Kupnja i prodaja tenisica posao je koji trenutno ima potencijal na globalnoj razini do 2030. godine doseći vrtoglavih 30 milijardi dolara. Ograničena ponuda, povećana potražnja i brzorastuće globalno tržište poduprto tehnologijom igraju veliku ulogu u definiranju tenisica kao najunosnijeg i najbrže rastućeg segmenta modne industrije
Veliki brendovi obuće izbacuju na tržište ograničene serije svojih popularnih dizajnerskih proizvoda povećavajući time potražnju i iščekivanje kupaca. Naprimjer, Adidas proizvodi samo 40 tisuća pari svakog modela Yeezy, piše Forbes. Ova taktika može se pratiti sve do 1985. godine, kada je Nike predstavio Air Jordan 1, tenisicu koja je promijenila kulturu odijevanja i čiji su se modeli prodavali brže nego li ih je tvrtka uspijevala proizvesti, pokazala je Bloombergova analiza.
Barbara Davidson iz tvrtke SavingSpot ističe da, iako se preferencije modela tenisica mijenjaju svakom sezonom, svakim lansiranjem novog proizvoda, svakim novim sklopljenim sponzorstvom sa slavnom osobom i svakom dobro razrađenom marketinškom kampanjom jasno je vidljivo da se potrošački trendovi stalno mijenjaju. 'Tenisice su jedna od najunosnijih i najbrže rastućih stavki u modnoj industriji', dodaje ona.
Pandemija potaknula potražnju za kolekcionarskim tenisicama
Pandemija je na do sada neviđen način sneakerheadsima, odnosno kolekcionarima tenisica, otvorila vrata internetske kupovine. P2P (peer-to-peer) prodaja doživjela je procvat jer su kupci za vrijeme pandemije bili spriječeni fizički otići u trgovinu i isprobati tenisice. Ovaj novootkriveni interes za kupnju second hand tenisica učinio je prodavače rijetkih i kolekcionarskih modela popularnijima nego u dosadašnjim razdobljima, ističe Davidson.
Američka investicijska banka i tvrtka za financijske usluge Cowen izvijestila je da je najbrži rast na sekundarnom tržištu zabilježen upravo u mjesecima nakon početka krize uzrokovane bolešću COVID-19. Povezano s time, platforma za preprodaju tenisica StockX ima hipotetski indeksni fond od 500 tenisica, za koji su njihovi ekonomisti utvrdili da je nadmašio S&P 500, burzovni indeks na njujorškim burzama, za nekoliko postotnih bodova.
Tenisice kao sigurno utočište za investicije
Prodavači tenisica već godinama tretiraju ih kao ulagačka sredstva dok StockX, jedna od najpopularnijih platformi za preprodaju, pokušava kreirati iskustvo trgovanja na burzi koristeći žargon s Wall Streeta i mijenjajući riječi 'kupi' i 'prodaj' riječima bid (ponuda za prodaju) i ask (ponuda za kupnju). Uz to, Goat, StockX-ov konkurent, nudi kupcima mogućnost da kupljene tenisice drže u skladištu dok im raste vrijednost.
Tu je i Rally, platforma koja prikuplja, provjerava i nabavlja najznačajnije i najistaknutije komade iz kolekcija, ali i pojedinaca diljem svijeta, a zatim ih pretvara u vlasničke dionice koje investitori, bez obzira na veličinu, mogu kupiti za izgradnju portfelja. Ova platforma započela je raditi kao mjesto na kojem su ulagači mogli kupiti dionice rijetkih automobila, a sada širi ponudu na umjetnost, satove i tenisice. Neke od najnovijih ponuda činile su tenisice Kobe 2s, zatim Air Jordan 6, koje je sam Michael Jordan nosio i potpisao, a našle su se ondje i tenisice koje je Zion Williamson nosio na terenu, kao i prototip Nikeovih tenisica Moon iz 1972. godine.
U međuvremenu, pet najprodavanijih tenisica na StockX-u 2020. godine prema transakcijama obveznica za prodaju i kupnju na globalnoj razini bile su Air Jordan 13 Retro Flint 2020, Air Jordan 1 Retro High Black Game Royal Toe te tri modela čiji dizajn potpisuje Kanye West - Adidas Yeezy Boost 350 V2 Cinder, Zebra i Yecheil. Sukladno tome, Cowen u svom nedavnom izvješću navodi da tenisice predstavljaju novu, alternativnu klasu imovine koja se može kupiti i prodati kako za nadopunjavanje kolekcije, tako za povećanje cijene i investicije.
U kojim su zemljama klasične tenisice najskuplje
Prema analizi SavingSpota, milenijalaci, u usporedbi s babyboomerima i pripadnicima generacije X, u većoj mjeri smatraju modu važnim troškom. Iako klasične tenisice predstavljaju skupu kupovinu (u mnogim slučajevima premašuju cifru od 100 dolara), tim SavingSpota primijetio je trend prema kojem su mlađe demografske skupine sklonije potrošiti znatno više od starijih kupaca – iako nemaju nužno veća raspoloživa sredstva. Velika je vjerojatnost da će mlađe generacije uštedjeti u drugim segmentima života da bi si omogućile praćenje trendova u svijetu tenisica.
Lokacija igra veliku ulogu u pristupačnosti cijene pojedinih modela. Na temelju podataka Svjetske banke, kupci u SAD-u imaju pristup cjenovno najpovoljnijim modelima Nike Air Jordan 1, tenisica koje ondje koštaju samo 1,95 posto prosječne mjesečne plaće. No kupci u Indiji za isti model morali bi izdvojiti 100 posto mjesečnog prihoda, pokazuju podaci SavingSpota.
Brazil je država u kojoj se po najnižoj cijeni može kupiti Pumin model Suedes, i to po cijeni od 69,17 dolara (oko 450 kuna), a slijedi ga SAD s cijenom od 70 dolara. S druge strane četiri lokacije na kojima se isti Pumin model prodaje za više od stotinu dolara (nešto više od 650 kuna) nalaze se u Europi. U Ukrajini koštaju 102,08 dolara (oko 665 kuna), u Švedskoj 105,43 dolara (oko 670 kuna), u Švicarskoj 108,59 dolara (nešto malo više od 700 kuna) dok su Danskoj daleko najskuplje s cijenom od 111,69 dolara (oko 720 kuna).