Čari loših menadžera mnogi su osjetili na svojoj koži, bilo da su iskusili njihovu agresivnost, nemarnost, umilnost, bilo jednostavno nesposobnost. Moguće je i da nisu bili loši u početku, ali same strategije i vještine zbog kojih su možda postali 'star performeri' čine ih užasnima za suradnju
Lawrese Brown, osnivačica tvrtke za obrazovanje na radnom mjestu, objašnjava za Huff Post da loše šefove koji su nekada bili star performeri najčešće opisuje scenarij prema kojem misle da doista dobro rade svoj posao, ali ne shvaćaju da se on mijenja i da se oni također moraju promijeniti.
Prvi korak u suzbijanju lošeg ponašanja šefa je utvrditi način na koji djeluje. U nastavku su najčešći tipovi nesposobnih vođa koji misle da su dobri šefovi.
Spasitelj
Ovo je loš šef koji se u početku može činiti dobrim. Ako imate problema s projektom, on će ga jednostavno preuzeti, a bilo kakav sukob s klijentom on će riješiti umjesto vas.
Prema savjetniku Peteru Blocku, autoru knjige 'Osnaženi menadžer: Pozitivne političke vještine na poslu', spasitelj je netko tko je vrlo osjetljiv na nelagodu i vjeruje da je 'put do moći, utjecaja i stjecanja neke kontrole nad situacijom spašavanje života drugih ljudi'.
Brown kaže kako je spasiteljima polazna točka razmišljanja da vas štite od neuspjeha, a kao rezultat toga loši su u davanju iskrenih povratnih informacija i više odgovornosti.
'Kad imate spasitelja, on se ponosi time što je tu da vas podrži, ali time ne samo da nemate prostora za pogrešku, već vam je ograničen rast. To spašavanje ili pomaganje dijelom je njihov kontrolni mehanizam', kaže Brown.
Političar
Političar je dobar u upravljanju šefovima iznad sebe, a užasan u upravljanju ljudima za koje je direktno odgovoran. Dobar je također za odnose s javnošću za vaš tim, ali nedostaje mu volje i vještine da bude dobar vođa.
'Izvršni menadžment misli da vaš tim radi dobar posao, da se vaši projekti hvale na sva zvona, ali ovaj se tip menadžera zapravo nikad ne sastaje s vama, nikad ne daje korisne povratne informacije ili uopće nije uključen u svakodnevni rad', kaže Lara Hogan, autorica knjige 'Elastični menadžment' i bivša potpredsjednica inženjeringa u Kickstarteru.
Hogan kaže kako ovakav tip šefova može uzrokovati i veće probleme jer obično ni ne saznaju za probleme u timu koji su trebali biti riješeni ili barem se početi rješavati. 'Dugoročno to često završava katastrofom jer ta osoba nikad nije izvršila svoju prvu odgovornost, a to je upravljanje timom', kaže Hogan.
Ako radite s ovakvim šefom, Hogan savjetuje da obavezno izgradite odnose s njegovim kolegama istog ranga ili drugim ljudima na jačim pozicijama i obratite im se za povratne informacije i podršku. Cilj vam treba biti to da više ljudi zna kakav izvrstan posao radite, a kako se vama upravlja.
Sjajan menadžer koji ne zna sa svojim nadređenima
Ovaj tip šefa izvrsno upravlja vlastitim timom, ali loše se nosi sa šefovima iznad sebe. Vjeruje u vaš rad, ali nedostaje mu razumijevanja uredske politike, čime bi se osiguralo to da i oni na moćnijim pozicijama vjeruju u vaš rad.
'Oni vas slušaju, u potpunosti su uključeni u vaš posao na pozitivan način, vi vjerujete njima i oni vjeruju vama. A onda shvatite da nitko na višoj razini nema pojma što radi vaš tim, a vi gubite broj zaposlenih', objašnjava Hogan.
'Kako je ovaj tip šefa loš u lobiranju u ime vašeg tima, on bi mogao izgubiti vrijedna financijska sredstva pa članovi tima možda neće dobiti unapređenja ili povišice koje zaslužuju jer u odlučivanju o tome tko zaslužuje nagrade i napredovanja obično pravo glasa ima više osoba', kaže Hogan.
