Subversive Film Festival počeo je u subotu, 5. svibnja, a svoj prvi segment posvećuje pokretnim slikama, u više programa koji se svi mogu podvesti pod zajednički naziv 'Europa Incognita'. Tportal donosi pregled najzanimljivijih filmskih naslova ovogodišnjeg Subversivea
Iako filmski dio Subversive Film Festivala redovito ostaje u sjeni konferencijskog dijela na kojem gostuju slavna imena aktivizma i političke teorije sadašnjice, to naravno ne znači da festival ne nudi zanimljiva i nadasve informativna ostvarenja filmske umjetnosti.
Ove godine se na tome posebice radilo, pa će se u kinu Europa do 12. svibnja prikazati desetine igranih i dokumentarnih filmova koji tematiziraju Europu, a naročito ekonomsko-političku situaciju u kojoj se nalazi Stari kontinent.
Kako je u uvodnom tekstu 'U potrazi za europskim snom' objasnio Velimir Grgić, ispred Umjetničkog odbora Subversivea (koji uz njega još čine Srećko Horvat Etami Borjan i filmski kritičar Dragan Rubeša), 'Festival će lansirati Aleksandar Zeldovič s filmom 'Meta', hrvatskom premijerom jedinstvene distopijske drame o herojima neke nove, buduće Rusije iz 2020. godine.'
Riječ je o djelu koje spaja 'estetsko, tehničko i poetsko naslijeđe velikana poput Tarkovskog i Kubricka s oružjem novog vala ruske kinematografije', a između ostaloga tematizira i konzumerizam'.
'Meta', snimljena po scenariju velikog suvremenog ruskog pisca Vladimira Sorokina, na programu je u subotu u 20 sati u kinu Europa, a treba reći i da se filmski program održava i u kinu Tuškanac.
Dragan Rubeša je pak odgovoran za selekciju filmova nazvanu 'Nove tendencije europskog filma', u kojoj je petnaestak naslova, a među njima su i gerilski naslovi snimljeni s budžetom od tek 150 eura, poput filma 'Donome' Djina Carrenarda, koji 'aktualizira gotovo zaboravljenu retoriku filmskog kolektiva', kako piše Rubeša.
Tu je i uznemirujući film poljskog umjetničkog tandema Anke & Wilhelma Sasnala 'It Looks Pretty From the Distance', koji se bavi seoskim miljeom Poljske, uništenim i poniženim kroz godine tranzicije.
To je 'film koji podastire vizije Poljske i Europe u kasnom stadiju entropije', smatra Rubeša.
Za hrvatske pobunjenike protiv sustava svakako bi trebao biti privlačan dokumentarni film 'Black Block', koji opisuje djelovanje najopasnije skupine u svim anti i alterglobalističkim prosvjedima, dakle onih koji se ne plaše ni sukoba s policijom a ni razbijanja izloga i paljenja auta. Ipak, ovaj film je prvenstveno svjedočanstvo o policijskoj represiji i torturi, koja nikad nije kažnjena kako treba.
Za one koji vole eksperimentalnije naslove svakako će zanimljiv biti 'Kontrola niske rezolucije' austrijskog redatelja Michaela Palma. Riječ je o 'lucidnom filmskom eseju', za obožavatelje Deleuzea i Foucaulta, koji tematizira politiku strogog videonadzora javnih površina, poslovnih i radnih prostora, ma zapravo svega. 'Kontrola niske rezolucije' podijeljen je u poglavlja, a naročito vrijedi obratiti pažnju na fascinantan zvučni dizajn filma.
S drevnog škotskog sveučilišta St. Andrews u Zagreb dolazi profesorica filmskih studija Dina Iordanova, koja je selektirala program 'Putujući narativi: migracije i dijaspore u europskim filmovima'. Među pet odabranih filmova jedan od čudnijih je definitivno 'Gorila se kupa u podne', koji je Dušan Makavejev 1993. godine snimao u Njemačkoj.
To je film koji kombinira fiktivne narative i dokumentarističke snimke, a u glavnoj ulozi nastupa Svetozar Cvetković.
Iako je također svojevrsna kombinacija igranog i dokumentarnog, 'In This World' Michaela Winterbottoma (koji je za ovaj film dobio jednu od glavnih nagrada na Berlinaleu) potpuno je drugačije djelo, koje prati sudbinu emigranata iz islamskog svijeta koji traže bolji život na Zapadu.
Jedan je filmski program pak posvećen feminističkom filmu, odnosno riječ je o selekciji filmova sa ženskog filmskog festivala iz Bruxellesa, među kojima fascinira omnibus 'Prljavi dnevnici' koji se sastoji od 13 kratkih filmova.
Sve njih je okupila švedska redateljica i producentica Mia Engberg, čiji je cilj 'ponovno promišljanje pornografije', ovoga puta iz ženske perspektive. Dakle, to je i odlična edukativna prilika za sve one nesposobne muškarce koji ne znaju zadovoljiti ženu da to konačno i nauče. 'Prljavi dnevnici' su izazvali kontroverze i u tolerantnoj Švedskoj, jer je film financirala tamošnja vlada.
Tijekom Subversivea će se održati i svjetska premijera grčkog dokumentarnog filma 'Katastrojka', koji donosi najsvježije vijesti i slike iz najviše namučene države Europe, koja grca u dugovima i rezanju svake socijalne pomoći širokim slojevima društva. 'Katastrojka' između ostaloga funkcionira i kao upozorenje o tome što će se dogoditi ako dođe do potpune privatizacije svih javnih dobara.
Tu su i programi koji se bave latinoameričkim filmom, a Subversive nudi i malu filmsko-teorijsku školu posvećenu tematici filmskih festivala. Previše je tu naslova i događanja, radionica i predavanja da bi se sve moglo nabrojati, pa vas za detalje i točan raspored projekcija upućujemo na službenu stranicu Subversivea