Iako se čak 90 posto građana Hrvatske slaže s tvrdnjom da ono što jedemo utječe na naše zdravlje, ipak 40 posto smatra da se ne hrane zdravo ili nisu sigurni hrane li se zdravo. Pokazuje to istraživanje o navikama konzumacije voća i povrća među građanima Hrvatske koje je u siječnju 2021. za Konzum provela agencija Hendal
Među odraslim ispitanicima 30 posto smatra da ne jede dovoljno povrća ili nisu sigurni jedu li dovoljno povrća, a 38 posto isto tvrdi za voće. Istraživanje pokazuje i da 34 posto odraslih i 32 posto djece ne jede voće svaki dan, a 39 posto odraslih i 41 posto djece ne jede povrće svaki dan. Iako uravnotežena prehrana podrazumijeva konzumaciju 5 komada voća i povrća dnevno, čak 82 posto odraslih dnevno pojede manje od toga.
Bez voća i povrća nema pravilnog rasta i razvoja
Da je voće i povrće neizostavno u pravilnoj prehrani, ističe i nutricionistica prof. dr. sc. Darija Vranešić Bender. 'Vitamini, minerali, vlakna i ostale blagotvorne tvari iz voća i povrća neophodne su za pravilan razvoj i rast od najranije dobi, stoga je od iznimne važnosti djecu već u ranom djetinjstvu poticati na njihov redovit unos. Osim konzumacije u izvornom obliku, voće i povrće možemo u svakodnevnu prehranu uvrstiti i na brojne druge načine, a da nam nikad ne dosade – od voćnih i povrtnih smoothieja, voćnih kompota i šarenih salata do ukusnih variva, mirisnih složenaca i brojnih drugih maštovitih kombinacija. Inspiracije kod pripreme voćnih i povrtnih obroka zaista nikad ne nedostaje, važno je samo steći naviku da ih što češće uključujemo u prehranu', savjetuje prof. Vranešić Bender.
Jabuka najdraža i djeci i odraslima
Istraživanje je otkrilo i puno zanimljivih činjenica o navikama konzumacije voća i povrća kod građana Hrvatske. Jabuka je tako najdraže voće i odraslima (22 posto) i djeci (30 posto), pri čemu je čak 52 posto odraslih jede tako da je najprije nareže. S druge strane, dinju ne voli čak 30 posto odraslih, dok je samo 1 posto djece navodi kao najdraže voće. Da im je svako voće drago, tvrdi 49 posto odraslih i samo 8 posto djece. Preko 95 posto odraslih jede voće barem jednom tjedno, a od toga 38 posto jednom dnevno te ga jede najčešće samostalno kao međuobrok (95 posto), u voćnoj salati (54 posto), kolaču (67 posto) ili kompotu (49 posto). Oni koji ga jedu rjeđe od jednom tjedno za to krive naviku – ne sjete se uzeti voće češće ili radije jedu nešto drugo kad osjete glad.
Među povrćem omiljeni rajčica i krumpir
Istraživanje otkriva da na ljestvici omiljenog povrća kod odraslih vode rajčica (27 posto), krumpir (20 posto) i zelena salata (13 posto), dok je kod djece predvodnik krumpir (33 posto), a slijede ga mrkva (14 posto) i rajčica (14 posto). Na listi odraslima omraženog povrća tijesnu bitku vode kelj (17 posto) i brokula (16 posto), a približavaju im se i mahune (11 posto), dok pritom 5,4 posto djece brokulu smatra najdražim povrćem, 4 posto najviše voli mahune, a 1,3 posto kelj. Više od 46 posto odraslih tvrde da vole svako povrće, dok isto kaže samo 6 posto djece. Preko 98 posto odraslih povrće jede barem jednom tjedno, a od toga njih 61 posto barem jednom dnevno i to u salatama, juhama i varivima, ali i kao samostalan obrok u čemu prednjače Dalmatinci. Djeca povrće jedu najčešće jednom dnevno ili 2 do 3 puta tjedno.
Nužna promjena prehrambenih navika
Rezultati istraživanja pokazuju kako je nužno mijenjati prehrambene navike, a najveći maloprodajni trgovački lanac u Hrvatskoj nastojat će potaknuti tu promjenu u društvu velikom edukativnom i promotivnom kampanjom pod sloganom 'Voće i povrće nas pokreće'. Brojnim aktivnostima usmjerenima na odrasle i djecu, posebnim promocijama i akcijama na odjelima svježeg povrća i voća u prodavaonicama diljem Hrvatske, edukativnim i zabavnim sadržajima na stranici. Konzum će podsjetiti na blagodati voća i povrća te važnost njihove uloge u piramidi pravilne prehrane.
Kroz suradnju s poznatim kuharima i influencerima te uz stručne savjete nutricionista ponudit će kupcima dodatnu inspiraciju za što češću konzumaciju voća i povrća u njihovim kućanstvima, ali i na radnom mjestu ili u svakodnevnom pokretu. 'Istraživanje nam je pokazalo koliko su promjene u prehrambenim navikama nužne, a mi kao najveći trgovački lanac osjećamo odgovornost i imamo mogućnost pokrenuti promjenu u društvu i podići svijest kupaca o važnosti uravnotežene prehrane koja se bazira na dovoljnom unosu voća i povrća. Sigurni smo da ćemo različitim edukativnim, zabavnim i inspirativnim aktivnostima vratiti voće i povrće na tanjure djece i odraslih, podsjećajući ih pritom na to da ih u Konzumu očekuje najveći izbor domaćih i egzotičnih plodova najviše kvalitete', izjavila je Dunja Delić, direktorica Sektora marketinga Konzuma.