Eames stolac
Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia
Eames stolac
Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia
SVI GA VOLE
Bezvremenski dizajn Eamesovovih plastičnih stolaca čini ih najpoželjnijim komadom namještaja i danas, više od 60 godina nakon što su nastali. Riječ je o jednima od najkopiranijih stolaca na svijetu, a oduševljavaju minimalizmom i elegancijom
Jedan od kopiranijih stolaca na svijetu osvaja jednostavnim dizajnom, udobnošću i lakoćom kojom se uklapa u različite vrste uređenja. Prvi plastični stolac na svijetu namijenjen širokim masama danas krasi interijere brojnih domova, poliklinika i poslovnih prostora i čini se da je popularniji no ikad.
Prema nekim procjenama, samo u zadnjih deset godina prodano je preko polamilijuna Eamesovih plastičnih stolaca diljem svijeta, ne računajućikopije, čime je ispunjena želja slavnog arhitekata i dizajnera CharlesaEamesa da stvori 'najbolje za većinu po najpovoljnijim cijenama'. Cijenaoriginalnog stolca kreće se od 1800 kuna, ovisno o modelu, oblikuškoljke i profilu nogu, a prava na Eamesovo ime u Europi ima švicarskatvrtka Vitra, dok prava za američko tržište drži proizvođač Herman Miller.
Samo je jedan Eames
No repliku tih retro stolaca danas izrađuje gotovo svaki proizvođačnamještaja pa se mogu nabaviti već za oko 400 kuna. Razlika izmeđuVitrinog originala i jeftinih replika koje se mogu pronaći po dućanima snamještajem, nije samo u cijeni, već i kvaliteti izrade. No iako se tistolci ne mogu nazivati Eamesovima, ne mogu se ni nazvati lažnjacima.Kvaka je u tome da nije zaštićen dizajn, već samo Eamesovo ime, stogaih zapravo može proizvoditi bilo koji proizvođač sve dok ne komuniciraime proslavljenog dizajnerskog bračnog para.
Prototip modela plastic armchaira i plastic side chaira dizajniran je 1948. u Eamesovu uredu i to za natjecanje na temu jeftinog namještaja koje je organizirao Njujorški muzej suvremene umjetnosti MoMA (na kojem su osvojili drugo mjesto). Nakon skoro desetljeća eksperimentiranja, 1948. bračni par Charles i RayEames predstavio je tad stolac koji je izgledao potpuno drugačije do svihdo tada. Filozofija Charlesa Eamesa bila je dobar dizajn za sve, a na natjecanju su sudjelovali s plastičnim stolcem koji je označio prekretnicu u proizvodnji namještaja.
U intervjuu za Time iz 1950. Eames je rekao: 'Cilj je jednostavno stvoriti nešto najbolje za najveći broj ljudi i to za što manje novca.' U to vrijeme cijena te stolice iznosila je 28 dolara, što bi s uračunatom inflacijom danas bilo jednako 275 dolara, a usporedbe radi, cijena Eamesova stolca koji proizvodi Herman Miller u SAD-u danas iznosi 339 dolara.
Prvi Eamesovi stolci proizvedeni su 1950. u tvornici Hermana Millera, a od 1957. izrađuje ih i švicarska Vitra za europsko tržište. Njihova proizvodnja prekinuta je 1989. zbog zabrinutosti proizvođača oko utjecaja fiberglasa na okoliš, ali i zbog zasićenosti tržišta i njihove sveprisutnosti. Skoro dva desetljeća kasnije, retro stil postaje jako popularan pa se ponovo javlja interes za njima, a gotovo istodobno se počinju izrađivati od polipropilena zbog čega školjka postaje još udobnija za sjedenje.
Multifunkcionalnost i pristupačna cijena
Godinama su Eamesovi istraživali ideju stolca čija je školjka napravljena od jednog dijela koji prati oblik ljudskog tijela, ali nakon eksperimenata sa šperpločom i aluminijskim tankim pločama koji nisu polučili adekvatne rezultate, njihova potraga za alternativnim materijalima dovela ih je do fiberglasa. Bračni par Eames iskoristio je sve prednosti tog materijala koji se nikad prije nije koristio u industriji namještaja, uspješno proizvevši prve školjke od njega. Korištenjem plastike ojačane staklenim vlaknima Eamesovi su napravili revoluciju u proizvodnji namještaja.
Eamesovi plastični stolci označili su i potpuno nov pristup u proizvodnji namještaja – multifunkcionalnost. Eamesovi su predstavili nekoliko različitih baza i školjke, a najefektnija među njima je Eiffel baza od čeličnih žica koja kombinira prozračnu elegantnu formu sa strukturalnom snagom. 'Eiffel' model dobio je ime po pariškom tornju zbog podnožja s prekriženim žicama koje podsjećaju na najpoznatiju francusku vizuru. Različitim vrstama školjke i podnožjima omogućili su zanimljive kombinacija stolaca koji se lako uklapaju u različite stilove uređenja, a mogu se koristiti u unutrašnjem i vanjskom prostoru, u domovima i poslovnim prostorima. No prekrasan stolac tek u dobi od 60 godina dobiva epitet kultnog, potvrđujući samo koliko je ambiciozan taj projekt bio za svoje vrijeme.