno, ljepše je vidjeti Gagu ili Balabanku, nego ćelavog profija koji na dosadnim poslovnim sastancima određuje kreativne principe nekog brenda.

U svijetu celebrityja pitanje je časti prodati se što skuplje u svrhu reklame, ali u tome je u nas, onako baš glamurozno i unosno, uspjelo jedino Severini, zaštitnom licu brojnih kampanja, od lanca prodavaonica cipela, osiguravajuće kuće i švicarskih satova, do Ledovih sladoleda.

U vrijeme kada je još bila čedna 'djevojka sa sela', promovirala je voćni jogurt, a sada uz istu pjesmicu 'Mili moj' senzualno liže slatku čaroliju. Naravno, svako lice za svoje tržište, pa dok Sevka sladoled reklamira i za srpsko, Podravka je za promoviranje proizvoda Dolcela na tom tržištu bila angažirala domaću turbo folk zvijezdu Seku Aleksić.

Pokušate li se sjetiti nekoga u Hollywoodu tko je odbio bogatu reklamnu 'šušku', sumnjam da ćete otprve naći nekoga tko zbog toga nije skinuo smokvin list. U nas su honorari tajna, a u Americi su dodatna reklama i za onoga tko plaća i za onoga komu plaćaju, a riječ je o tako slatkom izazovu, da im nisu odoljela ni elitna imena kao što su Woody Allen i Clint Eastwood; Allen kao svojedobno zaštitno lice japanske robne kuće Seibu, Eastwood kao promotor Chryslera na Super Bowlu 2013. godine.

'Bila je to poruka o rastu novih radnih mjesta i duhu Amerike', pravda se Eastwood, jer su njega, poznatog republikanca prozivali zbog nedosljednosti i podupiranja Obame i njegove politike spašavanja automobilskog diva iz Detroita u doba nedavne financijske krize.

Po onoj da svatko ima svoju cijenu, i kultna ličnost buntovne generacije šezdesetih Bob Dylan ove je godine na Super Bowlu naslijedio Clinta Eastwooda u istoj reklami za Chrysler pridruživši se dugačkoj listi slavnih prodavača automobilskih marki.
'Pustimo Nijemce da proizvode pivo, Švicarci neka rade satove, neka Azijati sklapaju svoje mobitele, a mi ćemo proizvoditi vaše automobile!' propovijedao je sugestivno Dylan pred 111 milijuna TV gledatelja. Iako se nije osobno pojavio u reklami za grčki jogurt Chobani, autorima je posudio svoj song iz 1966. 'I Want You' (Želim te), njegov lik i djelo koristio je i Apple, čak Pepsi.

Za 50 milijuna dolara, i Beyonce je postala zaštitno lice Pepsija. Samo dvije godine ranije, među prvim se celebritjima priključila kampanji 'Let's Move!' (Pokrenimo se) prve dame Michelle Obame u borbi protiv pretilosti u djece, kljukane nezdravom hranom i brdima šećera u slatkim napicima. Budući da su djeca najveći gutači reklama (84 posto ih prati na TV, a 58 posto uočava reklamne plakate), nije teško zaključiti koga će Beyonce najviše navući.

Hipokrizija? Koga briga, kada o tome ne vode računa ni mnogi dječji idoli, popularni sportaši. Nedavno američko istraživanje pokazalo je da su od 512 brendova koje reklamira 100 vrhunskih atletičara, gotovo četvrtina (122) hrana i piće, od čega je 80 posto prehrambenih proizvoda energetski nabildano i siromašno hranjivim sastojcima, a u 93 posto pića kalorije dolaze od šećera. Najgore rezultate pokazali su proizvodi u reklamama ovogodišnje superiorne pobjednice US Opena Serene Williams.