Šef koji ugađa ljudima
Ponekad možete imati koristi od šefa koji će ugađati ljudima i pridobiti ih na vašu stranu, ali u konačnici ovaj tip menadžera predstavlja opasnost za rad. Vjeruju da napredovanje znači pružanje ljudima onoga što žele, čak i kad je za zadržavanje povjerenja u tim potrebna odgovornost.
Usmeno će preuzeti puno obveza, ali neće napraviti ništa što bi značilo opipljivu razliku. 'Imala sam prilike raditi s ljudima koji ugađaju, a koji zapravo ne rade ništa, jer sve im je na riječima', kaže Hogan.
Menadžeri koji previše ulažu u ugađanje su šefovi koji upravljaju 'razornom empatijom', objašnjava Kim Scott, autorica knjige 'Radikalna otvorenost: Budi šef koji razvaljuje bez ikakvog gubitka ljudskosti'. Po njoj ovaj tip šefova stvara radno okruženje u kojem je prioritet biti dobar nauštrb davanja kritike, a time i poboljšanja izvedbe. Bez neophodne kritike, kaže Scott, karijera će vam vjerojatno zapeti, a možda i dobijete otkaz.
Šef brojeva
Ovaj tip šefova postaje neučinkovit vođa jer svaki uvid ili odluka moraju biti potkrijepljeni podacima ili uzorkom.
Ako trebate brojeve za donošenje svake odluke, ne možete stvarati dugoročne planove. 'Radila sam s menadžerima koji su za svaku stvar zahtijevali A/B testove, bez obzira ima li to smisla ili ne, do te mjere da se nije mogao obaviti nijedan posao jer su za sve trebali eksperimenti. Osoba koja je opsjednuta podacima nema dugoročan plan. Sve su kratkoročne odluke zasnovane na brojevima, što znači da nikad nemate viziju', kaže Hogan.
Ljudima kojima je sve u brojkama i kreativnost može biti slaba strana. 'Reći će vam da žele kreativnost, ali kako ćete biti kreativni ako sve što radite mora biti dokazano', kaže Brown.
Vuk samotnjak
U svojoj e-knjizi 'Kako biti uspješan menadžer početnik: Identificirajte svoj stil vodstva, postavite temelje za pozitivnu timsku kulturu i dajte bolje povratne informacije', Brown piše da su šefovi 'vukovi samotnjaci' poznati po svojoj dubokoj potrebi za autonomijom, neshvaćenosti te ograničenoj interakciji s drugima.
Brown kaže da je prednost rada pod 'vukom samotnjakom' u tome što imaju snažnu radnu etiku i cijene samopouzdanje kod članova tima. Često uspijevaju u startupovima, u kojima uspjeh znači preuzimanje više uloga odjednom.
Ali loša strana je to što ovi buntovni šefovi često mijenjaju planove u posljednji trenutak, stvarajući napetost u svojim timovima. 'Toksičnima ih čini to što će se svi u timu skupiti i donijeti odluku, a 'vuk samotnjak' kasnije će reći 'ne, ja ću to ovako napraviti'', kaže Brown.
Sveznalica
Za razliku od šefova koji žele da sve odluke donosite na temelju podataka, sveznalice žele da donosite odluke samo na temelju njihovog znanja. Često daju povratne informacije poput 'da sam na tvom mjestu, učinio bih to ovako' ili 'trebala su mi samo tri mjeseca'. Sveznalice nisu u stanju objasniti trenutke u kojima su njihovi podaci ograničeni ili zastarjeli.
Na određenoj razini sveznalice žele klona koji radi i razmišlja točno onako kako oni to rade. Žele da razvijate svoju karijeru onako kako su oni razvijali svoju.
'To su ljudi uz koje stalno osjećate da se uspoređujete, ali nemate osjećaj da računaju na to da kao prvo niste oni, a kao drugo okolnosti i okruženja mogu biti drugačiji. Uvijek osjećate taj svoj mali nedostatak, jer stvari ne radite na njihov način', kaže Brown.