NEPRIRODNA LJEPOTICA

Zašto Barbiku tjeraju iz Berlina?

13.04.2013 u 13:48

Bionic
Reading

U Berlinu se uskoro otvara Barbikina kuća snova u naravnoj veličini. U prvoj takvoj u svijetu, curice će u kuhinji peći šarene 'cupcakes', zavirivati u ormare najpopularnije lutke i pjevati uz karaoke. Dovoljan razlog za žučne proteste i najavu demonstracija lijevo orijentiranih građana protiv kičastog degradiranja žena

Nakon više od pola stoljeća, Barbie mijenja adresu. Iz američkog doma uskoro se seli u središte Berlina, u neposrednu blizinu Alexanderplatza. Ružičasta kuća iz snova izgrađena u naravnoj veličini za najpoznatiju lutku na svijetu, ovoga proljeća otvara vrata njemačkim djevojčicama. Nekadašnje socijalističko srce bivše Istočne Njemačke, novi je šarm tog kičastog epitoma američkog potrošačkog raja.

Barbikin dom u punoj veličini

Njemačka prijestolnica time prva u svijetu pruža Barbiki dom u punoj veličini. Kada je lutka visoka 30 centimetara 2009. slavila pedeseti rođendan, u Kaliforniji je u ljudskim dimenzijama izgrađena kuhinja, ali ne cijela kuća, a cijelu kuću sada u Europi otvaraju američki proizvođač čuvene igračke Mattel i njemačka tvrtka EMS Entertainment Germany. U njoj će biti izložene stotine Barbika i memorabilija, a na 2500 četvornih metara nudi se lutkin privatni svijet, kuhinja, spavaonica, dnevni boravak, kupaona, golema garderoba, modna pista i karaoke pozornica. Zahvaljujući digitalnoj iluziji, u tom ružičastom raju plastičnih snova, današnje princezice moći će za 12 eura (odrasli 15 eura, djeca mlađa od tri godine besplatno) u kuhinji peći šarene 'cupcakes', zaviriti među stotine Barbikinih krpica, štikli i asesoara, na modnoj pisti nositi omiljene lutkine modele, telefonirati joj, na pozornici se okušati kao pjevačice i plesačice, dok će u posebnom butiku moći kupiti sve do kuda seže roditeljski budžet.

Kreatori projekta obećavaju mnogo animacije i interaktivnih igara, da curice u pravoj veličini što bolje dožive svijet ljepote, šarenila i glamura u koji je utrošeno 400 litara ružičaste boje i desetke kilograma šljokica. Život je bajka, poručuje Mattel klinkama, očekujući 20.000 posjetitelja dnevno.

Kuća se trebala otvoriti koncem ožujka, ostati u Berlinu tri mjeseca, nakon čega je organizatori namjeravaju seliti u Hannover, Hamburg i Nürnberg, poslije toga u druge europske metropole, vjerojatno Pariz, Madrid i Lisabon. Nešto kao suvremeni cirkus Medrano u vašem gradu.

Međutim, došlo je do tehničkih problema te je sve odgođeno za sredinu svibnja. Saznavši što se sprema malim Njemicama, lijevi Berlin je u međuvremenu poludio, tražeći da se 'odrasloj' Barbiki uskrati dozvola boravka, jer promiče ponižavajući stereotip o ženama. Dok organizatori tvrde da nije riječ o didaktici, nego o prostoj zabavi u kojoj se curicama pruža mogućnost da 'provedu jedan čaroban dan sa svojom ikonom', lijevo orijentirani građani predvođeni Lijevom strankom (Die Linke) krenuli su u ozbiljnu kampanju protiv kičastog degradiranja žena i najavljuju demonstracije prilikom otvorenja Kuće.



Pokret 'Okupirajmo Barbikinu kuću snova'

Pokrenuli su i Facebook grupu Occupy Barbie-Dreamhouse (Okupirajmo Barbikinu kuću snova), koja će služiti i kao platforma za borbu protiv seksističkih reklama u kojima se žene tretiraju kao meso, a vrhunac prosvjeda najavljuju početkom rujna. Netko iz spomenute grupe objavio je i model koji pokazuje kako bi sama Barbika izgledala u naravnoj veličini: 171 centimetar visoka, s grudima obujma 99 cm, strukom 45 cm, bokovima 83 cm, teška 49,8 kilograma i cipelama broj 35, pa bi takva žena bila sisata poput Dolly Parton u najboljim godinama, morala bi hodati četveronoške jer se ne bi mogla održati na nogama, bila bi anoreksična i zbog toga bi vjerojatno izgubila mjesečnicu.

Barbika u prirodnoj veličini:

171 centimetar visoka, s grudima obujma 99 cm, strukom 45 cm, bokovima 83 cm, teška 49,8 kilograma i cipelama broj 35, pa bi takva žena bila sisata poput Dolly Parton u najboljim godinama, morala bi hodati četveronoške jer se ne bi mogla održati na nogama, bila bi anoreksična i zbog toga bi vjerojatno izgubila mjesečnicu.

'Barbie zagovara neprirodnu sliku ljepote i nazadan je uzor djeci, sugerirajući im da je jedini posao žene biti lijepa, nositi štikle i uvijek imati svjež kolač u pećnici', kaže aktivistkinja Franziska Sedlak u Tageszeitungu, upozoravajući kako je lutkina kuća 'simptom tlačenja žene', nejednako plaćene za isti posao kao muškarac, neplaćene za domaćinske poslove i ekonomski ovisne o mužu, zbog čega nerijetko mora trpjeti obiteljsko nasilje. Barbika curicama sugerira samo dva zanimanja – biti manekenka ili pop-zvijezda - i uči cure da je važno samo lickanje, kuhanje i pjevanje, kao da je to sve čime mogu ispuniti život, bune se u Der Spiegelu protivnici slavne plastične Amerikanke.

Čemu u Njemačkoj tolika povika na Barbiku? U Europi je pomalo izgubila na glamuru, a s ideološke strane o njoj je već davno sve rečeno, iako se u svijetu i danas svake dvije sekunde proda jedan primjerak. Ali u Njemačkoj nije riječ samo o Barbiki, nego i o 29-godišnjoj novinarki magazina Stern Lauri Himmelreich, koja je obujmom grudi jednog SPD-političara očito podsjetila na Barbiku. Ona je u jednom hotelskom baru vodila intervju s dobro raspoloženom zvijezdom SPD-a, 67-godišnjim Rainerom Bruederleom, koji je tijekom razgovora lutao pogledom po njenim grudima, provjeravajući bi li mogle 'popuniti gornji dio dirndrlice', te joj na kraju kavalirski poljubio ruku. Razgovor je vođen prije godinu dana, ali o pikantnoj pozadini Stern je pisao tek ovoga siječnja.

I dok jedni tvrde da su razlozi zakašnjele objave dio predizborne taktike, većini je to bio povod za svenacionalnu kampanju protiv seksizma političara i društva kao takvog. U sveopćoj borbi za dostojantstvo Njemica, Barbika im nekako dođe kao kolateralna žrtva.