Iako su PEZ bomboni izumljeni još davne 1927, verzija dispensera s figuricama osmišljena je tek 1954, a u prodaji se pojavila godinu poslije. Danas, kada ta izmišljotina u svojem popularnom obliku slavi 70. rođendan, njezini stariji primjerci prodaju se za poprilične novce.
Tako se, recimo, prije desetak godina na eBayu rasplamsalo nadmetanje oko primjerka s likom astronauta koje je započelo cijenom od samo stotinjak dolara, ali je na koncu sve završilo na impresivnih 32.000 dolara. Radilo se o jednom od samo dva postojeća prototipa za prigodnu seriju PEZ figurica koje su se trebale prodavati na Svjetskoj izložbi u New Orleansu 1982, ali ipak je riječ samo o običnoj plastičnoj igrački.
Svi oni koji su ranih 70-ih, kad se ta igračka-bombon pojavila u domaćim trgovinama (proizvodila se u Sloveniji), polazili osnovnu školu dobro se sjećaju popularnosti PEZ bombona i PEZ figurica među djecom, kao i likova koji su krasili te igračke. U nas se mogao nabaviti relativno skučeni raspon tih likova, uglavnom iz Disneyeve menažerije, pa je svatko tko je iz inozemstva donio ili na poklon dobio neku nesvakidašnju PEZ verziju odjednom postao važan dok je prijateljima dijelio bombone.
U međuvremenu se izmijenilo mnoštvo novotarija namijenjenih djeci, ali PEZ figurice i njihovi bomboni širom svijeta su se zadržali do danas. Današnjoj djeci sa smartphoneima u džepu ta bombon-igračka vjerojatno ne znači ništa, pa su PEZ figurice danas zanimljive samo starijim bebama i sredovječnima kao nostalgični podsjetnik na dane u školskim klupama.
Ipak, u svjetskim razmjerima ime PEZ još je uvijek prilično važno. Naime, njegovi sitni bomboni brojnih okusa i figurice iz kojih se dijele danas se proizvode u dvije velike tvornice te još uvijek prodaju u golemim količinama, samo u Sjedinjenim Državama godišnje se 'pocucla' oko tri milijarde tih ciglica.
Cijela PEZ priča započela je 1927. u Austriji, kada je bečki slastičar Eduard Haas III. izumio pepermint bombon i odlučio ga prodavati u metalnim džepnim kutijicama. Svoje glavno obilježje PEZ je dobio par godina poslije, kad je dizajner Oscar Uxa za Haasa osmislio novu, praktičnu kutijicu, koja se nije trebala otvarati. Oblikom je bila slična upaljaču, bomboni su u njoj bili posloženi u stupić, a zahvaljujući opruzi ispod njena unutarnjeg dna, novi je bombon uvijek bio na vrhu, lako dostupan korisniku jednostavnim otvaranjem poklopčića palcem ruke koja drži kutijicu. Proizvod je bio namijenjem odraslima i reklamirao se kao džepni osvježivač daha i alternativa pušenju.
Naziv PEZ (logo će poslije u Sjedinjenim Državama biti zaštićen u verziji velikih pisanih slova) bio je skraćenica njemačke riječi Pfefferminz, odnosno složena od prvog, srednjeg i posljednjeg slova riječi, a odnosila se na okus bombona (pepermint). Kasniji logo, u uporabi i danas, bio je nacrtan u perspektivi i sastojao se od velikih slova sastavljenih od 44 ciglice (oblik samog bombona) – 14 za slovo P i po 15 za E i Z.
Haasov osvježivač daha bio je relativno popularan u predratnoj Austriji, no Drugi svjetski rat usporio je njegovu proizvodnju i širenje. Nakon rata ga je poduzetni Haas, koji je u svom proizvodu vidio veliki potencijal, ponudio američkome tržištu. Posao preko Atlantika, gdje je stigao 1952., za njega je vodio Židov češkog podrijetla Curtis Allina, odrastao u Beču, koji je emigrirao u New York.
Allina je, nakon domišljata izuma Oscara Uxa, napravio drugi veliki korak u originalnosti PEZ-a – 1954. osmislio je da se na vrh kutijice, umjesto obična poklopčića, stavi pokretna glava s nekim likom popularnim u djece, i tako je od bombona za osvježenje daha napravio dječju igračku s bombonima. Novi proizvod već se naredne godine počeo reklamirati isključivo za djecu, a prvi likovi koji su se pojavili na PEZ figuricama bili su Djed Božićnjak, Popaj i Mickey Mouse.
Ta preobrazba učinila je PEZ svjetskom robnom markom koja je 60-ih godina, nakon američkoga, osvojila i tržišta ostalih kontinenata. PEZ je 1973. sagradio veliku tvornicu u Orangeu, u saveznoj državi Connecticut, čiji su kapaciteti 2005. udvostručeno. Istovremeno, znatno je proširena i linija PEZ figurica. Naredne 2006, austrijska obitelj Haas, potomci utemeljitelja tvrtke, otkupili su od američke investitorske kuće PGH 32,5 posto udjela PEZ-a za 18 milijuna eura. Danas već kontroliraju više od dvije trećine tvrtke, a novo sjedište nalazi se u austrijskome Traunu. Trenutačno se PEZ bomboni proizvode u pogonima u Traunu i američkome Orangeu, a plastične figurice u Mađarskoj i Kini.
Stručnjaci tvrde da je PEZ danas jedna od najprepoznatljivijih robnih marki među onima koji se promoviraju takozvanim nevidljivim marketingom. Njezinu popularnost uglavnom podstiču novi popularni dječji i ne samo dječji likovi, čime ovu zgodnu bombon-igračku nanovo otkriva svaka generacija djece.
Danas se u svijetu prodaju PEZ figurice s oko 600 različitih likova, u ukupno nekoliko tisuća varijanti. Niz koji je započeo s Djedom Božićnjakom, Popajem i Mickeyem, nastavljen je galerijom Disneyevih likova, a slijedili su ga Muppeti, Batman, Superman, Spiderman, Catwoman i mnogi drugi strip junaci, likovi iz svih mogućih crtanih filmova, pa do onih novijih kultnog statusa, poput Bevisa & Buttheada, Simpsona, South Parka..., kao i oni popularnih televizijskih i filmskih serijala, poput Zvjezdanih staza i Ratova zvijezda.
Na figuricama su se pojavljivali i stvarni likovi (Elvis Presley, The Beatles...), ali sporadično i znatno manje. Prilikom značajnih godišnjica izrađuju se prigodne serije figurica, pa je tako, primjerice, povodom 80. rođendana Mickeya Mousea 2008. izdana serija s njegovim likom, a 2009. s likovima iz filma Čarobnjak iz Oza, povodom 70. obljetnice filma.
Danas je PEZ puno više od običnog bombončića. On je dio popularne kulture i pratitelj nekih od najprofiliranijih svjetskih događanja. Prigodom vjenčanja stoljeća, recimo, pojavile su se figurice Williama i Kate, a uz prošlogodišnju krunidbu i one kralja Charlesa III.